Gå til innhold

Droppe å skrive alder på CV?


Gjest 02dcf...276

Anbefalte innlegg

Gjest 02dcf...276

Fra amerikansk hold (som jeg ikke vet er Norge) så sier diverse "jobbfluensere" at man skal droppe å skrive alder/fødselsdato i det hele tatt. Dette for å forhindre aldersdiskriminering.

Jeg synes ikke dette høres så dumt ut, men dette er vel svært kutyme i Norge, eller...? 

Som litt sent utdannet selv, begynner jeg å kjenne på at mange arbeidsgivere kanskje vil ha yngre arbeidstakere. Så det er derfor jeg spør...

Anonymous poster hash: 02dcf...276

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vill jo utdanning og erfaring gi ett visst bilde på alder på folk flest uansett. Så tenker dette kan være mer relevant om du feks har mange år utenfor arbeidslivet fra start eller sen utdanning etc.

Men som en person som ansetter så hadde jeg funnet det veldig rart at dette ble utelatt, og hadde nok ført til enda flere spørsmål rundt dette for å finne ut hva greia er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med å skrive alder. Det er vel bakgrunnen og utdanningen de legger mest vekt på. De fleste CV blir bare skumlest som regel. Det er selve intervjuet som vil være avgjørende om man får jobben eller ikke uansett.

Men jeg har hørt at det kan være lurt å unngå å ha med bilde av seg selv på CV. 

Lenke til kommentar
Gjest 02dcf...276
Kul_Djevel skrev (7 minutter siden):

Men jeg har hørt at det kan være lurt å unngå å ha med bilde av seg selv på CV. 

Wow, what. Ok, jeg har følt at det har vært helt 100% obligatorisk å nettopp ha bilde av seg selv på CV-en (men at det må være skikkelig). Hva er bakgrunnen for at man ikke skal ha det?

Anonymous poster hash: 02dcf...276

Lenke til kommentar
Gjest 02dcf...276 skrev (5 minutter siden):

Wow, what. Ok, jeg har følt at det har vært helt 100% obligatorisk å nettopp ha bilde av seg selv på CV-en (men at det må være skikkelig). Hva er bakgrunnen for at man ikke skal ha det?

Anonymous poster hash: 02dcf...276

Vel siden en arbeidsgiver kun bruker 7-8 sekund pr CV, så er det i hvert fall min anbefaling at du sørger for at disse sekundene vies til dine kvalifikasjoner og ikke til ditt utseende. 

Men selvsagt. Søker du på en jobb der utseendet er arbeidsverktøyet som modell eller noe i den dur, så kan det nok være lurt å legge ved et foto 😀

Endret av Kul_Djevel
Lenke til kommentar

Vi hadde annonser ute i sommer, og fikk vel inn 150-200 CV'er. Nå er ikke alder noe vi ser spesifikt etter, men når jeg ser etter det på de som fremdeles ligger åpne nå, så er det flere som ikke har det med enn det er som har det. Det er vanligere at det nevnes i søknadsbrevet, men ser ut som det fremdeles mange som ikke har det der heller.

Ikke sikkert den som leser legger merke til om det er der eller ikke.

Det viktigste med en CV er at nøkkelinformasjonen er lett(!) tilgjengelig. Første, og helst eneste, side bør ha høyste oppnådde utdanning (grad og sted), siste erfaringer med tittel og èn setning om innhold, og andre ting du vil kommunisere sortert etter signifikans. De fleste annonser får mange søkere, men få relevante, så grovsortering skjer fort.

Lenke til kommentar
Gjest 02dcf...276 skrev (18 timer siden):

Wow, what. Ok, jeg har følt at det har vært helt 100% obligatorisk å nettopp ha bilde av seg selv på CV-en (men at det må være skikkelig). Hva er bakgrunnen for at man ikke skal ha det?

Anonymous poster hash: 02dcf...276

Jeg har aldri hatt bilde av meg selv på CV-en. Ser ikke helt poenget, siden jeg aldri har søkt på en modelljobb der utsende er viktig.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...