Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Runde glidebolter og bolter som sitter fast


Anbefalte innlegg

Har et par glidebolter som er blitt runde med bremsecaliperen og strever med å få av bremseskivene grunnen boltene sitter godt fast, så spørsmålet er hvordan løser jeg dette ?

Såg biltema solgte avtrekker for skadde bolthoder, noen som har erfaring med disse ?

Kan det funke med wd40 på boltene for å få dem løs eller må man ha en kraftig muttertrekker, i så fall hvilken type muttertrekker trenger jeg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (50 minutter siden):

Hvis caliper sitter i brakett som du kan løsne så ville jeg tatt det av med å løsne denne. 

Da får du av caliper og gjerne få den av glideboltene også. 
Så kjøpt nye glidebolter og tatt de av med ei god tang. 

Sitter det rett i navet så blir det litt verre.

Tja, glideboltene har blitt runde så tror det må avtrekker til å få dem løs ? Om ikke borre, men strever å få av braketten da den sitter godt.

Lenke til kommentar
Megane11 skrev (15 minutter siden):

Hadde samme problem på bakakslingen til Pajeroen, skrudde av hele greia, rett i skrutvinga og satte på gass en god stund før jeg banket på en millimeter mindre kopp - og knakk løst. Berget både kalipper og bremseklaven. 

Varmet den opp mener du ? Skal ikke være lett å mekke bil av og til 😆

Endret av Paul-Marius
Lenke til kommentar
Car learner skrev (1 time siden):

En mitsubishi lancer 2010, 2 av glideboltene er blitt runde, så blir vel å få dem av med avtrekker eller kjøpe ny brakett som han over sa

Det ser ut som gjengene til gliderne sitter i kaliperen og ikke i braketten på denne.

Det er ikke sikkert det er så lett å få av skruene som fester braketten. Tror du det er plass til muttertrekker? Det er fare for å runde disse skruene dersom pipa ikke er skikkelig på og forlenger må brukes.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Det ser ut som gjengene til gliderne sitter i kaliperen og ikke i braketten på denne.

Det er ikke sikkert det er så lett å få av skruene som fester braketten. Tror du det er plass til muttertrekker? Det er fare for å runde disse skruene dersom pipa ikke er skikkelig på og forlenger må brukes.

Brukte fast nøkkel til det siden jeg var redd for det skulle bli rund, men det funket ikke. Har flere bolter nå som er blitt runde...

Lenke til kommentar

Det er i slike tilfeller man får prøvd seg som mekaniker. Hvor mye triks man har på lager. Det er mange måter å løse det på, det beste hadde vært å ikke runde boltene, men nå er du allerede der. Først og fremst må man rengjøre boltene skikkelig og banke pipen på til den er helt inn. Jeg ville filt av litt rundt på bolten for å få på ett hakk mindre pipe. Prøv deg frem og ta litt og litt, når den nesten går på så bare banker du den helt inn og prøver å løsne. 

Hvis bolter sitter veldig godt har jeg hatt god suksess med å banke skikkelig på dem med hammer. Det er utrolig hvor mye dette kan løsne dem før du begynner å skru i hele tatt da du "sjokker" gjengene og løser bolten fra underlaget. Andre ting som er smart er muttertrekker, gjerne på luft, samt luftmeisel. Hvis du trekker opp bolten samtidig med at du slår på den med luftmeisel skal det mye til for at den ikke løsner. Men i verste fall sitter det så godt at hodet knekker, da må du borre ut bolten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det er i slike tilfeller man får prøvd seg som mekaniker. Hvor mye triks man har på lager. Det er mange måter å løse det på, det beste hadde vært å ikke runde boltene, men nå er du allerede der. Først og fremst må man rengjøre boltene skikkelig og banke pipen på til den er helt inn. Jeg ville filt av litt rundt på bolten for å få på ett hakk mindre pipe. Prøv deg frem og ta litt og litt, når den nesten går på så bare banker du den helt inn og prøver å løsne. 

Hvis bolter sitter veldig godt har jeg hatt god suksess med å banke skikkelig på dem med hammer. Det er utrolig hvor mye dette kan løsne dem før du begynner å skru i hele tatt da du "sjokker" gjengene og løser bolten fra underlaget. Andre ting som er smart er muttertrekker, gjerne på luft, samt luftmeisel. Hvis du trekker opp bolten samtidig med at du slår på den med luftmeisel skal det mye til for at den ikke løsner. Men i verste fall sitter det så godt at hodet knekker, da må du borre ut bolten. 

Takk for tips, banke på boltene hørtes smart ut 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...