Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nei nei, denn personen er selve definisjonen på bil. Så her må en bare høre etter ellers blir det tilsnakk 😛

Vel, du kan jo sjekke ut hva den seriøse delen av motorpressen sa i sin tid. Den kritikken av kjøreegenskapene vil du ikke finne noe sted. Men det er fint at du må bruke annenhvert innlegg på å nedsnakke meg i 3.person. Det får deg til å fremstå som veldig smart...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Vel, du kan jo sjekke ut hva den seriøse delen av motorpressen sa i sin tid. Den kritikken av kjøreegenskapene vil du ikke finne noe sted. Men det er fint at du må bruke annenhvert innlegg på å nedsnakke meg i 3.person. Det får deg til å fremstå som veldig smart...

Jepp om du går inn på min profil så vill du se at jeg snakker om deg i annenhvert innlegg, helt klart 🤣

Slik du oppfører deg må du tåle litt tilsnakk du også. Det stemte jo forøvrig godt, du kom jo med en veldig koselig kommentar i tilsvar.... 

Men, du har rett personlig rettet innlegg skal egentlig ikke skje, jeg beklager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jepp om du går inn på min profil så vill du se at jeg snakker om deg i annenhvert innlegg, helt klart 🤣

Slik du oppfører deg må du tåle litt tilsnakk du også. Det stemte jo forøvrig godt, du kom jo med en veldig koselig kommentar i tilsvar.... 

 

Det har jeg allerede gjort, og det er påfallende mange slike innlegg. Felles for dem alle er at de ikke inneholder noen saklig kritikk eller faglige innspill. Kun personangrep. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (29 minutter siden):

Det har jeg allerede gjort, og det er påfallende mange slike innlegg. Felles for dem alle er at de ikke inneholder noen saklig kritikk eller faglige innspill. Kun personangrep. 

Tror du skal se litt mer på egne innlegg jeg, men som sagt over beklager for det personlig rettede innlegget. 

 

EDIT: ser forøvrig at du ikke har kikket på min profil denne måneden... 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, sverreb said:

Hva med: BMW ix 50, volvo EX90, Polestar 3, Lotus Eletre, Audi q8 e-tron, Mercedes eqs-suv

OK, mest for pengene er kanskje ikke først i assosiasjonslisten for disse, men verdi er jo veldig avhengig av hva man verdsetter.

Mot disse hadde vel svaret definitivt blitt det samme per i dag, mtp. hva man får for pengene. Har bare så vidt sett på et par av disse, men de er i en litt annen priskategori enn min lommebok er lagd for. Store biler er nok mer typisk for de dyrere merkene, men jeg vil anta at det dukker opp flere alternativer de neste årene.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dellers said:

Mot disse hadde vel svaret definitivt blitt det samme per i dag, mtp. hva man får for pengene. Har bare så vidt sett på et par av disse, men de er i en litt annen priskategori enn min lommebok er lagd for. Store biler er nok mer typisk for de dyrere merkene, men jeg vil anta at det dukker opp flere alternativer de neste årene.

Store biler vil jo gjerne koste mer uansett, kombiner stor bil med lang rekkvidde så drar man jo på kostnadene, selv om man nok kan komme noe ned fra disse. Kravene dine impliserer nødvendigvis en temmelig stor bil.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dellers said:

Hva som gir mest for pengene kommer jo veldig an på hvilke kriterier man legger til grunn. Jeg skal ikke kjøpe bil enda, men har prøvd å orientere meg litt allerede. Viktige kriterier for meg er plass innvendig, bagasjeplass, skiluke og rekkevidde. Tesla er utelukka av flere årsaker. Det som står igjen da og tilfredsstiller samtlige punkter på en god måte er ID7. Absolutt alle andre biler jeg har titta på har store mangler på et av disse feltene. Det er en kjedelig bil utseendemessig, men man kan ikke få alt.

Det er vel bare skiluke som Model Y ikke har.

Men det er igjen en grei påminnelse om at "mest for pengene" er fullstendig udefinert på noen slags objektiv basis så lenge det gjelder "alt". For noen er skiluke avgjørende, for andre er det muligheten for Netflix på midtkonsollen som er avgjørende.

Personlig er noen viktige kriterier for meg:

- 0-100 km/t under 5 sekunder.

- AWD.

- Reell rekkevidde over 400 km.

- Minimum 5 seter.

- Hengerfeste for minimum 1,2 tonn.

- God bagasjeplass.

- Hurtiglading over 120 kW, gjerne godt over.

- Regenerering på gasspedalen (enpedalkjøring).

- God kollisjonssikkerthet.

- God garanti, bilselskap (eller forhandler) som kan forventes å ikke gå konk i de nærmeste årene.

- Godt lydanlegg.

Tror eksempelvis ID7 kun faller gjennom på 0-100 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er vel bare skiluke som Model Y ikke har.

Men det er igjen en grei påminnelse om at "mest for pengene" er fullstendig udefinert på noen slags objektiv basis så lenge det gjelder "alt". For noen er skiluke avgjørende, for andre er det muligheten for Netflix på midtkonsollen som er avgjørende.

Personlig er noen viktige kriterier for meg:

- 0-100 km/t under 5 sekunder.

- AWD.

- Reell rekkevidde over 400 km.

- Minimum 5 seter.

- Hengerfeste for minimum 1,2 tonn.

- God bagasjeplass.

- Hurtiglading over 120 kW, gjerne godt over.

- Regenerering på gasspedalen (enpedalkjøring).

- God kollisjonssikkerthet.

- God garanti, bilselskap (eller forhandler) som kan forventes å ikke gå konk i de nærmeste årene.

- Godt lydanlegg.

Tror eksempelvis ID7 kun faller gjennom på 0-100 km/t.

Kan felle ned miderste sete så blir som en skiluke da.

image.jpeg.8e8f8eeda56f2ed9636ed35b690a232f.jpeg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dellers skrev (6 timer siden):

Mot disse hadde vel svaret definitivt blitt det samme per i dag, mtp. hva man får for pengene. Har bare så vidt sett på et par av disse, men de er i en litt annen priskategori enn min lommebok er lagd for. Store biler er nok mer typisk for de dyrere merkene, men jeg vil anta at det dukker opp flere alternativer de neste årene.

Ser man på store biler er det her man relativt får mest for pengene. Hva hadde en BMW IX kostet med moms og div avgifter? Spes om reelle utslipp skulle beskattes ?  Ser at den billigste dieselen koster fra 1,2mill mens IX koster fra 750 000kr med samme ytelse. Det er 450 000 mere bil for pengene enn en vanlig diesel X5. (Vet ikke om IX er helt mach for X5 på størrelse noen kan sikkert korrigere)

Lenke til kommentar
Trestein skrev (39 minutter siden):

Ser man på store biler er det her man relativt får mest for pengene. Hva hadde en BMW IX kostet med moms og div avgifter? Spes om reelle utslipp skulle beskattes ?  Ser at den billigste dieselen koster fra 1,2mill mens IX koster fra 750 000kr med samme ytelse. Det er 450 000 mere bil for pengene enn en vanlig diesel X5. (Vet ikke om IX er helt mach for X5 på størrelse noen kan sikkert korrigere)

Så mest for pengene er å betale mindre enn hva en ice bil av samme merke koster? Da er det nok Porsche som leder Ann!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Så mest for pengene er å betale mindre enn hva en ice bil av samme merke koster? Da er det nok Porsche som leder Ann!

Det er et annet eksempel. Skal du ha en bensin Porsche med performance som en taycan må du nok betale noen hundre tusen mere.

Taycan er vel en av de mest effektive el bilene man kan få med tanke på reisehastighet. Få slår den. Må innrømme at jeg vurderte å kjøpe en slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Det er et annet eksempel. Skal du ha en bensin Porsche med performance som en taycan må du nok betale noen hundre tusen mere.

Taycan er vel en av de mest effektive el bilene man kan få med tanke på reisehastighet. Få slår den. Må innrømme at jeg vurderte å kjøpe en slik. 

Er vel heller noen millioner mer.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Model Y har 3-delt bakseterygg. 40-20-40 inndeling. Mye bedre løsning enn skiluke, spør du meg. Åpnes med en knapp bak i bagasjerommet.

En skiluke tar vel kun samme bredde som armlenet. ca 10%. Dessuten er det ofte en pose man skikker skia inn for å unngå skismørning og snø i baksete. Men Teslas løsning er vel bedre?

Lenke til kommentar

Har ikke sett i en Model Y, men vet fra mine erfaringer med Volvo at ja, tredelt bakseterygg er veldig mye bedre enn skiluke. Jeg mener, det er ikke sammenlignbart engang. Skiluke hjelper på én type/form objekter. Todelt bakseterygg er mye bedre, tredelt bedre enn det igjen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

En skiluke tar vel kun samme bredde som armlenet. ca 10%. Dessuten er det ofte en pose man skikker skia inn for å unngå skismørning og snø i baksete. Men Teslas løsning er vel bedre?

Hvis man har barneseter i isofix festene så er det det bedre med skiluke. Siden man ikke kommer til setebeltefestene på noen grei måte når man feller ned hele midten.

I alle andre scenarioer vil jeg påstå at det 40.20.40 er bedre enn skiluke. Da kaster man bare hele skiposten sin inn der, ikke noe behov for å legge skiene inn i en egen bilskipose. Det også ganske mye stress involvert å legge inn 4 par ski gjennom skiluke, hvis det i det hele tatt er plass

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...