Gå til innhold

Være ansatt i utlandet men jobbe i hovedsak fra Norge? Hva må jeg tenke over/vurdere


Gjest b59fd...c8d

Anbefalte innlegg

Gjest b59fd...c8d

Søker jobber om dagen, og ser på en del remote stillinger i utlandet. Antar at jeg vill bli ansatt i utlandet og få lønn i deres valutta. Det er dog remote jobbing så jeg kommer til å oppholde meg mest i Norge. Ser på EØS land, da jeg har forstått det slik at det ikke krever arbeidstillatelse i landet etc. Ser også litt mot sveits, men her må en skaffe tillatelse slik jeg har forstått det. 

 

Hvilke ting må jeg tenke på i denne sammenhengen? Skatt? Folketrygd? andre ting? 

Anonymous poster hash: b59fd...c8d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b59fd...c8d skrev (1 time siden):

Ser på EØS land, da jeg har forstått det slik at det ikke krever arbeidstillatelse i landet etc. Ser også litt mot sveits, men her må en skaffe tillatelse slik jeg har forstått det.

Nei, du jobber og bor i Norge.

Det du beskriver fungerer dårlig. Det må betales trygdeavgift til Norge når du hovedsaklig jobber i Norge.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest b59fd...c8d
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Nei, du jobber og bor i Norge.

Det du beskriver fungerer dårlig. Det må betales trygdeavgift til Norge når du hovedsaklig jobber i Norge.

Joda, jobben vill i all hovedsak foregå i Norge. Men flere av selskapene har ingen lokasjoner i Norge, så jeg blir ansatt på kontoret i Tyskland feks med lønn i Euro osv.

Men jeg aner ikke konsekvensen av dette, derav tråden:p

Anonymous poster hash: b59fd...c8d

Lenke til kommentar
Gjest b59fd...c8d
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Konsekvensen er at det må betales arbeidsgiveravgift i Norge. Hvis det Tyske selskapet ikke har noe problem med det så er det greit.

Det vanlige er at du må dekke det selv, noe som gjør at lønnen din blir så lav at det ikke er aktuelt.

Takk for info, det er jo en ting jeg da må ta med meg inn i lønnsforhandlinger. På grunn av den svake kronen har jeg mulighet for å tjene ganske mye mer penger i disse selskapene vs her hjemme. Så mulig det mer enn svarer seg å bare betale det selv.

Men, dette kan jo snu så det er en ting jeg må vurdere. 

Anonymous poster hash: b59fd...c8d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...