Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny vaskemaskin bruker 3 timer og 20min!


Anbefalte innlegg

Yessmann skrev (13 timer siden):

Jeg kan riktignok tvinge maskinen til å bruke mindre tid, men det er hvis tøyet er "lite skittent" som det står i manualen. Så da virker det som man kan risikere at det vaskes dårligere om man velger kortere tid?

Eller er det sånn at kortere tid betyr mer vann- og strømforbruk, mens tøyet blir like rent? For da velger jeg gjerne dette.

Det vil sikkert variere fra maskin til maskin. Men hovedgrunnen til at det tar lenger tid med nye maskiner er for å spare vann og strøm. Jeg har ikke merket forskjell på hurtigprogram selv, men jeg bruker det nesten aldri. Jeg sitter ikke akkurat og venter på vaskemaskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med vasketider var noe jeg sjekka opp før vi kjøpte ny vaskemaskin i fjor, da en rask maskin er veldig praktisk med baby/barn i hus. Det varierer rett og slett en del fra modell til modell. En 60 graders standard bomullsvask tar ca. halvannen time med maskinen vi gikk for, en Samsung. Kjører man "øko-program" på 40-60 grader tar det ca. en time lengre.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Liten tvil om dette fører til ekstra slitasje på tøyet til fordel for lavt strømforbruk.

Min erfaring er stikk motsatt.
Min nye maskin som bruker lengre tid, sliter mindre på mine klær i alle fall.
Om ikke cubus gikk over til bedre kvalitet på t-skjortene sine akkurat samtidig som min gamle vaskemaskin døde.

Trommelen er mye mer i ro en på den gamle, den lar rett og slett vaskemidlet få tid til å jobbe i stede for mekanisk jobb.
Så ikke bare sparer jeg på strøm og vannregningen, klærne mine slites mindre også.
Og selv om det er samme sentrifugehastighet på nye og gamle er klærne tørrere når jeg tar dem ut en før.

Edit: Gikk fra LG til LG så endret ikke merke, bare gikk fra en 15-20år gammel toppmodell til en helt ny toppmodell fra samme fabrikat.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Eskove skrev (19 minutter siden):

Min erfaring er stikk motsatt.
Min nye maskin som bruker lengre tid, sliter mindre på mine klær i alle fall.
Om ikke cubus gikk over til bedre kvalitet på t-skjortene sine akkurat samtidig som min gamle vaskemaskin døde.

Trommelen er mye mer i ro en på den gamle, den lar rett og slett vaskemidlet få tid til å jobbe i stede for mekanisk jobb.
Så ikke bare sparer jeg på strøm og vannregningen, klærne mine slites mindre også.
Og selv om det er samme sentrifugehastighet på nye og gamle er klærne tørrere når jeg tar dem ut en før.

Edit: Gikk fra LG til LG så endret ikke merke, bare gikk fra en 15-20år gammel toppmodell til en helt ny toppmodell fra samme fabrikat.

Min erfaring er at trommelen ikke går noe mindre på nye maskiner som bruker lang tid. Dette kan heller ikke sies om tørketrommler som bruker lengre tid for spare strøm.

Jeg håper vaskemaskiner blir så manuelle at man kan velge vasketid, temperatur, vannforbruk og vaskerytme selv. Det er liten tvil om jeg og automatikken ikke er helt på bølgelengde. Den vet heller ikke hvordan jeg ønsker tøyet mitt vasket eller hvorfor jeg ønsker finvask på 90 grader.

Vi har LG på hytten og den er forsåvidt ok. Bortsett fra at jeg frykter Greenpeece skal komme hver gang vannpumpen starter. Her jeg oppholder meg nå har vi en rådyr Siemens og den står absolutt ikke til forventningene når det gjelder tøyets renhetsgrad, skylling eller flekkfjerning. Begge har manglende overstyringsmuligheter som de fleste andre jeg har vært borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vaskemaskiner justerer vel ofte ned tiden i forhold til tidsbruken som først oppgis. Min maskin starter på ca 2 timer, men justerer ofte tiden ned med 20 - 25 minutter i løpet av de første 5 minuttene. 
Finnes maskiner i dag som det kan  justeres både tidsbruk, temp, vannmengde, såpebruk. 
Leste nylig at Miele kommer med vaskemaskin uten skovler, lurer på hvordan tøyet skal bli rent da. Skal visstnok redusere slitasje på tøy, og energibruk. 

Lenke til kommentar

Hei. Usikker på om dette gjelder din vaskemaskin men jeg opplevde at når jeg satte på vaskemaskinen (nyere LG) på det programmet merket med pil (se bilde under), så brukte den meget lang tid. Bruker det vanlige programmet uten denne pilen og tøyet koommer ut rent på ca. 90 minutt.

Mener å ha lest at programmet merket med denne pilen er det som energimerkingen tar utgangspunkt i. Og at dette bruker lang tid og lav varme/lite vann for å nyttiggjøre seg av vaskemiddelets enzymer. Her er jeg dog på tynn is fordi dette er fritt fra husken.

Skjermbilde 2024-09-18 102915.png

Lenke til kommentar
1 hour ago, Terrassebord said:

Hei. Usikker på om dette gjelder din vaskemaskin men jeg opplevde at når jeg satte på vaskemaskinen (nyere LG) på det programmet merket med pil (se bilde under), så brukte den meget lang tid. Bruker det vanlige programmet uten denne pilen og tøyet koommer ut rent på ca. 90 minutt.

Mener å ha lest at programmet merket med denne pilen er det som energimerkingen tar utgangspunkt i. Og at dette bruker lang tid og lav varme/lite vann for å nyttiggjøre seg av vaskemiddelets enzymer. Her er jeg dog på tynn is fordi dette er fritt fra husken.

Skjermbilde 2024-09-18 102915.png

Min halvnye LG vaskemaskin har nesten samme programmene, men har også en knapp for å skru av "spare" modusen.

Da bruker den mer vann og strøm, men korter ned vasketiden.Dette er en egen knapp utenom programm velgeren. Så godt mulig at trådstarter også har en egen  knapp for å skru av strøm/vann sparingen  på sin maskin også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...