Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Droppe å skrive alder på CV?

Gjest 02dcf...276

Anbefalte innlegg

Gjest 02dcf...276

Fra amerikansk hold (som jeg ikke vet er Norge) så sier diverse "jobbfluensere" at man skal droppe å skrive alder/fødselsdato i det hele tatt. Dette for å forhindre aldersdiskriminering.

Jeg synes ikke dette høres så dumt ut, men dette er vel svært kutyme i Norge, eller...? 

Som litt sent utdannet selv, begynner jeg å kjenne på at mange arbeidsgivere kanskje vil ha yngre arbeidstakere. Så det er derfor jeg spør...

Anonymous poster hash: 02dcf...276

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vill jo utdanning og erfaring gi ett visst bilde på alder på folk flest uansett. Så tenker dette kan være mer relevant om du feks har mange år utenfor arbeidslivet fra start eller sen utdanning etc.

Men som en person som ansetter så hadde jeg funnet det veldig rart at dette ble utelatt, og hadde nok ført til enda flere spørsmål rundt dette for å finne ut hva greia er.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med å skrive alder. Det er vel bakgrunnen og utdanningen de legger mest vekt på. De fleste CV blir bare skumlest som regel. Det er selve intervjuet som vil være avgjørende om man får jobben eller ikke uansett.

Men jeg har hørt at det kan være lurt å unngå å ha med bilde av seg selv på CV. 

Lenke til kommentar
Gjest 02dcf...276
Kul_Djevel skrev (7 minutter siden):

Men jeg har hørt at det kan være lurt å unngå å ha med bilde av seg selv på CV. 

Wow, what. Ok, jeg har følt at det har vært helt 100% obligatorisk å nettopp ha bilde av seg selv på CV-en (men at det må være skikkelig). Hva er bakgrunnen for at man ikke skal ha det?

Lenke til kommentar
Gjest 02dcf...276 skrev (5 minutter siden):

Wow, what. Ok, jeg har følt at det har vært helt 100% obligatorisk å nettopp ha bilde av seg selv på CV-en (men at det må være skikkelig). Hva er bakgrunnen for at man ikke skal ha det?

Vel siden en arbeidsgiver kun bruker 7-8 sekund pr CV, så er det i hvert fall min anbefaling at du sørger for at disse sekundene vies til dine kvalifikasjoner og ikke til ditt utseende. 

Men selvsagt. Søker du på en jobb der utseendet er arbeidsverktøyet som modell eller noe i den dur, så kan det nok være lurt å legge ved et foto 😀

Endret av Kul_Djevel
Lenke til kommentar

Vi hadde annonser ute i sommer, og fikk vel inn 150-200 CV'er. Nå er ikke alder noe vi ser spesifikt etter, men når jeg ser etter det på de som fremdeles ligger åpne nå, så er det flere som ikke har det med enn det er som har det. Det er vanligere at det nevnes i søknadsbrevet, men ser ut som det fremdeles mange som ikke har det der heller.

Ikke sikkert den som leser legger merke til om det er der eller ikke.

Det viktigste med en CV er at nøkkelinformasjonen er lett(!) tilgjengelig. Første, og helst eneste, side bør ha høyste oppnådde utdanning (grad og sted), siste erfaringer med tittel og èn setning om innhold, og andre ting du vil kommunisere sortert etter signifikans. De fleste annonser får mange søkere, men få relevante, så grovsortering skjer fort.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 02dcf...276 skrev (18 timer siden):

Jeg har aldri hatt bilde av meg selv på CV-en. Ser ikke helt poenget, siden jeg aldri har søkt på en modelljobb der utsende er viktig.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 02dcf...276 skrev (På 15.9.2024 den 2:35 PM):

Mr.Duklain skrev (På 16.9.2024 den 9:04 AM):

Jeg har aldri hatt bilde av meg selv på CV-en. Ser ikke helt poenget, siden jeg aldri har søkt på en modelljobb der utsende er viktig.  

Spørsmålet om ein skal legge ved bilde er litt omdiskutert, men dei fleste profesjonelle råder no til at ein bør legge ved bilde. Det er primært to grunnar til det. Den fyrste grunnen er at når andre søkarar legg ved eit bilde så gir du deg sjølv ein ulempe ved å ikkje ha med bilde. Dei søkarane som har lagt ved eit bilde har tjuvstarta på fyrsteinntrykket og har då større sjans for å bli valgt ut til intervju når det er ellers veldig likt til ein "annonym" søkarar som ein ikkje veit noko om. Reint psykologisk sett så er det også litt vanskelegare å avise ein søkar som du ser ansiktet til enn det er å avvise ein søkar som berre er eit namn og nummer på søkarlista.

Den andre grunnen er at det har blitt langt meir vanleg å google jobbsøkarar, og då er det fordelaktig at du tek kontroll på kva fyrsteinntrykk arbeidsgivar får av deg ved å sjølv velge ut eit bra bilde framfor at arbeidsgivars fyrste møte med korleis du ser ut er eit fyllebilde frå Facebook i 2017.

Det er på ingen måte obligatorisk å legge ved eit bilde i CVen, men fordelane er større enn ulempane. Det vil sjølvsagt også være litt forskjell på kva slags jobbar du søker på. Det er nok langt viktigare å legge ved bilde i serviceyrker der fyrsteinntrykket er spesielt viktig for jobben, og der personlegheit og framtoning er viktigare enn formalkompetansen.

Når det gjeld spørsmålet om alder, så tenker eg at det kjem veldig ann på.

For det fyrste, vil det fungere å skjule alderen eller blir du uansett avslørt umiddelbart basert på det som står i CVen din?
For det andre så er det eit spørsmål om kva som er formålsteneleg. Dersom du søker jobb og du tenker at du er alt for ung eller alt for gamal til å bli rettferdig vurdert om du oppgir alderen din. Er det då ein fordel eller ein ulempe når du møter opp på jobbintervjuet og overrasker intervjuaren med at du har ein heilt anna alder enn forventa?
Og for det tredje, så er det eit spørsmål om du ikkje gjer intervjuaren meir skeptisk til deg enn nødvendig. Det vil være innlysande at søkaren har skjult sin reelle alder i søknaden, og då er det også stor fare for at du gir intervjuaren rom til å spekulere i kva du har å skjule og derfor gjer seg opp eit inntrykk av deg som er verre enn realitetene.

Eg vil også bemerke at det å være litt opp i åra er ikkje nødvendigvis ein stor ulempe sjølv om ein har inntrykk av det. Sjølv om arbeidsgivar ikkje har lov til å aldersdiskriminere og heller ikkje har lov til å spekulere i kven som har planar om å få barn og gå ut i fødselspermisjon, så er det vanskeleg å unngå det. Så sjølv i unge arbeidsmiljø så kan det då fort være ien fordel å være såpass opp i åra at du enten er ferdig med å få barn eller bare har store ungar og på den måten utgjer ein stabil arbeidskraft.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er en interessant problemstilling, for en søknad er et salgsdokument og aldersdiskriminering forekommer.

En måte er å fremheve med positivt fortegn for å komme fordommen i forkjøpet - Jeg er en voksen..... jeg har lang erfaring med ....klok.....

Å ha helt fersk utdannelse på et område er veldig positivt, og antagelig har du lang (og bred) erfaring fra arbeidsmarkedet. Det mangler en ung, nyutdannet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 02dcf...276 skrev (På 15.9.2024 den 2:35 PM):

Antagelig det samme, det er helt klart bevist at om en ser pen/kjekk ut så får man fordeler, hvis man ser dårlig ut så blir det ulempe.

Lenke til kommentar
Gjest 2d6cc...b70

I min erfaring med intervjuer til tekniske yrker med fortsatt flest menn så har jeg ofte sett at særlig pene jenter har unnlatt å legge ved bilder på søknad, og at jenter generelt oftere søker uten bilde.

Behovet for å ikke bli diskriminert går begge veier - en pen jente ønsker å bli ansatt og respektert på grunn av sine tekniske ferdigheter og ikke pga utseende.

Tror aldri vi la noen vekt på om det var bilde med eller ikke. Fødselsdato var litt irriterende når det manglet, for det trenger man etterhvert i for å skrive tilbud. Vi diskriminerte ikke på alder, men kanskje på utelatelsen av den på CV dersom ikke all info gikk opp og man ellers kunne forstå hull i tidslinjer eller erfaringer.

Anonymous poster hash: 2d6cc...b70

Lenke til kommentar
Gjest ff72a...418
16 minutes ago, Shaolyzm said:

Antagelig det samme, det er helt klart bevist at om en ser pen/kjekk ut så får man fordeler, hvis man ser dårlig ut så blir det ulempe.

Tja, for å dra menneskets psykologiske natur, en mannlig leder vil neppe ansette en kjekk mann og likedan med en kvinnelig leder. Føle seg truet. Sånn er det bare. At "folket" behandler pene mennesker med fordeler er en situasjon jeg har vanskelig å se for meg blir en prioritering ved en ansettelse, så sant deg ikke selges kropp.

Anonymous poster hash: ff72a...418

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er utelukkende en fordel om rekrutterende leder kan putte et ansikt til søknaden når de skummer gjennom dem, uansett om de er pene eller ei. Så lenge du ikke bruker et festbilde eller en selfie på badet så biter jeg meg ikke særlig merke i hvordan du fremstår eller ser ut. Jeg ser etter veldig konkrete egenskaper og holdninger, så jeg har hverken interesse eller kan prioritere å lage et team av pene mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som leder som rekrutterer en gang i blant: legg ved fødselsår i det minste. En 50 åring har gjerne andre forventninger om lønn enn en 25-aring. Og for min del, jeg søker diversifisering i sammensetningen i tillegg til kvalifikasjoner. 
med mange søkere er et bilde greit for å skille seg ut fra mengden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...