Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på parkeringsbot


Gjest 40959...3ff

Anbefalte innlegg

Gjest 40959...3ff

Jeg var nylig involvert i en situasjon der jeg fikk en parkeringsbot, og jeg lurer på om noen mener jeg har en sak for å klage.

Jeg holdt på å kjøre ut fra et kjøpesenter da en annen bil kjørte inn i min. For å sikre at jeg fikk kontakt med sjåføren, parkerte jeg rett ved ulykkesstedet med nødblink på, men jeg endte opp med å stå på en taxiholdeplass ved senteret. Jeg stod der i maks to-fire minutter, og jeg hindret ikke trafikken/taxier.

Jeg fikk ikke boten utdelt direkte av parkeringsvakten, og jeg fjernet bilen med en gang jeg så at vakten hadde oppdaget den. Nå har jeg plutselig fått et inkassovarsel i posten, men jeg har aldri sett selve boten før nå. Mener dere dette er grunnlag for å klage på både boten og inkassovarselet?

Setter pris på innspill.

Anonymous poster hash: 40959...3ff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke tillatt å stanse eller parkere på holdeplass for buss, drosje eller sporvogn. Om det er en lomme, gjelder dette i hele lommens lengde. Om det kun er satt opp skilt for holdeplassen, gjelder forbudet i 20m i hver retning fra skiltet. 

Dette er problemet ditt.
siden du forlot før trafikkbetjenten kom fram til deg, men etter hen fikk tatt bilde av bilen din har du ikke mye sak.
Hadde du blitt stående til hen kom kanskje hen hadde avbrutt gebyret.

Står i trafikk forskriftene. All stans forbudt.
Unntak for rask av og påsktigning om man ikke er til hinder for bane, buss eller taxi.
Etter reglene har du ikke lov å stoppe der i din situasjon siden det er skiltet plass for taxi du har stoppet på.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) - Lovdata

Bla ned til paragraf 17, 1 ledd bokstav H
 

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 40959...3ff

I det jeg kom bort så sa jeg at jeg nettopp ble kjørt inn i og at jeg bare stod der for å få kontakt med han. Fikk først ikke svar, så gryntet han "I don't understand" så forklarte jeg kjapt på engelsk, men han virket lite interessert i å høre, så jeg flyttet bilen.

Det var et privat parkeringsselskap.

Anonymous poster hash: 40959...3ff

Lenke til kommentar
barfoo skrev (13 timer siden):

Kven ga deg gebyret? Privat parkeringsselskap, kommunalt eller politiet?

Privat, skrev hen.

TS, gi beskjed til inkassoselskapet om du bestrider kravet siden du aldri mottok den første boten. Jeg hjalp nylig en person med noe liknende der det kom et varsel uten at hovedkrav var mottatt. Siden inkassoselskaper tjener grovt på småting som følge av folks usikkerhet og "panikk" for inkassovarsler, gikk det litt prinsipp i å korrigere dem selv om det var det lite beløp. Enden på visa ble at hovedkravet ble annullert av kreditor selv om det strengt tatt var gyldig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett er det ei parkering sjølv om det var i samband med eit trafikkuhell, då det berre er korte stopp for på/avstiging av passasjerar og lessing av varer som er unntatt frå parkeringsdefinisjonen. 

 

Ei alternativ løysing er å betale bota, og så kreve dette tilbake frå forsikringsselskapet som ein del av dine saklege utgifter etter trafikkuhellet. At du måtte stoppe eit kort augeblikk for å vurdere skadene og oppnå kontakt med den andre bilføraren er ein heilt pårekneleg handling etter eit uhell, til tross for at det er uvanleg å få parkeringsbot etter ein kræsj. 

Lenke til kommentar
Gjest 40959...3ff skrev (22 timer siden):

Det var et privat parkeringsselskap.

Da har du fått en komtrollsanksjon. Er beløpet på 660 kroner?

Hvordan ser "boten" ut? Er det en gul stripe? Hva står det på blanketten du har fått? Står det informasjon om:
1.hvordan man kan kontakte virksomheten som har ilagt kontrollsanksjonen
2.det faktiske og rettslige grunnlaget for sanksjonen, herunder blant annet hvilken bestemmelse som er overtrådt, sted og tidspunkt for overtredelsen og korrekt kjennemerke for det ilagte kjøretøyet
3.klagerett og klagefrist og at bestridte krav, forutsatt riktige frister for klage, ikke kan sendes til inkasso før kravets rettmessighet er endelig avgjort.
4.at klageretten gjelder uavhengig av om klager har bistand fra advokat eller lignende.
?

 

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 40959...3ff
On 15.9.2024 at 10:48 AM, mobile999 said:

Da har du fått en komtrollsanksjon. Er beløpet på 660 kroner?

Hvordan ser "boten" ut? Er det en gul stripe? Hva står det på blanketten du har fått? Står det informasjon om:
1.hvordan man kan kontakte virksomheten som har ilagt kontrollsanksjonen
2.det faktiske og rettslige grunnlaget for sanksjonen, herunder blant annet hvilken bestemmelse som er overtrådt, sted og tidspunkt for overtredelsen og korrekt kjennemerke for det ilagte kjøretøyet
3.klagerett og klagefrist og at bestridte krav, forutsatt riktige frister for klage, ikke kan sendes til inkasso før kravets rettmessighet er endelig avgjort.
4.at klageretten gjelder uavhengig av om klager har bistand fra advokat eller lignende.
?

 

Jeg fikk aldri noen bot/gul stripe. Jeg trodde parkeringsvakten kanskje gav det opp, selv om han var sur og grinete, jeg flyttet meg og så han ikke når jeg kom tilbake. 

Anonymous poster hash: 40959...3ff

Lenke til kommentar
Gjest 40959...3ff
On 15.9.2024 at 2:30 AM, panzerwolf said:

Privat, skrev hen.

TS, gi beskjed til inkassoselskapet om du bestrider kravet siden du aldri mottok den første boten. Jeg hjalp nylig en person med noe liknende der det kom et varsel uten at hovedkrav var mottatt. Siden inkassoselskaper tjener grovt på småting som følge av folks usikkerhet og "panikk" for inkassovarsler, gikk det litt prinsipp i å korrigere dem selv om det var det lite beløp. Enden på visa ble at hovedkravet ble annullert av kreditor selv om det strengt tatt var gyldig.

Har ikke gått til inkasso enda, har fått inkassovarsel fra parkeringsselskapet.

Anonymous poster hash: 40959...3ff

Lenke til kommentar
Gjest 40959...3ff skrev (På 17.9.2024 den 4:47 PM):

Jeg fikk aldri noen bot/gul stripe. Jeg trodde parkeringsvakten kanskje gav det opp, selv om han var sur og grinete, jeg flyttet meg og så han ikke når jeg kom tilbake.

Hva står på inkassovarselet som gjør at du skjønner at den gjelder denne "taxiparkeringen"?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest 40959...3ff skrev (På 17.9.2024 den 4:47 PM):

Jeg fikk aldri noen bot/gul stripe. Jeg trodde parkeringsvakten kanskje gav det opp, selv om han var sur og grinete, jeg flyttet meg og så han ikke når jeg kom tilbake

Dem trenger faktisk ikke legge den på bilen din.
Så lenge dem har fotobevis på at du har feilparkert kan dem ettersende gebyret.
Det er vanlig at dem har tatt bilde av bilen lenge før du har sett vakten.
Her jeg bor vet jeg om mange som har fått gebyr for å parkere på busslomme.
Dem ser plutselig parkeringsvakta og kjører, men før dem ser vakta har hen som regel tatt bildene hen trenger og startet prosessen med å skrive ut gebyret.
Da huker dem bare av for at kjøretøyet kjørte før dem rakk å komme fram og man får det i posten i stede.

Folk er late og stoppe i busslommen i stede for å kjøre 10 ekstra meter til en faktisk parkeringsplass som alltid er tom.

Du kan prøve å klage på gebyret, men sannsynligvis har dem allerede bilder av at du har stoppet på en taxiholdeplass hvor det etter trafikkforskriftene er all stans forbudt. paragraf 17

Det skal stå i brevet om hvordan du klager.
Er kontakt info og slikt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...