Gå til innhold

Hvilke nettsteder er bra for handel av elektroniske komponenter?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er på utkikk etter trygge nettsider som har et godt utvalg av diverse elektroniske komponenter, som helst ikke er "fake".

Hvor får man tak i gode komponenter til en lav pris??

Jeg ønsker jo såklart å finne en nettside som er å stole på, og som ikke koster skjorta med ulike gebyrer og tollavgifter.

(Siden jeg er under 18 og ikke har en jobb som kan finansiere disse galskapene :) )

Jeg har prøvd nettsiden Temu før, og det er et helt greit utvalg med gode priser, MEN det er noen ting jeg rett og slett ikke får tak i der, som for eks. en såkalt "vero board".

 

Noen som har noen forslag?

 

Mvh. Lucas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til de som er nevnt: Digikey, Mouser, Farnell.
Ingen av de nevnte er norske, ingen av dem er billige.

Med jevne mellomrom så dukker det opp norske nettsider (vanligvis en som har funnet elektronikk som hobby) som importerer et utvalg komponenter (vanligvis til Arduino, ESP32, Raspberry Pi og lignende). None driver også med dropshipping.

Disse lever i 1 - 5 år, så blir de lagt ned. Siste som meldte opphør var Artigereliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 timer siden):

Elfa er seriøse. Vet ikke hvordan de er på pris.

Jeg har nå besøkt Elfa sin nettside, og det ser ut som at det er ganske høye priser på det meste (per enhet).

Jeg har sett flere passive komponenter som koster alt fra 2 kr pr. til 100kr pr. enhet, mens på en utenlandsk kinesisk nettside som for eks. Temu kan det koste nærmest 0.05 kr per enhet.

Men, produktene på Elfa er sikkert mye bedre kvalitet enn noe billig dritt fra en usikker kilde.

 

Jeg skal undersøke denne nettsiden litt mer og så skal jeg se hva man bør kjøpe på elfa og hva man bør kjøpe utenlandsk :)

takk for besvarelsen da  :)

 

Mvh. Lucas

Lenke til kommentar
Lucas- skrev (På 15.9.2024 den 1:19 PM):

Jeg har nå besøkt Elfa sin nettside, og det ser ut som at det er ganske høye priser på det meste (per enhet).

Jeg har sett flere passive komponenter som koster alt fra 2 kr pr. til 100kr pr. enhet, mens på en utenlandsk kinesisk nettside som for eks. Temu kan det koste nærmest 0.05 kr per enhet.

Men, produktene på Elfa er sikkert mye bedre kvalitet enn noe billig dritt fra en usikker kilde.

 

Jeg skal undersøke denne nettsiden litt mer og så skal jeg se hva man bør kjøpe på elfa og hva man bør kjøpe utenlandsk :)

takk for besvarelsen da  :)

 

Mvh. Lucas

Anbefaler å holde deg langt unna Temu, du vet aldri hva du får. Det har jo vært i nyhetene at de har brukt ulovelige stoffer i mye som selges der. 

 

Hvis jeg har forstått deg rett er vera board det jeg kaller prototypekort. Det finner du rimelig på rs. Det finnes flere typer, jeg kjøpte noe som gikk under navnet matrix board for noen år siden. Kjell og company bruker også å ha mye billig, dog har jeg inntrykk av at kvaliteten kan være lavere. 

 

Kan du lage en liste over ting du trenger så kan jeg prøve å se gjennom RS om de har det, nettsiden kan være litt vanskelig å navigere for nybegynnere der. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...