Gå til innhold

Anbefaling av smarte LED-pærer


Anbefalte innlegg

Hei 🙂 
Har kjøpt bolig der det nyeste styres via en Fibaro Smart Center 3. Har endelig begynt å forstå meg på hvordan det fungerer, men har et par rom uten belysning.
Vurderer å kjøpe en rimelig takspotlight fra Clas Ohlson, og å sette inn smart LED-pærer.

Litt usikker på om det er noe spesielt jeg bør tenke på, og om noen pærer anbefales fremfor andre.

Kontraktpunktet får lampen er allerede koblet opp mot Fibaro'n, så i utgangspunktet skal alt av dimming, etc.,bare fungere. Ser at enkelte kan klage på rekkevidde på kontrollen for noen pærer, men det bør vel ikke være problem når alt styres av en smarthub og WiFi?

Legger ved link til lampen og pærene jeg vurderer. Mulig pærene gir litt dårlig lys ettersom det er RGB pærer, så tar gjerne i mot tips 🙂

https://www.clasohlson.com/no/Northlight-Theo-takspotlight/p/36-7977-1

https://www.clasohlson.com/no/Deltaco-Smart-LED-RGB-GU10-4,7-W-dimbar,-3-pakning/p/36-9850-3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, torbjornhb said:

Kontraktpunktet får lampen er allerede koblet opp mot Fibaro'n, så i utgangspunktet skal alt av dimming, etc.,bare fungere.

Hvis det allerede er koblet opp en dimmer er det ikke ideelt for såkalte "smart pærer" de er vanligvis beregnet for å ha strøm hele tiden, og så få beskjed om å slå seg av/på dimme endre farge osv av en eller annen form for "datapakke" enten denne er Wifi, zigbee, zwave, thread eller andre standarder. 

Med mindre du er ute etter rgb osv, kan du antagelig klare deg med vesentlig enklere dimbare gu10 pærer anbefaler dog å styre unna Osram/Ledvance 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SirAmp skrev (4 minutter siden):

Hvis det allerede er koblet opp en dimmer er det ikke ideelt for såkalte "smart pærer" de er vanligvis beregnet for å ha strøm hele tiden, og så få beskjed om å slå seg av/på dimme endre farge osv av en eller annen form for "datapakke" enten denne er Wifi, zigbee, zwave, thread eller andre standarder. 

Med mindre du er ute etter rgb osv, kan du antagelig klare deg med vesentlig enklere dimbare gu10 pærer anbefaler dog å styre unna Osram/Ledvance 

Hjertelig takk. Når du sier det, så mener jeg å ha lest at det kan ødelegge pæren å bruke smart LED-pærer i en lampe med dimmer, men husker ikke helt. Helt ærlig har det vært få mye flytting og guiding i det siste at jeg ikke husker om noe faktisk har skjedd, eller om jeg har drømt...

Men, dersom jeg kjøper lampen i linken, og uttaket for lampen allerede er koblet opp mot en dimmer, så kan jeg klare meg med en vanlig Osram pære fra butikken?  Tenkte kanskje pærene måtte ha en slags funksjon for å kunne regulere lydstyrken.

Lenke til kommentar

Ja de smartpærene er ikke beregnet på å. Dimmes med fasesnitt/avsnitt og kan skade både lyskilde og dimmer. 

Linket lampe/armatur burde dog fungere, bare vær obs på at noen Armaturer er sære på størrelse form og dermed passer endel dimbare / smart pærer dårlig. 

Dimbar osram/ledvance pære fra butikken *BØR* fungere men jeg anbefaler det definitivt ikke. 

Har bedre erfaring med Philips, unilamp, sg og segula 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av egen erfaring.
Skal dem bare være "hvite" gå for Ikea.
Skal du ha full RGB gå for Hue.

Har testet litt fram og tilbake og er dette jeg har endt opp med selv.
Så i gang, trapp, kjeller etc bruker jeg Ikea sine.
I stue, soverom, kontor, ute etc er det Hue jeg går for.

Samstyrer alt med Homey, men regner med du fint kan styre ting via Fibaro også :) 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (Akkurat nå):

Ser nå at du skrev "Anbefaler IKKE" Osram @SirAmp. Jeg misforstod der.

Har du konkrete modeller du anbefaler @eskove? GU10 sokkel. Hadde vært kjekt å slippe og bestille fra IKEA, men det tar vel ikke all verdens tid om jeg må det.

Du velger modellen som passer i sokkelen du har tilgjengelig.
Har du en rail med GU10 bestiller du modellen som har GU10 (er som regel bare 2 en "hvit" og en RGB)
Har du en vanlig skrusokkel stor type kjøper du pæren som passer i den sokkelen.

IKEA siner er ekstremt billige og faktisk veldig gode.
Men dem er ikke så flink på farge, Der er Hue overlegen.
Hue er dyrere men mye bedre på farger, men i en kjellergang trenger man ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (Akkurat nå):

Du velger modellen som passer i sokkelen du har tilgjengelig.
Har du en rail med GU10 bestiller du modellen som har GU10 (er som regel bare 2 en "hvit" og en RGB)
Har du en vanlig skrusokkel stor type kjøper du pæren som passer i den sokkelen.

IKEA siner er ekstremt billige og faktisk veldig gode.
Men dem er ikke så flink på farge, Der er Hue overlegen.
Hue er dyrere men mye bedre på farger, men i en kjellergang trenger man ikke det.

Takker. Er RGB pærene generelt mindre lyssterke? Dette er tiltenkt to soverom.
På stua har jeg spotter i taket, men har ikke sjekket sokkelen. Hadde vært spennende å bytte ut med RGB pærer på et tidspunkt. Må lage stemning til "Rings of Power"☺️

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 minutt siden):

Er RGB pærene generelt mindre lyssterke?

Ikke etter min erfaring.
Får like mye "hvit" lyst ut av mine RGB som samme utgave i "hvit"

Ser enkelte ikke liker osram og klager på kvaliteten.
Har ikke testet pærene dems.
Men kan skrive under på at smartsokkelen dems for utendørs bruk ikke er noe å skryte av.
Den er rimelig og tar liten plass men tåler ikke en norsk høst. 
Appen dems er også fæl. og dem har slutta å støtte "offline" standarer og krever Wi-fi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 minutter siden):

Ikke etter min erfaring.
Får like mye "hvit" lyst ut av mine RGB som samme utgave i "hvit"

Ser enkelte ikke liker osram og klager på kvaliteten.
Har ikke testet pærene dems.
Men kan skrive under på at smartsokkelen dems for utendørs bruk ikke er noe å skryte av.
Den er rimelig og tar liten plass men tåler ikke en norsk høst. 
Appen dems er også fæl. og dem har slutta å støtte "offline" standarer og krever Wi-fi

Flere ulike modeller hos IKEA. Men denne bør vel fungere? https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-led-paere-gu10-345-lumen-smart-kan-dimmes-tradlost-varmhvit-00541300/

Ser ikke for meg at jeg trenger kontrollen som følger med i den ene pakken. Fibaro skal støtte det aller meste.

Lenke til kommentar
SirAmp skrev (2 minutter siden):

Den er "smart" så hvis du har fasedimmmer fra før bør den fjernes først.

I så tilfelle ville de første deltaco pærene du linket til også fungere 😅

Så "dimme pære + ferdig dimmer" blir tull. "Dum pære + ferdig dimmer" blir bra? Og "Smart pære og dum dimmer" blir bra?😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SirAmp skrev (5 minutter siden):

Konge! Var jo billig også 🙂

Prøver, så ser vi. Clas Ohlson hadde også en til 29 kr som fikk gode tilbakemeldinger, men Philips er Philips. Takk🙂

EDIT: Når det står "kan ikke dimmes", har det ingen betydning når bryteren, eller kontaktpunktet, er ferdig oppsatt for dimming? Det er en Fibaro Walli Switch.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
38 minutes ago, torbjornhb said:

Stemmer egentlig dette?

"Smart pære" + "ferdig dimmer" fungerer ikke. "Vanlig pære + ferdig dimmer" fungerer bra. "Smart pære" og "vanlig bryter" fungerer?

Ikke alle LED-pærer ("vanlig pære") liker dimmere. Det står gjerne på pakken til pæren om de kan brukes bak dimmer.

"Smart pære" bak vanlig bryter fungerer, men du mister jo kontroll på pæren om bryteren er slått av. Med det sagt, dette er nok vanlig for mange. Jeg har smart belysning en del steder basert på Philips Hue, men dette er da også steder hvor det er bryter p.t. Så litt "irriterende" når noen har brukt bryteren for å slå av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Ikke alle LED-pærer ("vanlig pære") liker dimmere. Det står gjerne på pakken til pæren om de kan brukes bak dimmer.

"Smart pære" bak vanlig bryter fungerer, men du mister jo kontroll på pæren om bryteren er slått av. Med det sagt, dette er nok vanlig for mange. Jeg har smart belysning en del steder basert på Philips Hue, men dette er da også steder hvor det er bryter p.t. Så litt "irriterende" når noen har brukt bryteren for å slå av.

Hjertelig takk.

Men er det slik at alle vanlige pærer kan dimmes med en dimmer? Og alle lamper også? Legger merke til at enkelte lamper oppgir info som "kan ikke brukes med dimmer", eller "kan dimmes".

Lenke til kommentar

Det blir vanligere og vanligere med "komplette Armaturer" altså lampe med driver og lyskilde innebygget, der det ikke er meningen at noe skal byttes. 

Her er du prisgitt at lampen er dimbar, seriøse aktører sier som oftest også noe om hvordan/med hvilke teknologi Armaturet kan dimmes, men dette varierer dessverre veldig. 

Av "gammeldagse" Armaturer der man selv setter i pære kommer det an på pære/lyskilde. 

Gamle gløde- og halogen- pærer er per def dimbare *noen unntak/rariteter med trafoer kan forekomme*

Sparepærer er i hovedsak ikke dimbare

Lysrør er I seg selv dimbare men Armaturer brukt i bolig er det sjelden. 

LED kan du relativt trygt å anta at ikke er dimbare med mindre det er eksplisitt opplyst at de er det

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...