Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

daruu skrev (31 minutter siden):

Her er vi tydeligvis totalt uenige, hehe, men det er jo lov.

Eup leverer det den skal, både mtp rekkevidde,plass og forsåvidt kjørekomfort - man må jo ta det for det som det er.

Vi har vært på tur 2 voksne+ 2 barn og barnevogn i up'n uten problemer - men selvfølgelig uten mye mere bagasje.

Jeg vil også påstå at det ikke er veldig mye bedre plass i baksetet på feks en ex30 (i lengderetningen, bredden er større) - i begge kan jeg såvidt sitte bak meg selv. Ble svært skuffa der når vi prøvde ex30...

Man må jo også sammenligne biler som var tilgjengelig samtidig(for vårt tilfelle for 5år siden) - og minien som du sammenligner med da har litt mindre kjørelengde, kosta ca 100k(billigste versjon) mer og har to dører mindre.

 

Vi ga 182k ferdig levert for eup'n - tør påstå at man ikke fikk mere "bang for buck" i 2019(man fikk citigo til 150-160k litt senere).

Hvis man regner med verdi på null etter 5 år så har den kosta oss 3k(ish) i måneden. Pluss et sett med sommerdekk(2k). Hadde 3(eller var det 2?) års serviceavtale inkludert - så har vel kosta på bittelitt i service i tillegg.Forsåvidt ikke noe dyrt bilhold på noen måte.Ser på finn nå at de som ligger ute som er tilsvarende ligger for ca 120k - hadde vi fått igjen det hadde den jo bare kostet oss i overkant av 1k/mnd. Jeg er godt fornøyd om man havner "midt i mellom" der et sted.

Det er jeg helt enig i - hadde ikke kjøpt eup til den prisen vs det andre man kan få i dag.

Hvor bra kjøpet er/var vet du strengt tatt ikke før du kvitter deg med bilen igjen - da får man fasiten. Jeg tenker at her går utviklingen såpass fort + det er masse usikkerhetsmomenter ellers, så man fort kan gå på en real smell i verditap over feks 5år - og at det er noe man må legge inn i "kalkylen". 

Det er omsær den billigste utgaven som er aktuell for vår del, den dyrere dytter bilen nærmere "neste steg" i "biltrinnsstigen" og har noen rare løsninger, feks ubrukelige takrails og lyst stoff interiør blant annet. WLTP 326KM mener jeg det var.

Uansett om man tar UP'en for det den er (som slett ikke er noen familiebil) så er man ikke godt vant på bilfronten for å si det pent hvis man synes den fungerer ypperlig som familiebil. Det er faktisk noe av det rareste jeg har hørt noen mene/påstå.

UP'en har jo rett og slett ingenting. Den er laget for en ting og det er ikke annet enn en mopedbil med batterier synes jeg. 

1. Hjulene sporer veldig. Sikkert fordi det bare er fire kappeskiver...?
2. Plassen i bilen er åpenbart liten og plassen i baksetet er fraværende.
3. Mangler midtarmlene noe som er helt vesentlig mener jeg. 
4. Lydanlegget er en vits
5. Mye støy i bilen. har du testet den på motorvei?
6. Motoren er uhyre treig og aksellerasjonen avtar når men runder 60mk/t.

Skal man ta den for det den er så vil jeg ikke kalle dette noe annet enn en ren pendlebil/bybil. Jeg kjørte til Enebakk en gang med denne. Første gangen jeg har blitt sliten å kjøre under 20 mil med bil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/24/2024 at 11:33 AM, trikola said:

Minner meg om at det fantes for maaaaange år siden en Mercedes-model som ble så tung med ALT ekstrautstyr (og "ALT" var ikke uvanlig), at antall passasjerer måtte reduseres for ikke å komme over tillatt totalvekt.

Dette skjer i nyere tid også.

VW id3 er bare registrert for 4 om man går for toppmodellen

https://www.motor.no/bilnytt-elbil-id3/toppmodellen-kommer-kun-som-fireseter/117982

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (46 minutter siden):

Uansett om man tar UP'en for det den er (som slett ikke er noen familiebil) så er man ikke godt vant på bilfronten for å si det pent hvis man synes den fungerer ypperlig som familiebil. Det er faktisk noe av det rareste jeg har hørt noen mene/påstå.

UP'en har jo rett og slett ingenting. Den er laget for en ting og det er ikke annet enn en mopedbil med batterier synes jeg. 

1. Hjulene sporer veldig. Sikkert fordi det bare er fire kappeskiver...?
2. Plassen i bilen er åpenbart liten og plassen i baksetet er fraværende.
3. Mangler midtarmlene noe som er helt vesentlig mener jeg. 
4. Lydanlegget er en vits
5. Mye støy i bilen. har du testet den på motorvei?
6. Motoren er uhyre treig og aksellerasjonen avtar når men runder 60mk/t.

Skal man ta den for det den er så vil jeg ikke kalle dette noe annet enn en ren pendlebil/bybil. Jeg kjørte til Enebakk en gang med denne. Første gangen jeg har blitt sliten å kjøre under 20 mil med bil...

Nå er det ingen som påstår at eup er en "ypperlig familiebil" - men at den, i likhet med de fleste andre biler, fint kan fungere som familiebil.

Vi har ikke lenger barn med behov for barnevogn, men feks 2 barn og 2 voksne + bagasje til en helg på hytta er heller ikke noe problem.

1: Jeg har ikke hatt noe problem med det, åssen dekk sitter det på den du har kjørt?

2: Plassen er jo begrenset av de ytre målene, men rommer som nevnt greit to voksne og to barn feks.

3: Det er jeg faktisk enig i, vi kjøpte på det i ettertid - kosta da 500kr, mer nå https://www.thansen.no/bil/vw-up--e-up-83hk/armlene/t137671/g2902

4: Det er det, om man ikke brukte de 1200kr ekstra for 4 høytalere til når bilen ble bestilt - da er det faktisk ganske ok lyd.

5: Ja, og delvis enig. Det er ingen bil for å ligge i 100+ over lengre perioder. Det ble betydelig bedre med nye dekk for vår del - mistenker at de som fulgte med når den var ny ikke var av beste sort.

6: Sammenligner du med de fleste nye elbiler nå så ja - sammenligner du med det som var standarden når bilen kom så nei. Veldig kjapp opp til 70-80, så går det naturlig nok litt tregere etter det. Det er dog en litt rar begrensning i motoreffekten som jeg ikke har blitt klok på som virker å komme ved temperaturer og/eller mindre batterinivå, den "struper" effekten før den "bør".

 

At du mener det er en "mopedbil" som "ikke har noen ting" er helt greit det.

Min erfaring er som sagt at det fungerer greit med eup som "familiebil" også. Vi har kjørt snart 75k km med vår og den greier seg til sikkert 98% av kjøringen vi har. Resten blir dekket av bil nr to(som vi uansett måtte ha hatt). 

 

Poenget mitt er at sånne tråder som dette er fine i utgangspunktet, men iogmed at alle har forskjellige behov (og krav) så man kan ikke si at bil x eller y er best for alle, men det er fint med diskusjoner rundt det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, daruu said:

Nå er det ingen som påstår at eup er en "ypperlig familiebil" - men at den, i likhet med de fleste andre biler, fint kan fungere som familiebil.

Vi har ikke lenger barn med behov for barnevogn, men feks 2 barn og 2 voksne + bagasje til en helg på hytta er heller ikke noe problem.

1: Jeg har ikke hatt noe problem med det, åssen dekk sitter det på den du har kjørt?

2: Plassen er jo begrenset av de ytre målene, men rommer som nevnt greit to voksne og to barn feks.

3: Det er jeg faktisk enig i, vi kjøpte på det i ettertid - kosta da 500kr, mer nå https://www.thansen.no/bil/vw-up--e-up-83hk/armlene/t137671/g2902

4: Det er det, om man ikke brukte de 1200kr ekstra for 4 høytalere til når bilen ble bestilt - da er det faktisk ganske ok lyd.

5: Ja, og delvis enig. Det er ingen bil for å ligge i 100+ over lengre perioder. Det ble betydelig bedre med nye dekk for vår del - mistenker at de som fulgte med når den var ny ikke var av beste sort.

6: Sammenligner du med de fleste nye elbiler nå så ja - sammenligner du med det som var standarden når bilen kom så nei. Veldig kjapp opp til 70-80, så går det naturlig nok litt tregere etter det. Det er dog en litt rar begrensning i motoreffekten som jeg ikke har blitt klok på som virker å komme ved temperaturer og/eller mindre batterinivå, den "struper" effekten før den "bør".

 

At du mener det er en "mopedbil" som "ikke har noen ting" er helt greit det.

Min erfaring er som sagt at det fungerer greit med eup som "familiebil" også. Vi har kjørt snart 75k km med vår og den greier seg til sikkert 98% av kjøringen vi har. Resten blir dekket av bil nr to(som vi uansett måtte ha hatt). 

 

Poenget mitt er at sånne tråder som dette er fine i utgangspunktet, men iogmed at alle har forskjellige behov (og krav) så man kan ikke si at bil x eller y er best for alle, men det er fint med diskusjoner rundt det.

Enig i punktene dine her, jeg har Citigo 2020 modell. Og for pengene en slik koster, så synes jeg det er ok bil. Sammenlignet med 1 gen Leaf, og Renault Zoe som vel er konkurrentene, så synes jeg up/citigo leverer en bedre pakke på seter og comfort.

EDIT: Ser at det er noen 2. gen Leaf i samme prisleie, de har jeg ikke prøvd. Zoe utgår/burde utgå for mange pga kresen på strømnett, men hvis man har riktig nett er vel den en konkurrent. Har ikke prøvd 2. gen av den, men 1. gen hadde helt forferdelige seter for min del.

Når det gjelder den begrensningen i motorkraft så tror jeg det går på at det ikke er noe kjøling. Så det er enten batteri, inverter eller motor som blir varmt / ikke takler høyt effektuttak over tid. 

Jeg mistenker også at de bare har programmert algoritmen sin etter effektuttaket, og ikke faktisk temperatur på komponentene. 

Så det å ligge i 120 km/t på motorvei over lengre tid gjør faktisk at man får effektbegrensning. Litt irriterende. 

En annen ting er hurtigladingen som jeg ikke har sett over 37kW på, men nå skal det sies at jeg kun har hurtigladet 2 ganger i løpet av 3 år :)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

e-UP er ingen familiebil. Det er en bil, og du kan putte familiemedlemmer inn der. Det kan man si om alle biler, men grunnen til at begrepet familiebil finnes er at det er et praktisk framkomstmiddel for en familie. Da snakker man om biler med komfortabel plass til baggasje og minst fem personer. Den er laget for å ta deg gjennom ferie såvel som hverdag. 

Så er det kanskje ikke alle familer som trenger det som ansees som en familiebil, ikke nå og ikke da begrepet ble oppfunnet heller. Feriene og bruksområdene har endret seg, og det har familiene også. Men begrepet finnes. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
daruu skrev (28 minutter siden):

Nå er det ingen som påstår at eup er en "ypperlig familiebil" - men at den, i likhet med de fleste andre biler, fint kan fungere som familiebil.

Vi har ikke lenger barn med behov for barnevogn, men feks 2 barn og 2 voksne + bagasje til en helg på hytta er heller ikke noe problem.

1: Jeg har ikke hatt noe problem med det, åssen dekk sitter det på den du har kjørt?

2: Plassen er jo begrenset av de ytre målene, men rommer som nevnt greit to voksne og to barn feks.

3: Det er jeg faktisk enig i, vi kjøpte på det i ettertid - kosta da 500kr, mer nå https://www.thansen.no/bil/vw-up--e-up-83hk/armlene/t137671/g2902

4: Det er det, om man ikke brukte de 1200kr ekstra for 4 høytalere til når bilen ble bestilt - da er det faktisk ganske ok lyd.

5: Ja, og delvis enig. Det er ingen bil for å ligge i 100+ over lengre perioder. Det ble betydelig bedre med nye dekk for vår del - mistenker at de som fulgte med når den var ny ikke var av beste sort.

6: Sammenligner du med de fleste nye elbiler nå så ja - sammenligner du med det som var standarden når bilen kom så nei. Veldig kjapp opp til 70-80, så går det naturlig nok litt tregere etter det. Det er dog en litt rar begrensning i motoreffekten som jeg ikke har blitt klok på som virker å komme ved temperaturer og/eller mindre batterinivå, den "struper" effekten før den "bør".

 

At du mener det er en "mopedbil" som "ikke har noen ting" er helt greit det.

Min erfaring er som sagt at det fungerer greit med eup som "familiebil" også. Vi har kjørt snart 75k km med vår og den greier seg til sikkert 98% av kjøringen vi har. Resten blir dekket av bil nr to(som vi uansett måtte ha hatt). 

 

Poenget mitt er at sånne tråder som dette er fine i utgangspunktet, men iogmed at alle har forskjellige behov (og krav) så man kan ikke si at bil x eller y er best for alle, men det er fint med diskusjoner rundt det.

Ok, da har vi nok bare forskjellige preferanser for hva vi mener om denne, å det er greit. 

Dekkene som sitter på den vet jeg ikke navnet på, men det er fire kappeskiver. Dem finner veien ned i de minste groper i veien å det kjenner man godt. Nå bor jeg på landet, så kan hende jeg merker dette bedre enn deg. 

For 5 år siden var den heller ikke spesielt spennende, men nå kjøpte ikke madammen denne for å vise seg frem skal sies. Men allikevel... jeg må si at de ter en ganske så laber bil.

Om det er mye for pengene blir jo en smakssak, men jeg synes den er såpass kjip, at jeg ikke mener den er verdt det den koster. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Om det er mye for pengene blir jo en smakssak, men jeg synes den er såpass kjip, at jeg ikke mener den er verdt det den koster. 

Enig, var med min mor å testet en eup. Var helt sjokkert over hvor strippet den var for ting, som en radiobil. Hun kjøpte leaf. 

Lenke til kommentar
daruu skrev (2 timer siden):

Det er omsær den billigste utgaven som er aktuell for vår del, den dyrere dytter bilen nærmere "neste steg" i "biltrinnsstigen" og har noen rare løsninger, feks ubrukelige takrails og lyst stoff interiør blant annet. WLTP 326KM mener jeg det var.

Ja den billigste er nok mest aktuell som nr. 2 bil i Norge. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hva som gir mest for pengene kommer jo veldig an på hvilke kriterier man legger til grunn. Jeg skal ikke kjøpe bil enda, men har prøvd å orientere meg litt allerede. Viktige kriterier for meg er plass innvendig, bagasjeplass, skiluke og rekkevidde. Tesla er utelukka av flere årsaker. Det som står igjen da og tilfredsstiller samtlige punkter på en god måte er ID7. Absolutt alle andre biler jeg har titta på har store mangler på et av disse feltene. Det er en kjedelig bil utseendemessig, men man kan ikke få alt.

Lenke til kommentar
Dellers skrev (17 minutter siden):

Hva som gir mest for pengene kommer jo veldig an på hvilke kriterier man legger til grunn. Jeg skal ikke kjøpe bil enda, men har prøvd å orientere meg litt allerede. Viktige kriterier for meg er plass innvendig, bagasjeplass, skiluke og rekkevidde. Tesla er utelukka av flere årsaker. Det som står igjen da og tilfredsstiller samtlige punkter på en god måte er ID7. Absolutt alle andre biler jeg har titta på har store mangler på et av disse feltene. Det er en kjedelig bil utseendemessig, men man kan ikke få alt.

Høres mer ut som bilen du ønsker deg og ikke mest for pengene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Salvesen. said:

Høres mer ut som bilen du ønsker deg og ikke mest for pengene. 

Egentlig ikke, det er bare det at de fleste elbiler har store mangler, og da er de jo elendige kjøp for min del. Hadde det fantes konkurrenter med tilsvarende egenskaper kunne det jo vært mer interessant å sammenligne hva man får for pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dellers skrev (1 time siden):

Egentlig ikke, det er bare det at de fleste elbiler har store mangler, og da er de jo elendige kjøp for min del. Hadde det fantes konkurrenter med tilsvarende egenskaper kunne det jo vært mer interessant å sammenligne hva man får for pengene.

Hva tenker du konkret på da? De kravene du nevnte i sist post er da dekket av mange biler?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Uansett om man tar UP'en for det den er (som slett ikke er noen familiebil) så er man ikke godt vant på bilfronten for å si det pent hvis man synes den fungerer ypperlig som familiebil. Det er faktisk noe av det rareste jeg har hørt noen mene/påstå.

UP'en har jo rett og slett ingenting. Den er laget for en ting og det er ikke annet enn en mopedbil med batterier synes jeg. 

1. Hjulene sporer veldig. Sikkert fordi det bare er fire kappeskiver...?
2. Plassen i bilen er åpenbart liten og plassen i baksetet er fraværende.
3. Mangler midtarmlene noe som er helt vesentlig mener jeg. 
4. Lydanlegget er en vits
5. Mye støy i bilen. har du testet den på motorvei?
6. Motoren er uhyre treig og aksellerasjonen avtar når men runder 60mk/t.

Skal man ta den for det den er så vil jeg ikke kalle dette noe annet enn en ren pendlebil/bybil. Jeg kjørte til Enebakk en gang med denne. Første gangen jeg har blitt sliten å kjøre under 20 mil med bil...

Tror du bør kjøre den en gang til, evt justere dekktrykk. E-up er definitivt i den øvre delen av skalaen når det kommet til elbiler med kjøreegenskaper. Den sporer minimalt, da det selvsagt er brede dekk som gir mest sporing, den har en relativt presis styring med grei feedback. Den har lav vekt og lav uavfjæret vekt, noe som gir bedre fjæring/demping enn de fleste elbiler. Den var definitivt elbilen som ga mest for pengene (eller, rettere sagt var det vel Skodaversjonen som var billigst) når den var i salg. Desvere blir det nok en stund til vi ser en ikke-kinesisk elbil i den størrelsen igjen. VWs forsøk er forsinket, og Renault Twingo er iallefall et par år unna.

e-C3 er en interessant bil, men med skuffende konservativ design. Hadde håpet at et merke som Citroen skulle tørre å ta den litt lengre. Fiat GrandePanda på samme platform virker mer spennende. Uansett er dette biler som er hakket større enn e-UP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Hva tenker du konkret på da? De kravene du nevnte i sist post er da dekket av mange biler?

Ikke i en og samme bil. 5-600 liters bagasjerom, skiluke, WLTP godt over 500 og god plass til høye mennesker i baksetet og store barneseter er mine kriterier. De fleste bilene når kun 1-3 av disse. Mange har lavere/andre krav, og da er utvalget større. Det er mange fine biler, men det skorter litt på det praktiske synes jeg.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Dekkene som sitter på den vet jeg ikke navnet på, men det er fire kappeskiver. Dem finner veien ned i de minste groper i veien å det kjenner man godt. Nå bor jeg på landet, så kan hende jeg merker dette bedre enn deg. 

Det er ette eller annet "off" med kjøreegenskapene på den. Mistenker at understellet, om det er fjæring/dempere eller rett og slett geometrien som er satt opp for mindre vekt, og en annen vektfordeling. 

Mistenker at de designa bilen for å ha stempelmotor foran og være lett bak. Mens batteriet på elversjonen har gjort at mye vekt er flyttet bakover ift det chassiset var designet for. 

Dette er spekulasjoner fra min side. Men den kjennes i hvert fall lite retningstabil ut "mid-corner".  Som om grepet på framvogn og bakvognen er dårlig avstemt. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Tror du bør kjøre den en gang til, evt justere dekktrykk. E-up er definitivt i den øvre delen av skalaen når det kommet til elbiler med kjøreegenskaper.

What?? 

Har jo kjørt den bilen i fem år... Ikke hver dag selvsagt, men har da kjørt den ganske ofte... 

Tror vi har forskjellige preferanser på hva som er gode kjøreegenskaper :)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dellers said:

Ikke i en og samme bil. 5-600 liters bagasjerom, skiluke, WLTP godt over 500 og god plass til høye mennesker i baksetet og store barneseter er mine kriterier. De fleste bilene når kun 1-3 av disse. Mange har lavere/andre krav, og da er utvalget større. Det er mange fine biler, men det skorter litt på det praktiske synes jeg.

Hva med: BMW ix 50, volvo EX90, Polestar 3, Lotus Eletre, Audi q8 e-tron, Mercedes eqs-suv

OK, mest for pengene er kanskje ikke først i assosiasjonslisten for disse, men verdi er jo veldig avhengig av hva man verdsetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dellers skrev (9 minutter siden):

Ikke i en og samme bil. 5-600 liters bagasjerom, skiluke, WLTP godt over 500 og god plass til høye mennesker i baksetet og store barneseter er mine kriterier. De fleste bilene når kun 1-3 av disse. Mange har lavere/andre krav, og da er utvalget større. Det er mange fine biler, men det skorter litt på det praktiske synes jeg.

Ja da blir det kanskje litt verre ift det bak. Men jeg er helt enig, denne tråden handler om deg selv personlig og hva som er viktig så slår dette pris greiene inn. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

What?? 

Har jo kjørt den bilen i fem år... Ikke hver dag selvsagt, men har da kjørt den ganske ofte... 

Tror vi har forskjellige preferanser på hva som er gode kjøreegenskaper :)

Nei nei, denn personen er selve definisjonen på bil. Så her må en bare høre etter ellers blir det tilsnakk 😛

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...