Gå til innhold

Anbefaling av smarte LED-pærer


Anbefalte innlegg

SirAmp skrev (3 minutter siden):

Det blir vanligere og vanligere med "komplette Armaturer" altså lampe med driver og lyskilde innebygget, der det ikke er meningen at noe skal byttes. 

Her er du prisgitt at lampen er dimbar, seriøse aktører sier som oftest også noe om hvordan/med hvilke teknologi Armaturet kan dimmes, men dette varierer dessverre veldig. 

Av "gammeldagse" Armaturer der man selv setter i pære kommer det an på pære/lyskilde. 

Gamle gløde- og halogen- pærer er per def dimbare *noen unntak/rariteter med trafoer kan forekomme*

Sparepærer er i hovedsak ikke dimbare

Lysrør er I seg selv dimbare men Armaturer brukt i bolig er det sjelden. 

LED kan du relativt trygt å anta at ikke er dimbare med mindre det er eksplisitt opplyst at de er det

Hjertelig takk for god forklaring 😀

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, torbjornhb said:

Hjertelig takk.

Men er det slik at alle vanlige pærer kan dimmes med en dimmer? Og alle lamper også? Legger merke til at enkelte lamper oppgir info som "kan ikke brukes med dimmer", eller "kan dimmes".

Hvis vi snakker om gamle glødepærer, som jeg vel si ikke lengre er "vanlige pærer". så ja - de kan dimmes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, torbjornhb said:

De fleste vanlige glødepærer kan vel ikke dimmes? 

Joda. Man hadde jo dimmere i mange sammenhenger for slike tidligere. En del lamper har jo også hatt en av/på-bryter som også har hatt dimmefunksjon, der man har kunnet bruke vanlige E-sokkel glødepærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ny utfordring. Fikk kjøpt både lampe og pærer i går, men da jeg kom hjem hadde en ny pære tatt kvelden. Det er en spiralformet pære med E27 sokkel. Philips Tornado... Står under spesifikasjoner at den ikke kan dimmes, så det stemmer godt med at dumme pærer kan dimmes med en ferdig dimmer. 

Men, er det egentlig noen fordel med spiral pære? Eller kan jeg bare kjøpe en vanlig pære med E27 sokkel? Det vil i så fall gjøre det litt enklere å få byttet pære på dagen ettersom både Europris og dagligvarebutikker har et godt utvalg.

image.thumb.png.6d45c8c2b19819fe79ad18aa813ed7c4.png

philips-tornado-fluorescerende-lyspare-phitor8we27--pdp_main-1920.avif

Lenke til kommentar

Der har du fått deg en "sparepære"/ kompaktlysrør. 

De er ikke så populære lengre da de fungerer dårlig i kulde, bruker ganske lang tid på å tenne, vanligvis har ganske dårlig fargegjengivelse og sjelden kan dimmes. 

Kjøp en LED pære med e27 sokkel, hvis mulig styr unna osram /ledvance 

Jeg har igjen ganske gode erfaringer med SG og Philips, Segula pleier å være helt knall, men ikke de letteste å få fatt i. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
SirAmp skrev (1 time siden):

Der har du fått deg en "sparepære"/ kompaktlysrør. 

De er ikke så populære lengre da de fungerer dårlig i kulde, bruker ganske lang tid på å tenne, vanligvis har ganske dårlig fargegjengivelse og sjelden kan dimmes. 

Kjøp en LED pære med e27 sokkel, hvis mulig styr unna osram /ledvance 

Jeg har igjen ganske gode erfaringer med SG og Philips, Segula pleier å være helt knall, men ikke de letteste å få fatt i. 

Takker 🙂

Så ble vi enige om at jeg kan ha en dum pære ala dette? 

https://www.europris.no/p-lyspaere-led-806-lm-3-pk-classic-e27-a60-184891

 

Eller må jeg ha en dum pære som det står kan dimmes? 

https://www.europris.no/p-lyspaere-led-1055lm-dim-klassisk-matt-e27-a60-e-201478

Lenke til kommentar
14 hours ago, SirAmp said:

Der har du fått deg en "sparepære"/ kompaktlysrør. 

De er ikke så populære lengre da de fungerer dårlig i kulde, bruker ganske lang tid på å tenne, vanligvis har ganske dårlig fargegjengivelse og sjelden kan dimmes. 

Kjøp en LED pære med e27 sokkel, hvis mulig styr unna osram /ledvance 

Jeg har igjen ganske gode erfaringer med SG og Philips, Segula pleier å være helt knall, men ikke de letteste å få fatt i. 

Må si jeg har hatt gode erfaringer med Osram. Men skal sies at det er en del år siden pærene ble kjøpt. Men kan godt være at de også har produktserier som ikke er spesielt gode. Merker at de pærene jeg har fra Osram og som sikkert er 10 år gamle, er ganske mye tyngre enn en del pærer jeg har vært borti ellers de siste årene.

Ikea sine pærer sitter jeg også med et godt inntrykk av. God pris også. 

De billigpærene som selges av Europris, Energy+ elns heter vel "merket", har ikke hatt spesiell lang levetid. Disse Europris-pærene har også redusert lysstyrke i kulde. Men tenker her også at dette er et merke, og at det kan være at Europris selger pærer fra forskjellige leverandører og at leverandør omså kan byttes mellom partier av samme "modell".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...