Gå til innhold

15 Mbit/s TIL Mbps


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, 3l33t3 said:

Nja, jeg har 15 Mbit/s linje mens Speedtest.com måler i Mbps.

 

Så jeg lurer på hva jeg bør få på speedtest?

Du mener vel Speedtest.net? 

Mbit/s = Mbps = Megabits per sekund - altså det samme, bare skrevet litt forskjellig.

En mer vanlig misforståelse er Mbps vs. MBps (aka MB/sek aka Megabyte per sek). F.eks. en del klienter for spill, bruker megabyte per sekund for å angi nedlastingshastighet, siden spillets størrelse oppgis i byte. Konverteringsfaktor her er 8. F.eks. 1 MB/sek = 8 Mbit/s.

Så hvis du har en 15 Mbps-linje, skulle du forvente å få rundt 15 Mbps via speedtest.net normalt sett. 15 Mbps er i dag en ganske treg linje. Snakker vi her om trådløst bredbånd på et litt "øde" sted?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 15.9.2024 den 1:40 PM):

Du mener vel Speedtest.net? 

Mbit/s = Mbps = Megabits per sekund - altså det samme, bare skrevet litt forskjellig.

En mer vanlig misforståelse er Mbps vs. MBps (aka MB/sek aka Megabyte per sek). F.eks. en del klienter for spill, bruker megabyte per sekund for å angi nedlastingshastighet, siden spillets størrelse oppgis i byte. Konverteringsfaktor her er 8. F.eks. 1 MB/sek = 8 Mbit/s.

Så hvis du har en 15 Mbps-linje, skulle du forvente å få rundt 15 Mbps via speedtest.net normalt sett. 15 Mbps er i dag en ganske treg linje. Snakker vi her om trådløst bredbånd på et litt "øde" sted?

Jeg bruker mitt mobil abb som internett hjemme med extra datasim i ruter, har nå ubegrenset hastighet  så ligger på 50-150 Mbps med 4g+/5G dekning men lurte på om jeg kunne klart meg med 15 Mpbs da dette billigere.

Endret av 3l33t3
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker mitt mobil abb som internett hjemme med extra datasim i ruter, har nå ubegrenset hastighet  så ligger på 50-100+ Mbps med 4g+/5G dekning men lurte på om jeg kunne klart meg med 15 Mpbs da dette billigere.

Alt for mange variabler til å gi et godt svar. For å starte: Hvor mange er dere? Hva brukes internett til?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, 3l33t3 said:

Jeg bruker mitt mobil abb som internett hjemme med extra datasim i ruter, har nå ubegrenset hastighet  så ligger på 50-150 Mbps med 4g+/5G dekning men lurte på om jeg kunne klart meg med 15 Mpbs da dette billigere.

Om du hadde klart deg med 15 Mbps kommer an på behovene. Hvis dette er noe du bruker alene og du har et ganske "lett bruk" med f.eks. vanlig nettsurf, sosiale medier og ellers ikke noe som krever overføring av store datamengder, så er det ikke sikkert du vil merke så stor forskjell. 

Hvis dette er hos samme operatør er det vel normalt sett enkelt å sjekke - bare endre abo, og så endre tilbake hvis du ser at det blir en utfordring. Hvis du her skal begynne å gjøre store nedlasting, så vil det ta tid og en nedlasting i bakgrunn vil i større grad kunne redusere opplevelsen for andre tjenester. Det kan her f.eks. være at du ikke får streamet i 4K, og spesielt ikke hvis du gjør noe annet i parallell som drar litt båndbredde.

Spørsmål er jo også hvor stor prisforskjell det egentlig er snakk om?

Lenke til kommentar
NULL skrev (23 timer siden):

Om du hadde klart deg med 15 Mbps kommer an på behovene. Hvis dette er noe du bruker alene og du har et ganske "lett bruk" med f.eks. vanlig nettsurf, sosiale medier og ellers ikke noe som krever overføring av store datamengder, så er det ikke sikkert du vil merke så stor forskjell. 

Hvis dette er hos samme operatør er det vel normalt sett enkelt å sjekke - bare endre abo, og så endre tilbake hvis du ser at det blir en utfordring. Hvis du her skal begynne å gjøre store nedlasting, så vil det ta tid og en nedlasting i bakgrunn vil i større grad kunne redusere opplevelsen for andre tjenester. Det kan her f.eks. være at du ikke får streamet i 4K, og spesielt ikke hvis du gjør noe annet i parallell som drar litt båndbredde.

Spørsmål er jo også hvor stor prisforskjell det egentlig er snakk om?

Jeg er alene boer,spiller litt via internett og ser youtube .

 

Jeg har pr nå Chilimobil Fri Data Max med ubegrenset hastighet og 100GB med Telia dekning (etter 100GB blir satt ned til 3Mbit/s. Denne koster pr mnd 457,- inkl datasim

Vurdere bytte til Happybytes Fri Data med max 15Mbit/s med 108GB pr mnd og Telenor dekning til kr 406,- pr mnd inkl datasim.

 

Jeg synes alt fungere greit når hastigheten blir satt ned til 3Mbit/s men store oppdateringer til spill osv tar selvsagt lang tid .

 

Jeg tenker det er verdt litt med 8 GB extra og Telenor dekning?

Endret av 3l33t3
Lenke til kommentar
On 17.9.2024 at 7:15 PM, 3l33t3 said:

Jeg er alene boer,spiller litt via internett og ser youtube .

 

Jeg har pr nå Chilimobil Fri Data Max med ubegrenset hastighet og 100GB med Telia dekning (etter 100GB blir satt ned til 3Mbit/s. Denne koster pr mnd 457,- inkl datasim

Vurdere bytte til Happybytes Fri Data med max 15Mbit/s med 108GB pr mnd og Telenor dekning til kr 406,- pr mnd inkl datasim.

 

Jeg synes alt fungere greit når hastigheten blir satt ned til 3Mbit/s men store oppdateringer til spill osv tar selvsagt lang tid .

 

Jeg tenker det er verdt litt med 8 GB extra og Telenor dekning?

8GB ekstra i måneden er jo omtrent "ingenting" i den sammenhengen. Det er ikke mer enn 8% mer. Men hvis det andre abonnementet har like (nok) betingelser, så sparer du jo kr.600,- i året på å bytte. Det vil jeg si er et mye viktigere argument enn fattigslige 8% mer data. Men det er forutsatt at lavere hastighet ikke er noe problem for deg. Og hvis du synes de 3Mbps som hastigheten blir satt ned til når du har brukt 100G nå, så burde du jo ikke ha noen problemer med å klare deg med 15Mbps med det nye abonnementet. Hvis du ikke sitter og nistirrer på fremdriften under en nedlastning, men lar den gå i bakgrunnen er det jo ingen problem om oppdatering av spill og nedlastning av store filer tar litt tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...