Gå til innhold

Hvilken elbil mener du gir mest for pengene i 2024?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EDIT: For lite info i tidligere innlegg, så oppdaterer.

 

Jeg mener en får mest for penga med model 3 highland om dagen, muligens Y juniper overtar stafettpinnen når den tid kommer. 

Med vervelenke(Bruk gjerne min: http://ts.la/oliver311) får en model 3 highland fra 344 100 NOK. 

Til denne prisen får en: 

  • 513 km rekkevidde(WLTP), bilen estimerer 430ish(EPA) og det ligger nok nærmere sannheten året rundt. 
  • regelmessige oppdateringer av bil som gir forbedret brukeropplevelse samt ny funksjonalitet
  • Relativt sprek bil, sammenlignet med resten av bilparken
  • Fantastisk enkelt og bra ladenettverk(superladerne)
  • Kjøling i forseter(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Elektriske seter(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Kjørerprofiler med "uendelig av settings tilpasset deg selv(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Mobilnøkkel/nøkkelløst(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Elektrisk bakluke(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Parkeringsvarsel rundt hele bilen(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • 3d "view" parkering(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Auto styring(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Adaptiv cruise control(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Varmepumpe(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Klima med flere soner(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Panoramatak(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Trådløs lading til mobil(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Relativt bra lydanlegg(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Skjerm bak, til glede for barna og de voksne i camping mode(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Matriselys(mulig ekstrautstyr hos de andre konkurentene)
  • Garantert en hel del jeg har glemt i forbifarten. 

Ting som ikke er så kult:

  • Ratt hendler er fjernet, til irritasjon for en del folk ser det ut til. Personlig er jeg glad i løsningen foruten når en har store rattutslag. Da kan det være utfordrende. 
  • Ryktet til Tesla er så som så. 
  • Ikke den sprekeste ladehastigheten på DC
  • Sikkert andre ting jeg har glemt i forbifarten
Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):

Lykke til med å komme frem til et svar på det. Ingen biler er gode på alt.

Nå sa jo ikke personen alt, men det som gir MEST for pengene. Altså hvem vinner flest av poster du nevnte samt mer. 

Jeg vurderte Highland på bakgrunn av pris samt alt utstyret en får til den prisen samt en solid elbil om en ser på rekkevidden osv. Det er få biler til tilsvarende pris som tikker av så mange bokser, mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Nå sa jo ikke personen alt, men det som gir MEST for pengene. Altså hvem vinner flest av poster du nevnte samt mer. 

Jeg vurderte Highland på bakgrunn av pris samt alt utstyret en får til den prisen samt en solid elbil om en ser på rekkevidden osv. Det er få biler til tilsvarende pris som tikker av så mange bokser, mener jeg.

Jepp, spurte hva dere tenkte ga mest for pengene, og Salvesen ga et godt svar på det. EV6 virker og veldig interessant med 7 års garanti.

Lenke til kommentar

Pr dags dato, med tanke på kampanje som går nå, så får du en ix1 til 599.999 med alt du trenger av ekstrautstyr.

Begrenset rekkevidde, men nesten uslåelig på komfort. (440 wltp)

Bra nyttelast.

 

Ser ev6 er nevt, facelift sluppet nå så mulig de prøver å tømme lager. Kan gjøre en god deal da.

 

Vil man ha 7 seter (i den grad 7 seter i denne kan benyttes) så finner du EQB til 500.000 nå.

Nye peugeot e5008 rett rundt hjørnet om ikke allerede.  

 

Edit 2* Model 3 er allerede nevnt, og jeg gidder ikke nevne Y. (Jeg hater model y)

Ford Explorer får gode skussmål, men er i bunn å grunn en rebadga id4. Capri rett rundt hjørnet, noen som har sett test av denne?

Endret av Duriello
Mer stuff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Pr dags dato, med tanke på kampanje som går nå, så får du en ix1 til 599.999 med alt du trenger av ekstrautstyr.

Begrenset rekkevidde, men nesten uslåelig på komfort. (440 wltp)

Bra nyttelast.

 

Ser ev6 er nevt, facelift sluppet nå så mulig de prøver å tømme lager. Kan gjøre en god deal da.

 

Vil man ha 7 seter (i den grad 7 seter i denne kan benyttes) så finner du EQB til 500.000 nå.

Nye peugeot e5008 rett rundt hjørnet om ikke allerede.  

 

Edit 2* Model 3 er allerede nevnt, og jeg gidder ikke nevne Y. (Jeg hater model y)

Ford Explorer får gode skussmål, men er i bunn å grunn en rebadga id4. Capri rett rundt hjørnet, noen som har sett test av denne?

Tror man rett og slett må gidde å prøvekjøre passende biler. Det er så utrolig mange ting man skal leve med i en bil. Alt fra sikt, seteposisjon, ratt, pedaler, bekjening, speil, kamera, lydnivå, demping, lyd i dører osv osv. man kan ikke si at en bil passer for alle. Har kjørt utrolig mange biler opp gjennom(Leigebiler) jeg aldri ville ha eid pga ofte bagateller.

Min anbefaling er prøv bilen førs å se om den passer deg. Å kjøpe en bil som gir mest for pengene og du bruker blinklyset 30ganger pr dag så kan en bil uten blinklys arm bli slitsom. Kjører du bare på bygdeveier og ikke trenger å blinke mere enn en gang for dagen spiller det liten rolle.

Samme med vindu. Parkerer du i garasje er det helt ok med rammeløse vindu. Står bilen ute om vinteren kan det være greit med rammer. Ofte kan oppvarmede dørhåndtak og spylerdyser være kjekt

Svingradius er også en sak. Klarer du vanlige manøver eller må du plutselig kjøre frem og tilbake for å komme ut av garasjen

Bakkeklaring og batteribil er en vond sak. Ofte kan ikke jeg bruke el bilen fordi jeg er redd den tar ned i veien

Sånn kan man holde på

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Tror man rett og slett må gidde å prøvekjøre passende biler. Det er så utrolig mange ting man skal leve med i en bil. Alt fra sikt, seteposisjon, ratt, pedaler, bekjening, speil, kamera, lydnivå, demping, lyd i dører osv osv. man kan ikke si at en bil passer for alle. Har kjørt utrolig mange biler opp gjennom(Leigebiler) jeg aldri ville ha eid pga ofte bagateller.

Min anbefaling er prøv bilen førs å se om den passer deg. Å kjøpe en bil som gir mest for pengene og du bruker blinklyset 30ganger pr dag så kan en bil uten blinklys arm bli slitsom. Kjører du bare på bygdeveier og ikke trenger å blinke mere enn en gang for dagen spiller det liten rolle.

Samme med vindu. Parkerer du i garasje er det helt ok med rammeløse vindu. Står bilen ute om vinteren kan det være greit med rammer. Ofte kan oppvarmede dørhåndtak og spylerdyser være kjekt

Svingradius er også en sak. Klarer du vanlige manøver eller må du plutselig kjøre frem og tilbake for å komme ut av garasjen

Bakkeklaring og batteribil er en vond sak. Ofte kan ikke jeg bruke el bilen fordi jeg er redd den tar ned i veien

Sånn kan man holde på

Jepp, jeg lista bare opp dem jeg kom på sånn i farten som ikke er "the usual suspects". 🙂

Har drevet å lagt til og fjernet biler fra "shortlista" mi over en periode, blir en del prøvekjøring og dekksparking. 😄

Så vipps, der kom det en endring eller 2 som gjør at planene endrer. Det er ikke lett. 😅

 

Og så kan vi legge til biler man virkelig har lyst på, men som hjernen brøler nei til. 🤪

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Kia og Hyundai er vel de merkene som jevnt over kommer best ut av undersøkelser omkring driftssikkerhet, byggekvalitet, kundetilfredshet, og effektivitet på motor og drivverk. Så jeg ville sett etter bil fra de.

Tesla ligger jevnt over i den HELT andre enden av skalaen med tilsvarende lav byggekvalitet og i beste fall veldig varierende kundetilfredshet...! Blåser du i driftsutgifter på sikt og etter garantiperioden så er vel Tesla sammen med Kia/Hyundai ledenede på effektivitet på motor og drivverk.

Av tyske merker har du BMW på bunnen sammen med Tesla, og Mercedes med veldig varierende både kundertilfredshet og service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Av tyske merker har du BMW på bunnen sammen med Tesla, og Mercedes med veldig varierende både kundertilfredshet og service.

Bmw ligger jo ganske nært toppen nå, hadde de ikke klatret til tredjeplass?🤔

VW ligger langt nede, men det tror jeg har med Møller å gjøre, ikke pga bilene.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Just now, Duriello said:

Bmw ligger jo ganske nært toppen nå, hadde de ikke klatret til tredjeplass?🤔

Da har det skjedd mye på ikke lang tid: Det er litt siden, men siste undersøkelse jeg så var BMW på nest dårligste plass, bare "slått" med god margin videre nedover av Tesla! Lavere poeng var bedre og BMW fikk (ca.) 100, og Tesla fikk (ca.) 150!!! Usikker men mener det var Kia/Hyundai som lå på toppen som/blant de beste i den undersøkelsen, og de beste fikk omkring 60-70-poeng tror jeg.

Lenke til kommentar

Model 3 highland helt klart om du klarer å leve med særegenhetene (blinklys knapp, alt på senterskjerm mm). God rekkevidde, lav pris og lav servicekostnad, ihvertfall de første årene. Verdt å huske at dette enn så lenge er en kinabil også, for de som vektlegger produksjonssted.

Selv er jeg dog litt svak for Renault scenic, god komfort, god rekkevidde, svært god plassutnyttelse og et bra google infotainment. Men mest for pengene? Tvilsomt.

Venter også på kia ev3 prisene, har mye av samme egenskaper som scenic, mtp rekkevidde og plassutnyttelse.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Duriello said:

Bmw ligger jo ganske nært toppen nå, hadde de ikke klatret til tredjeplass?🤔

VW ligger langt nede, men det tror jeg har med Møller å gjøre, ikke pga bilene.

 

3 minutes ago, Gjest MKII said:

Da har det skjedd mye på ikke lang tid: Det er litt siden, men siste undersøkelse jeg så var BMW på nest dårligste plass, bare "slått" med god margin videre nedover av Tesla! Lavere poeng var bedre og BMW fikk (ca.) 100, og Tesla fikk (ca.) 150!!! Usikker men mener det var Kia/Hyundai som lå på toppen som/blant de beste i den undersøkelsen, og de beste fikk omkring 60-70-poeng tror jeg.

Vet ikke om det er endringer eller forskjeller i parametere, men her kårer de BMW på tredjeplass og Mercedes på femteplass i kundetilfredshet i undersøkelse fra i fjor:

https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-mest-fornoyde/16715709/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Da har det skjedd mye på ikke lang tid: Det er litt siden, men siste undersøkelse jeg så var BMW på nest dårligste plass, bare "slått" med god margin videre nedover av Tesla! Lavere poeng var bedre og BMW fikk (ca.) 100, og Tesla fikk (ca.) 150!!! Usikker men mener det var Kia/Hyundai som lå på toppen som/blant de beste i den undersøkelsen, og de beste fikk omkring 60-70-poeng tror jeg.

Hmm. Kjappt google søk gjør man ingen tjenester, av så så mange forskjellige lister er det 0 samstemning.

Amerikanske lister utgår automatisk da Dodge hadde klatret til topps. 😅 (Kan jo være riktig, men jeg tviler)

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Duriello said:

Hmm. Kjappt google søk gjør man ingen tjenester, av så så mange forskjellige lister er det 0 samstemning.

Amerikanske lister utgår automatisk da Dodge hadde klatret til topps. 😅 (Kan jo være riktig, men jeg tviler)

Det er min erfaring også: Føler ofte at søk omking bilkvalitet og tilfredshet angående bil bare gjør meg mer forvirret. Men det jeg jevnt over får inntrykk av er at Kia/Hyundai generellt kommmer godt ut på "allt", Tesla bra tekniskt som effektivitet på motorer og drivlinje unntatt trafikfarlige og sære tekniske løsninger som touch-panel og knapper, men elendig kvalitetsmessig og m.t.p. service og kundebehandling. BMW har det over tid vært mye skriverier om motorbranner, lav kundetilfredshet og lignende.

Og VAG ville jeg ikke rørt med en ildtang etter dieselgate, forsøk på å skjule forfalskede avgassutslipp, "utallige" inlegg på diverse diskusjonsforumer angående HØYE verksted- og dele-priser og dårlig service med mer fra de!!!

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...