Sonnyshogun Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Hei Har en Gaupen B0720 biltilhenger hvor draget ikke lenger går ut igjen etter at det er blitt dyttet inn så jeg antar at gassdemperen ikke lenger fungerer. Selv om draget er dyttet helt inn triller hengeren lett - er det riktig? Om jeg setter på håndbrekket er hjulene låst så det synes på meg som at bremsene fungerer. Har spurt på pris på ny Gaupen gassdemper og det er 1.500,- + mva, dvs nesten 20% av det du må betale for en omtrent tilsvarende ny henger i dag. Jeg synes det høres veldig dyrt ut. Kan jeg bruke uoriginal demper? Hvor kan jeg eventuelt finne spesifikasjonen på den originale demperen slik at jeg kan kjøpe en tilsvarende uoriginal? Er det bare å bytte demperen eller må også bremsene justeres etter demperbytte? I og med at hengeren har en tillatt totalvekt på ikke over 750 kg kan den i utgangspunktet benyttes uten bremser. Kan jeg bruke tilhengeren uten å bytte demperen eller vil noe bli ødelagt da? Vil en henger med defekt gassdemper være ulovelig å kjøre med, selv om dens tillatt totalvekt ikke er over 750 kg? På forhånd takk for innspill! Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september (endret) Sonnyshogun skrev (36 minutter siden): Har spurt på pris på ny Gaupen gassdemper og det er 1.500,- + mva, dvs nesten 20% av det du må betale for en omtrent tilsvarende ny henger i dag. Jeg synes det høres veldig dyrt ut. Kan jeg bruke uoriginal demper? Hvor kan jeg eventuelt finne spesifikasjonen på den originale demperen slik at jeg kan kjøpe en tilsvarende uoriginal? Hva slags påløp har du? Er det AL-KO 90S/3? Her kan du søke etter reservedeler (bl.a. påløpsdemper) med skiltnr på tilhengeren, men du trenger fortsatt å vite hva slags modell påløp du har: https://valeryd.no Endret 14. september av Hollabaloo Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september (endret) Sonnyshogun skrev (2 timer siden): Har en Gaupen B0720 biltilhenger hvor draget ikke lenger går ut igjen etter at det er blitt dyttet inn så jeg antar at gassdemperen ikke lenger fungerer. Selv om draget er dyttet helt inn triller hengeren lett - er det riktig? Så lenge draget blir dratt ut når du kjører av gårde med hengeren er ikke dette noe problem, men det skal bremse når draget er komprimert. Det må du feilsøke. Endret 14. september av mobile999 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september https://nettotrailer.no Har hyggelige priser på det meste Lenke til kommentar
Sonnyshogun Skrevet 14. september Forfatter Del Skrevet 14. september 1 hour ago, Hollabaloo said: Hva slags påløp har du? Er det AL-KO 90S/3? Her kan du søke etter reservedeler (bl.a. påløpsdemper) med skiltnr på tilhengeren, men du trenger fortsatt å vite hva slags modell påløp du har: https://valeryd.no Takk for input! Etter noe leting har jeg funnet dette: AL-KO KOBER AK 160 Ausf. A GA 1600 kg S 120 kg Er dog ikke 100% sikker da teksten er vanskelig å lese. Er det dette du mener? Hva heter i så fall gassdemperen jeg skal søke etter? Om det ikke er rett tekst ser jeg at det står andre ting på draget også som jeg også kan prøve å tyde... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september (endret) Sonnyshogun skrev (4 timer siden): AL-KO KOBER AK 160 Ausf. A GA 1600 kg S 120 kg Dette er nok betegnelsen på selve kulekoblingen. Draget heter f.eks. 90S, 161S, 161R eller lignende. Valderyd har ikke rimelige påløpsdempere. Det er ikke sikkert det er nødvendig å bytte den. Endret 14. september av mobile999 Lenke til kommentar
Sonnyshogun Skrevet 14. september Forfatter Del Skrevet 14. september 39 minutes ago, mobile999 said: Dette er nok betegnelsen på selve kulekoblingen. Draget heter f.eks. 90S, 161S, 161R eller lignende. Valderyd har ikke rimelige påløpsdempere. Det er ikke sikkert det er nødvendig å bytte den. Takk! Etter mer dektektivarbeid har jeg funnet ut at det sannsynligvis også står: AL-KO 60 S/2 Det vil da si at jeg kan kjøpe denne: https://nettotrailer.no/shop/11985-gassdempere-f-paaloepsbremse/3175-gassdemper-al-ko-60s1s2s3/? Takk igjen for all hjelp! Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september 780,- https://nettotrailer.no/shop/12459-gaupen-paaloepsbrems-og-dele/ Lenke til kommentar
Arne V Skrevet 23. oktober Del Skrevet 23. oktober Hei, du har nok akkurat lik henger som jeg har, og jeg har akkurat samme problem. Hengeren min er ganske ny (3år) og lite brukt, allikevel er nok demperen gåen. Skal sjekke nærmere så fort jeg får tid. Jeg tror nok bremsebånd også må legges etter, da jeg ikke har noen bremseeffekt selv når demperen er i bånn. Drar jeg på håndbrekket fungerer det som det skal. Dette burde jo muligens være en garantisak ?? Kom gjerne med tilbakemelding om noen vet noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå