Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Femtekolonne said:

 Og i kjent VAG stil kan man nok kjøpe bilen helt ribbet for utstyr da det meste er bakt inn i en eller annen overpriset og merkelig sammensatt pakke.

Nå har vel Skoda gått bort fra x antall forskjellige pakker og har nå 2 stykker, Advanced og Maxx, for Enyaq.
Jeg kranglet selv med selger angående disse to pakkene, da man egentlig bare har lyst på HUD og varme i bakseter i Advanced pakken og DCC/oppgraderte seter forran i Maxx pakken. Men slik er det.

VW kjører vel fortsatt flust av tilleggspakker?

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (19 minutter siden):

Nå har vel Skoda gått bort fra x antall forskjellige pakker og har nå 2 stykker, Advanced og Maxx, for Enyaq.
Jeg kranglet selv med selger angående disse to pakkene, da man egentlig bare har lyst på HUD og varme i bakseter i Advanced pakken og DCC/oppgraderte seter forran i Maxx pakken. Men slik er det.

VW kjører vel fortsatt flust av tilleggspakker?

Er vel usansett ingen som slår BMW der. Prøvde og bygge meg en bil der. Ble svett før jeg kom halvveis og ga opp når jeg så sluttsummen. Startsummen var derimot relativt tiltalende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Er vel usansett ingen som slår BMW der. Prøvde og bygge meg en bil der. Ble svett før jeg kom halvveis og ga opp når jeg så sluttsummen. Startsummen var derimot relativt tiltalende. 

Ja, humret og lo for meg selv når jeg trykket gjennom konfiguratoren til BMW her om dagen. Godt med litt humor i hverdagen.

Tilbake til tråden så er vel mest bil for pengene "Specc sheet" Tesla M3 eller MY.

Men så avhenger det egentlig hva bilen skal brukes til, Allround mener jeg Enyaq 85X /ID 4 GTX er høyt oppe, Q4/Explorer er overpriset.
Skal du og eventuelt kona farte rundt i nærområdet og ikke ha noe voldsomt med bagasje er MX-30 midt i blinken.
Er det storfamilie med mye hytte/hobby utstyr så er ID Buzz tingen.
Peugeot/Stellantis sine elbiler har jeg ikke noe kjennskap til utenom at de ikke gjør det så bra på meningsmålinger, fine å se på da. Spent på hva folk mener om E-3008 og E-5008 på sikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Er vel usansett ingen som slår BMW der. Prøvde og bygge meg en bil der. Ble svett før jeg kom halvveis og ga opp når jeg så sluttsummen. Startsummen var derimot relativt tiltalende. 

Må bare ikke si summen høyt. Jeg fikk bakoversveis her inne når jeg påstod at man kunne få en bmw I4 til over 900 000kr i konfiguratoren.

Ja så jeg har lekt meg mye. Jeg ville ha minst mulig dill men kom opp i 80 000 pga skinnseter og div assist systemer. Kunne sikkert ha kuttet mere. Automatisk parkering og ryggehjelp tror jeg knapt jeg har brukt. Hans zimmer lyden bruker jeg ikke osv osv.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (12 timer siden):

Kanskje Skoda Elroq vil bli ett godt kjøp. I motsetning til Ev3 kan man da velge bort det største batteriet og fortsatt kunne hekte på en henger med en vedsekk oppi. Og i kjent VAG stil kan man nok kjøpe bilen helt ribbet for utstyr da det meste er bakt inn i en eller annen overpriset og merkelig sammensatt pakke. Men bakhjulstrekk, bagasjeplass og hengerfeste i ett trygt europeisk design lover bra. Den røyter vel lakk som vanlig i det garanti går ut, men det ser ihvertfall ut som om man slipper skai-seter. Jeg er interessert.

Det er en bil jeg virkelig kunne tenkt meg selv også, og jeg er dem som synes det er fint at en kan spesifisere bilen slik en selv vil med utstyr og utstyrspakker. Bl.a. for å slippe alt som har med både panoramatak og skinninteriør.
Enda en positiv ting etter min mening i forhold til VW id.3, er at Skoda Elroc kan leveres med awd/4x4.

Selv bestilte jeg en VW id.4 Pro 4motion Highline 2025 i august, som etter planen skal produseres denne uken her. Det var bilen jeg synes ga meg mest i forhold til pris, plass, valgmuligheter til ekstrautstyr/utstyrspakker.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Er vel usansett ingen som slår BMW der. Prøvde og bygge meg en bil der. Ble svett før jeg kom halvveis og ga opp når jeg så sluttsummen. Startsummen var derimot relativt tiltalende. 

Bmw sin er ille, men den er fin etter å ha prøvd Porsche sin. 😂

Lenke til kommentar
Duriello skrev (28 minutter siden):

Bmw sin er ille, men den er fin etter å ha prøvd Porsche sin. 😂

Det kan jeg tenke meg 😅

Men har man råd til en fabrikkny Porsche så er er nok ikke det en kundegruppe som kjiper ut på utstyrssiden vil jeg tro :) 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Bjerknez said:

Men har man råd til en fabrikkny Porsche så er er nok ikke det en kundegruppe som kjiper ut på utstyrssiden vil jeg tro :) 

Minner meg om at det fantes for maaaaange år siden en Mercedes-model som ble så tung med ALT ekstrautstyr (og "ALT" var ikke uvanlig), at antall passasjerer måtte reduseres for ikke å komme over tillatt totalvekt.

Lenke til kommentar

Mest for pengene, i den pragmatiske betydningen, TM3. Jeg har stort sett vært pragmatisk når jeg har kjøpt bil, så sist jeg kjøpte, endte jeg opp med en 2 år gammel TM3. 

Jeg liker utseende på Polestar 2 bedre, jeg kunne tenkt meg ekstra bagasjeplass, les TMY. Og sånn kunne jeg holdt på lenge med mange modeller, men dersom du ser på kombinasjonen av rekkevidde, pris, utstyr, er det ingen som slår tesla. 

Nå kan det argumenteres med at de har sine problemer, men det har andre biler også. Jeg har eid alt fra Passat. C30, Ipace, BMW 525 osv, og kan skrive under på at også der, var det diverse kostbare utskiftninger. 

Dersom jeg skulle kjøpt bil i dag, med et "normalt" budsjett, tror jeg at TMY og Volvo`s EX40 ville vært blant favorittene.

PS: rentekampanjer eller utstyrskampanjer har også litt å si mener jeg. F.eks tesla sine 0,99/1,99 i tre år, sparer mye penger. Får du en refferal på toppen der, er det snakk om en reell rabatt på 60-70.000kr.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 15.9.2024 den 4:40 PM):

Med 400km + rekkevidde. Hva mener du er beste kjøpet?

Hvis du inkluderer brukte biler ville jeg sterkt vurdert en 3-4 år gammel Mercedes EQC. Jeg selger min nå (2020 modell) for 375 000 kr, bilen har kjørt rundt 50 000 km og er så godt som som ny. Da får du en av de best støydempede bilene på markedet, svært komfortable seter, supert lydanlegg, HUD, supergode langlys med automatisk avblending, en av markedets beste kjøreassistentpakker og en råsterk motor samt et mellomstort lasterom og slepekrok som er godkjent for 1800 kg. 

Jeg har med god margin aldri kjørt en så komfortabel, råsterk og luksuriøs bil som denne (har hatt noen, jeg kjøpte min første bil i 1986). Å få en slik til under 400 000 NOK er veldig mye bil for pengene.  

 

Hvis du legger til grunn at det skal være en 2024-modell er jeg sikker på, uten å ha satt meg inn i hvilke modeller som fins og hva de tilbyr eller hva de koster, at kineiske biler gir mest for pengene. I de siste årene har det kommer en rekke bilmodeller fra Kina som selges til priser de europeiske og amerikanske bilfabrikantene er sjanseløse til å møte. Det jeg har sett av biltester viser at disse bilene teknisk og funkjonsmessig er fullt på høyde med europeiske og amerikanske modeller. Derfor får du som forbruker mest for pengene ved å velge en kinesisk modell. 

 

Jeg er ikke i et øyeblikk i tvil om at vestlig bilindustri har rett i sine anklager om at de kinesiske bilfabrikkene selger bilene sine med statlige subsidier som gjør det umulig å konkurerre på ren kommersiell basis. Jeg tror de på at Kina ved kinesiske bilfabrikker forsøker å "drukne" bilmarkedene i vesten for å tvinge bilprisene ned til nivåer kun fabrikker med staten i ryggen kan overleve for å kvitte seg med og ta over markedene fra de vestlige konkurrentene som følger Verdens Handelsorganisasjons regelverk for frihandel. Vi har sett samme fremgangsmåte fra Kina på solceller, vindmøller og batteriteknologi hvor Kina har feid den vestlige industrien av banen og har tatt en verdensledende posisjon og kontroll i markedene. De tidligere vestlige aktørene er borte eller har alvorlige problemer med lønnsomheten. Jeg tviler derfor ikke et sekund på at Kina nå prøver seg en ny runde på å utnytte vestlig markedsnaivisme til å ta rotta på vestlig bilindustri.

Derfor kommer ikke jeg til å kjøpe en kinesisk bil selv om de gir aldri så mye mer for pengene enn en vestligprodusert bil. 

Endret av Tronhjem
Lenke til kommentar

Mest bil for pengene akkurat NÅ (om man ikke vil ha Tesla 3)
Vil jeg si er kampanjen på BYD Seal 4x4 Exclusive for 469.000,-

Men den er kinesisk bygd av et kinesisk eid selskap.

+Tech
+Firehjulsdrift
+Ytelse (523bhp)
+Utseende
+Rekkevidde (WLTP 520km, 82.5kWh blade batteri)
+Utstyrsnivå
+Førerdisplay foran fører.
+Headup display
+Apple CarPlay 
 

-Plass bagasjerom (ikke suv, ikke stor bakluke) 400liter. Pluss for frunk på 55l.
-Stor midtstilt skjerm men ratt kommer i veien for sikten. Skjerm kan dog roteres til portrett. 
- Mye plast 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (4 timer siden):

Hvis du inkluderer brukte biler ville jeg sterkt vurdert en 3-4 år gammel Mercedes EQC. Jeg selger min nå (2020 modell) for 375 000 kr, bilen har kjørt rundt 50 000 km og er så godt som som ny. Da får du en av de best støydempede bilene på markedet, svært komfortable seter, supert lydanlegg, HUD, supergode langlys med automatisk avblending, en av markedets beste kjøreassistentpakker og en råsterk motor samt et mellomstort lasterom og slepekrok som er godkjent for 1800 kg. 

Jeg har med god margin aldri kjørt en så komfortabel, råsterk og luksuriøs bil som denne (har hatt noen, jeg kjøpte min første bil i 1986). Å få en slik til under 400 000 NOK er veldig mye bil for pengene.  

 

Hvis du legger til grunn at det skal være en 2024-modell er jeg sikker på, uten å ha satt meg inn i hvilke modeller som fins og hva de tilbyr eller hva de koster, at kineiske biler gir mest for pengene. I de siste årene har det kommer en rekke bilmodeller fra Kina som selges til priser de europeiske og amerikanske bilfabrikantene er sjanseløse til å møte. Det jeg har sett av biltester viser at disse bilene teknisk og funkjonsmessig er fullt på høyde med europeiske og amerikanske modeller. Derfor får du som forbruker mest for pengene ved å velge en kinesisk modell. 

 

Jeg er ikke i et øyeblikk i tvil om at vestlig bilindustri har rett i sine anklager om at de kinesiske bilfabrikkene selger bilene sine med statlige subsidier som gjør det umulig å konkurerre på ren kommersiell basis. Jeg tror de på at Kina ved kinesiske bilfabrikker forsøker å "drukne" bilmarkedene i vesten for å tvinge bilprisene ned til nivåer kun fabrikker med staten i ryggen kan overleve for å kvitte seg med og ta over markedene fra de vestlige konkurrentene som følger Verdens Handelsorganisasjons regelverk for frihandel. Vi har sett samme fremgangsmåte fra Kina på solceller, vindmøller og batteriteknologi hvor Kina har feid den vestlige industrien av banen og har tatt en verdensledende posisjon og kontroll i markedene. De tidligere vestlige aktørene er borte eller har alvorlige problemer med lønnsomheten. Jeg tviler derfor ikke et sekund på at Kina nå prøver seg en ny runde på å utnytte vestlig markedsnaivisme til å ta rotta på vestlig bilindustri.

Derfor kommer ikke jeg til å kjøpe en kinesisk bil selv om de gir aldri så mye mer for pengene enn en vestligprodusert bil. 

Takk for grundig svar. Kan jeg spørre hvorfor du selger? Hva ga du for den i sin tid?

Lenke til kommentar

Med "nedgangstider" er det vel nærliggende å tro at det kommer noen heftige kampanjer på lagerbiler på slutten av året?

Vurderer å bytte inn eup'n da - den er 5 år til våren. E-C3 virker som et OK alternativ som "matpakkefrakter". 

Lenke til kommentar
daruu skrev (5 timer siden):

Med "nedgangstider" er det vel nærliggende å tro at det kommer noen heftige kampanjer på lagerbiler på slutten av året?

Vurderer å bytte inn eup'n da - den er 5 år til våren. E-C3 virker som et OK alternativ som "matpakkefrakter". 

Syntes jeg så noe gode priser på Toyota bz 399 000?

Lenke til kommentar
daruu skrev (5 timer siden):

Med "nedgangstider" er det vel nærliggende å tro at det kommer noen heftige kampanjer på lagerbiler på slutten av året?

Vurderer å bytte inn eup'n da - den er 5 år til våren. E-C3 virker som et OK alternativ som "matpakkefrakter". 

Madammen har en e-UP som snart er fem år gammel å jeg har kjlrt denne ved noen annledinger. Føles som en "mopedbil" og er ikke noe JEG ville gitt penger for, uansett pris. Ho bruker den kun til jobbpendling så greit nok, men allikevel må jeg nesten si at den ikke er verdt pengene. 

ikke er den "tøff" å se på, den har elendig rekkevidde på vinteren (maks 10-15 mil i 5-10 minusgrader, kjørekomforten er elendig og det føles som om man betaler veldig mye penger for en fancy trillebåre. Bagasjeplassen er selvsagt også helt fraværende og baksetet kunne man like godt fjernet til fordel for større lastekapasitet (varebil). Setter du deg først inn i det baksetet så blir du værende der.

helt greit med liten bil, men da skulle jeg i vertfall hatt noe som var litt mer "spennende". Som feks. En Mini Cooper SE. Den har i vertfall en friskere motor, tøffere utseende og mulighet for lengere rekkevidde (40km). Den koster jo litt mer, men i mitt hode så tenker jeg at SÅ store nedgangstider har det ikke vært at jeg vil plage meg selv på vei til jobb 200 dager i året. 

Setter jeg penger opp mot nytte og følelser, så hadde jeg heller tatt bussen enn å bruke pengene på en bil ala e-UP. Ved å gå opp 100.000 i pris får du i mine øyne en 4 ganger bedre bil.

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Madammen har en e-UP som snart er fem år gammel å jeg har kjlrt denne ved noen annledinger. Føles som en "mopedbil" og er ikke noe JEG ville gitt penger for, uansett pris. Ho bruker den kun til jobbpendling så greit nok, men allikevel må jeg nesten si at den ikke er verdt pengene. 

ikke er den "tøff" å se på, den har elendig rekkevidde på vinteren (maks 10-15 mil i 5-10 minusgrader, kjørekomforten er elendig og det føles som om man betaler veldig mye penger for en fancy trillebåre. Bagasjeplassen er selvsagt også helt fraværende og baksetet kunne man like godt fjernet til fordel for større lastekapasitet (varebil). Setter du deg først inn i det baksetet så blir du værende der.

helt greit med liten bil, men da skulle jeg i vertfall hatt noe som var litt mer "spennende". Som feks. En Mini Cooper SE. Den har i vertfall en friskere motor, tøffere utseende og mulighet for lengere rekkevidde (40km). Den koster jo litt mer, men i mitt hode så tenker jeg at SÅ store nedgangstider har det ikke vært at jeg vil plage meg selv på vei til jobb 200 dager i året. 

Setter jeg penger opp mot nytte og følelser, så hadde jeg heller tatt bussen enn å bruke pengene på en bil ala e-UP. Ved å gå opp 100.000 i pris får du i mine øyne en 4 ganger bedre bil.

 

Her er vi tydeligvis totalt uenige, hehe, men det er jo lov.

Eup leverer det den skal, både mtp rekkevidde,plass og forsåvidt kjørekomfort - man må jo ta det for det som det er.

Vi har vært på tur 2 voksne+ 2 barn og barnevogn i up'n uten problemer - men selvfølgelig uten mye mere bagasje.

Jeg vil også påstå at det ikke er veldig mye bedre plass i baksetet på feks en ex30 (i lengderetningen, bredden er større) - i begge kan jeg såvidt sitte bak meg selv. Ble svært skuffa der når vi prøvde ex30...

Man må jo også sammenligne biler som var tilgjengelig samtidig(for vårt tilfelle for 5år siden) - og minien som du sammenligner med da har litt mindre kjørelengde, kosta ca 100k(billigste versjon) mer og har to dører mindre.

 

Vi ga 182k ferdig levert for eup'n - tør påstå at man ikke fikk mere "bang for buck" i 2019(man fikk citigo til 150-160k litt senere).

Hvis man regner med verdi på null etter 5 år så har den kosta oss 3k(ish) i måneden. Pluss et sett med sommerdekk(2k). Hadde 3(eller var det 2?) års serviceavtale inkludert - så har vel kosta på bittelitt i service i tillegg.Forsåvidt ikke noe dyrt bilhold på noen måte.Ser på finn nå at de som ligger ute som er tilsvarende ligger for ca 120k - hadde vi fått igjen det hadde den jo bare kostet oss i overkant av 1k/mnd. Jeg er godt fornøyd om man havner "midt i mellom" der et sted.

Bjerknez skrev (7 timer siden):

Men jeg er enig i at E-C3 vertfall ser bedre ut enn UP. Men det skal sies at e-UP er en gammel bil som ikke lenger selges og derfor kan den ikke sammenlignes med 5 år nyere bilere. Mye har skjedd der de siste årene. 

Det er jeg helt enig i - hadde ikke kjøpt eup til den prisen vs det andre man kan få i dag.

Hvor bra kjøpet er/var vet du strengt tatt ikke før du kvitter deg med bilen igjen - da får man fasiten. Jeg tenker at her går utviklingen såpass fort + det er masse usikkerhetsmomenter ellers, så man fort kan gå på en real smell i verditap over feks 5år - og at det er noe man må legge inn i "kalkylen". 

Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

Går du for den billigste utgaven eller den dyreste? Hva er WLTP på den?

Det er omsær den billigste utgaven som er aktuell for vår del, den dyrere dytter bilen nærmere "neste steg" i "biltrinnsstigen" og har noen rare løsninger, feks ubrukelige takrails og lyst stoff interiør blant annet. WLTP 326KM mener jeg det var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...