Gå til innhold

Hjelp meg å velge; iPhone 16 Pro vs Pixel 9 Pro


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har de siste 5 årene hatt iPhone Pro da jeg rotet meg inn i en Svitsj-avtale fra Telia. Etterhvert har det blitt AirPods, Apple Watch, iPad, Apple TV. Flere bildealbum deler jeg med samboer, vi har felles handleliste i påminnelseappen. Alle passordene jeg har er i Apple sitt hvelv, til og med e-posten er iCloud.com-domene. Jeg er rett og slett fanget i Apple sitt univers. Men jeg er så nysgjerrig på Pixel. Jeg hadde utrolig lyst på Pixel den tiden da den ikke ble solgt offisielt her til lands, men så dabbet interessen litt når jeg havnet dypere i Apple sitt univers. 
 

Etter å ha sett hvor lik Pixel har blitt iPhone (designmessig) så har jeg blitt interessert igjen. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å bytte når jeg er så integrert i Apple sitt økosystem. Tips?

Begynner å bli litt lei av Apple da det ikke er noe som helst forandring når jeg bytter telefon hvert år. Eneste jeg ser frem til er når betaperioden starter på forsommeren. Ellers er alt så kjedelig. 
 

Burde jeg bytte? Er det verdt tiden det tar å flytte over og sette opp alt på nytt? Andre som har byttet over og likevel klart å integrere alt dem hadde fra Apple til Android?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å hjelpe deg med et valg skal jeg være veldig forsiktig med, men jeg kan si noe om hvordan det er var å ha både Apple og Android. Gjennom jobben så var alt utviklet i Android, og det var kun det vi skulle benytte. Noen av oss ønsket å kunne bruke iPhone, og da ble det til at vi kunne benytte Android nettbrett.
Dette hadde for oss med dokumentasjon i form av bilder, utfylling av skjemaer/dokumenter, etc.

Løsningen for min del ble bruk av Google konto og Dropbox, det var noe som kunne benyttes av både Apple og Android, slik at bildene jeg tok med iPhone lettere kunne legges rett inn i de systemene vi benyttet på jobb. Ellers måtte jeg sende bilder fra iPhone og over til Android nettbrettet, og da måtte det først lagres før jeg kunne benytte det, og det blir utrolig tungvint når det fort kan være noen hundre bilder på hver jobb. Det ble utrolig tungvint i lengden uansett, for med Android så kunne bildene legges rett inn i systemet, ved bruk av iPhone så måtte bildene hentes fra Dropbox og/eller Google Photo.

Venn med Android har jeg ikke blitt, selv om jeg pga jobben har hatt utallige Samsung og Sony Experia mobiler, jeg er heller ikke venn med Windows, så det er kanskje en sammenheng her.....

Uansett så har jeg som deg lagt en del kroner i Apple sitt «univers», og jeg må bare si at jeg er så utrolig fornøyd med hvordan de forskjellige ting samarbeider og hvor enkelt det er å hente ut ting som er lagret i iCloud.
Personlig så har jeg nå bestilt iPhone 16 Pro Max, spennende, nei absolutt ikke. Det er noen funksjoner og bedre kamera jeg ser frem til i forhold til iPhone 13 Pro Max som jeg har i dag.

Jeg synes f.eks. at Samsung S24 Ultra hadde vært spennende og teste ut, mange flotte tester som viser hvilke gode funksjoner, «penn» og kamera den har. Men uansett hvor god den er, så er det fremdeles en Android, og da er jeg tilbake hvor det blir mye mer «klønete» og dele bilder, filer, dokumenter, etc. Så nei, jeg holder meg til iPhone og Apple. Vet er mange som er sterkt uenig i det, men for meg så fungerer det så utrolig enkelt. Og akkurat her så er jeg også enig med Rema 1000 sitt slagord, det enkle er ofte det beste 😉

Tror nok du vil bli meget fornøyd med Pixel Pro 9, for det ser også ut til å være en meget bra mobil tlf. Bare husk at det du synes er enkelt i dag, ikke nødvendigvis blir det når en skal ha Android og Apple til å samarbeide. Det er ikke umulig, det er bare litt mer tungvint, så får det være opp til deg hva du synes er det enkleste for deg.

Lykke til med ditt valg 👍😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

Jeg er like, om ikke enda mer, inntullet i Apple universet som deg. Skrev nettopp test av Pixel 9 Pro, og må innrømme jeg hadde hatt null problem med å bytte. Nesten litt irriterende å se hvor god den telefonen er. 

Tror du blir knall fornøyd! Og blir du ikke det, så har du som du skriver angrerett. Lykke til 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (7 timer siden):

Kort oppsummert:

Jeg er like, om ikke enda mer, inntullet i Apple universet som deg. Skrev nettopp test av Pixel 9 Pro, og må innrømme jeg hadde hatt null problem med å bytte. Nesten litt irriterende å se hvor god den telefonen er. 

Tror du blir knall fornøyd! Og blir du ikke det, så har du som du skriver angrerett. Lykke til 🙂

Litt OT: 
Men har du noe erfaring med pixel 7 pro? Tenkte den kontra pixel 9pro.. 

 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (7 minutter siden):

Kun Pixel 7A dessverre, og den er jo utrolig bra selv den. Kjøpte den til modern tidligere i år, og blir stadig sjokkert over bildekvaliteten.

Ok takk for svar hvertfall :) Men chippen er vel det samme som pro serien? 
Gikk fra iPhone til pixelen når den kom ut, hadde den i ca 6mnd så ga æ den opp. Men er jo noen år eldre enn 9proen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bbios skrev (35 minutter siden):

Ok takk for svar hvertfall :) Men chippen er vel det samme som pro serien? 
Gikk fra iPhone til pixelen når den kom ut, hadde den i ca 6mnd så ga æ den opp. Men er jo noen år eldre enn 9proen. 

Ja det tror jeg. Derfor Pixel 7a var så gunstig kjøp. Pixel har jo steget litt i pris, men er fremdeles rimeligere enn iphone. Det svei litt å kjøpe den, og jeg vurderer selv å konvertere helt.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Da har jeg fått fiklet med Pixel 9 Pro XL et par timer og jeg må si at det var som å gå to skritt tilbake. Når man er så vant med FaceID så føltes det rart å måtte bruke fingeravtrykket igjen (prøvde ansiktsopplåsning men det fungerte svært dårlig). Lurer på hvorfor man tviholder på fingeravtrykksleser? Det burde ikke være noe i veien for at Google skal kunne lage en like bra ansiktsopplåsning som Apple.

Widgets er noe jeg bruker en del av på iPhone og jeg syntes det er rart at widgets virker så utdatert på Android. Her skulle jeg ønske man kunne få standardstørrelser slik som i iOS.
 

Jeg hadde Pixel for en god del år siden men da kom jeg fra en annen Android-telefon og da føltes alt premium. Men å skulle gå til Android når man er så bortskjemt med iOS var bare skuffende. 
 

Så, da blir det enda et år med en dørgende kjedelig iPhone og iOS, men jeg får ihvertfall kjenne på premiumfølelsen. Skulle ønske jeg kunne fått det samme med Pixel og Android.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...