Gå til innhold

Nye ting på skrivebord dytter eldre ting ned


Oknok

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt og ser at dette er et gammelt problem på Windows 11, men kanskje noen vet om en løsning?

Saken er at når det kommer noe nytt på skrivebordet, liker det å presse seg inn nært venstre øvre hjørne, på nest høyeste rad. Altså på plass nr 2 på skrivebordet, da det telles fra det hjørnet og nedover.

Det forrykker alt og det er en plage hver gang jeg får et nytt element på skrivebordet.

Problemet er beskrevet for Windows 10, Windows 11 22H2 og eksisterer fortsatt.

https://www.elevenforum.com/t/placing-an-item-on-desktop-sometimes-displaces-desktop-icons.10378/

I siste post foreslås et program for å fikse det på Windows 10, som kanskje ikke utløser en annen risiko men hvem vet.

Men løsningen på helst finnes i Windows og det er rart/bakvendt at man skal bruke et annet program for å administrere skrivebordet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skedde meg EN gang...et nytt icon klinte seg nærmest oppå det øverste venstre som lå der. Ikke bra, i og med at jeg har en fast rekkefølge på elementene i rekke 1. Men etter at jeg manuelt organiserte alle icons på desktop, skjer ikke dette lenger. Hvis det kommer et nytt element nå, legger det seg sånn omtrent på første ledige plass på venstre side, uansett rekke.

Lenke til kommentar

Du er heldig hvis det bare skjedde en gang. Jeg har gjort det samme som deg og organisert ikonene selv. 

Settings:

  • Auto Arrange avslått
  • Align to grid påslått
  • Show desktop icons påslått

 

  • Sort by: Ingen valg

 

En annen ting som muligens er relatert til denne buggen, er at når jeg flytter noe til desktop fra en annen mappe, legger det seg på første ledige plass. Det er bedre enn at det presser seg inn oppe til venstre og forskyver ting, men det som skal skje er at fila legger seg der jeg klikker med musen.

 

Lenke til kommentar

Tilleggsopplysning.

Hvis jeg lar stå et ubrukt felt langs venstre kant på skrivebordet, havner nye ting der. Da tvinger det seg ikke inn oppe nært hjørnet.

Men hvis alle plassene langs venstre kant er opptatte, da tvinger et nytt element seg inn oppe nært hjørnet. Merkelig. :hmm:

 

Lenke til kommentar

Prøv å se om dette fungerer (min utheving).

Sitat

I found a workaround for this issue. It is to turn off the following personal setting functions of Windows 11. 

[Show recently opened items in Start, Jump List and File Explorer] 

However, those who relied on this feature will have to decide which one to choose. 

--How to set-- 

1. Select Personalization from Windows11 Settings menu 

2. Select [Start] 

3. Turn off [Show recently opened items in Start, Jump List and File Explorer] 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...