Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veien fra energidrikk til kaffe


tigerdyr

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år startet dagen med en eneridrikk (sukkerfri, 160mg koffein).  Aldri mer enn en om dagen og resten av dagen drikker jeg bare vann.  Er sikkert ikke sunt å drikke energidrikk, men i forhold til hva jeg ser andre drikker har jeg tenkt at det sikkert ikke er såpass usunt at det er reelt et problem.

Likevel vurderer jeg, nå som jeg nærmer meg 50, om jeg skal prøve å få en mere voksen vane og starte dagen med en eller annen variant av kaffe istedet.  Jeg har naturligvis prøvd kaffe ved flere anledninger men har aldri klart å drikke det.  Vi snakker sånn typisk svart pulver kaffe.  

For en stund siden så jeg nogen Nescafe Gold "Chocolate Caramel Brownie Mocha" instantkaffe i butikken og jeg prøvde en boks av det.  Det gikk egentlig ganske bra.  Hadde foretrukket at den var søtere, men viktigst var at jeg greide å drikke det.  Jeg tror dog ikke den inneholder noe særlig koffein, jeg merker i al fall stor forskjell på en kopp av det kontra energidrikken. 

Er der andre som har tatt den veien som kan dele erfaringer i forhold til hvilke type kaffevarianter de gikk over til og hvor mye de måtte drikke for å nå opp på tilsvarende nivå av koffein?  Vil gjerne ende opp med en søt koffeinrik drikk uten mye kalorier men som er sunnere enn en energidrikk - eller er det umulig?

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søt utan sukker betyr kunstig søtning og då må du kanskje kjøpe ferdigprodukt med mjølk og kunstig søtning eller lage kaffi og tilsetje suketter, som smakar høgg.

Om du vil over på kaffi så ville eg heller anbefalt at du prøvde å venne deg av med det søte, eventuelt erstatta det med mjølk (som har litt sukker).

Med filtermalt kaffi og td. Oatly Barista havremjølk så får du ein ganske god drikk med nokre gram sukker.

Som kaffientusiast så vil eg påstå at den beste kaffien er spesialkaff, gjerne frå eit lokalt brenneri, tilberedt utan tilsett noko anna. Det blir sannsynlegvis noko av det sunnaste du kan ha i deg, og veldig godt om du får smaken på det. Kostar litt meir enn kaffi frå daglegvarebutikken, men langt betre på smak.

Mykje kaffi som blir solgt og drukket i landet er alt for mørkbrent og bitter etter min smak og mjølk blir tilsett for å få det til å bli drikkande.

160 mg koffein er ein god del og tilsvarande mengde i kaffi er to koppar rein, svart kaffi, eller 4 dl. Du kan gjerne redusere koffeinmengden, som kroppen vil venne seg vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper bare sånn 3 pack løfsberg lilla filterkaffe og tar dette gjennom filter eller slik asiatisk presskanne. Du trenger ikke kaffetrakter. Tar bare lenger tid og mye kalk og drit legger seg som plakk i rørene. Altså du trenger bare en vannkoker og filter eller slik enkel presskanne. 

Når det gjelder kaffen holder jeg det enkelt. Kaffe sterk, men tilsetter endel matfløte. Synes det blir en fin naturlig søtsmak og fettet i fløten fremhever smaken. Bonus er å spise litt 70-80% mørk sjokolade ved siden av for ekstra kick.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 timer siden):

Jeg har i mange år startet dagen med en eneridrikk (sukkerfri, 160mg koffein).  Aldri mer enn en om dagen og resten av dagen drikker jeg bare vann.  Er sikkert ikke sunt å drikke energidrikk, men i forhold til hva jeg ser andre drikker har jeg tenkt at det sikkert ikke er såpass usunt at det er reelt et problem.

Likevel vurderer jeg, nå som jeg nærmer meg 50, om jeg skal prøve å få en mere voksen vane og starte dagen med en eller annen variant av kaffe istedet.  Jeg har naturligvis prøvd kaffe ved flere anledninger men har aldri klart å drikke det.  Vi snakker sånn typisk svart pulver kaffe.  

For en stund siden så jeg nogen Nescafe Gold "Chocolate Caramel Brownie Mocha" instantkaffe i butikken og jeg prøvde en boks av det.  Det gikk egentlig ganske bra.  Hadde foretrukket at den var søtere, men viktigst var at jeg greide å drikke det.  Jeg tror dog ikke den inneholder noe særlig koffein, jeg merker i al fall stor forskjell på en kopp av det kontra energidrikken. 

Er der andre som har tatt den veien som kan dele erfaringer i forhold til hvilke type kaffevarianter de gikk over til og hvor mye de måtte drikke for å nå opp på tilsvarende nivå av koffein?  Vil gjerne ende opp med en søt koffeinrik drikk uten mye kalorier men som er sunnere enn en energidrikk - eller er det umulig?

Hei. Har i bunn og grunn samme "problem" som deg, men har ikke funnet en løsning. Energidrikk er en stor utgift med minst 2000kr i måneden.

På kjøkkenet hjemme har vi en Siemens EQ700 kaffemaskin til gode 15.000kr som får bare godord på kaffesmak og kvalitet (fruen som er kaffedrikkern). Har prøvd bønner fra alle norske produsenter, og en del importerte italienske greier. Men problemet er for min del den sure/bittre ettermsaken. Jeg liker heller ikke Øl av samme grunn (med unntak av surøl).

Det eneste jeg har funnet som fungerer er enten å ta en dobbel eller trippel espresso, fylle på med h-melk til den er lunken, og så styrte hele greia. Men føler ikke det gir samme effekten som en 473 Redbull. På jobb har jeg prøvd å mikse samme dobble espressoen med en kakao, og det blir jo nesten godt. Men da går jeg og drikker sukkerlake og det funker dårlig for en kontorkropp som allerede er på god vei inn i pæreformen.

Så da er jeg tilbake til den sukkerfrie redbullen, og tennene gråter sørgmodige tårer hver morgen de druknes i syre.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanskelig å lure i seg selv kaffe om man ikke liker det, og ikke ønsker å blande det ut med usunne greier.

Ville heller anbefalt å vurdere sitt forhold til koffein. Er det egentlig så viktig?

Jeg liker kaffe i dag, men var godt voksen før det var mere enn tålelig på smak. Kunsten er tilvenning, bare drikke litt jevnlig, så blir det bedre og bedre. Men det er sikkert mange som bare ikke liker det.

Siden det går maks en kopp når jeg drikker det hjemme, så bruker jeg en Nespress Vertuo maskin, dyre kopper, men snertent og jeg slipper å helle ut en halv kanne.

De mildeste variantene deres burde være en grei plass å starte.

Ellers er Nescafe Gold Crema en ganske god pulverkaffe om du vil slippe å investere i utstyr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (3 timer siden):

Hei. Har i bunn og grunn samme "problem" som deg, men har ikke funnet en løsning. Energidrikk er en stor utgift med minst 2000kr i måneden.

På kjøkkenet hjemme har vi en Siemens EQ700 kaffemaskin til gode 15.000kr som får bare godord på kaffesmak og kvalitet (fruen som er kaffedrikkern). Har prøvd bønner fra alle norske produsenter, og en del importerte italienske greier. Men problemet er for min del den sure/bittre ettermsaken. Jeg liker heller ikke Øl av samme grunn (med unntak av surøl).

Det eneste jeg har funnet som fungerer er enten å ta en dobbel eller trippel espresso, fylle på med h-melk til den er lunken, og så styrte hele greia. Men føler ikke det gir samme effekten som en 473 Redbull. På jobb har jeg prøvd å mikse samme dobble espressoen med en kakao, og det blir jo nesten godt. Men da går jeg og drikker sukkerlake og det funker dårlig for en kontorkropp som allerede er på god vei inn i pæreformen.

Så da er jeg tilbake til den sukkerfrie redbullen, og tennene gråter sørgmodige tårer hver morgen de druknes i syre.

Sugerør hjelper litt

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (3 timer siden):

Hei. Har i bunn og grunn samme "problem" som deg, men har ikke funnet en løsning. Energidrikk er en stor utgift med minst 2000kr i måneden.

På kjøkkenet hjemme har vi en Siemens EQ700 kaffemaskin til gode 15.000kr som får bare godord på kaffesmak og kvalitet (fruen som er kaffedrikkern). Har prøvd bønner fra alle norske produsenter, og en del importerte italienske greier. Men problemet er for min del den sure/bittre ettermsaken. Jeg liker heller ikke Øl av samme grunn (med unntak av surøl).

Det eneste jeg har funnet som fungerer er enten å ta en dobbel eller trippel espresso, fylle på med h-melk til den er lunken, og så styrte hele greia. Men føler ikke det gir samme effekten som en 473 Redbull. På jobb har jeg prøvd å mikse samme dobble espressoen med en kakao, og det blir jo nesten godt. Men da går jeg og drikker sukkerlake og det funker dårlig for en kontorkropp som allerede er på god vei inn i pæreformen.

Så da er jeg tilbake til den sukkerfrie redbullen, og tennene gråter sørgmodige tårer hver morgen de druknes i syre.

Det som kan funke for de som ikke liker kaffesmaken så godt:

Kruttsterk kaffe+fløte+kakaopulver(rent uten sukker)+mørk honning. Blir en kanskje god kosedrikk uten så mye bitterhet av kaffen. Og så har man kakaopulveret som gir en litt annen stumuli effekt og som også sies å ha gode helseeffekter.

Kakoen varer noen år og så mister den litt effekt også.

Abstinenesene er temmelig heftig etter at man har blitt avhengig av kakaopulver også, så ha det i mente

Lenke til kommentar

Om man først skal venne seg til kaffe, tror jeg det kan være lurt å drikke det til noe søtt. En kakebit, mørk sjokolade, et eller annet sånt. Den bitre kaffesmaken gjør seg godt mot det søte. 

Selv startet jeg med cappuccino. Det er vel like mye melk som det er kaffe, og med kanel/sukkerblanding til blir det bare kosedrikk. Da jeg fikk min første "ordentlige" jobb sto kaffekanna på bordet, og when in Rome ... etter hvert begynte jeg å like det.

Ellers går det fint an å venne seg av koffein. Du trenger det ikke. Trapp ned på energidrikken over en ukes tid, og så kan du starte dagen med noe annet fremover. Om du går "cold turkey" kan sikkert de første par dagene være litt ubehagelige, det går over.

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kva med å avvenne seg frå koffein Mange får energi av koffein, men det er mykje fordi kroppen er blitt avhengig av det. Om du venner deg av koffein vil suget forsvinne og du kan droppe heile greia.

Hadde eg ikkje likt smaken av kaffi så ville eg slutta med det.

Det kan ta nokre månader for kroppen å bli vane med det, og du vil ikkje få same rushet som koffein kan gje, men i staden for energinivå som går opp og ned kan det halde seg meir stabilt.

Det er veldig individuelt korleis ein reagerer på koffein. For min del merkar eg ikkje stort av å drikke kaffi, om klokka er 07:00 eller 11:00 ved første koppen. Eg merkar det først om det går for lang tid frå normalt inntak i form av hovudverk.

Om målet er kaffi så ville eg heller gått for mjølk enn å ha sjokolade attåt. Mjølk demper det meste av både kaffismak og bitre noter.

Koffeintabletter?

Lenke til kommentar

Samme problem her - kan ikke fordra kaffesmak. Av samme grunn drikker jeg heller aldri alkohol da alt smaker ekkelt - spesielt øl, men også alle mulig former for sprit eller vin. Det eneste jeg synes var godt var en kald energidrikk av en, og kun en, type - og da så kald av det knakte litt i skallen når jeg drakk den. Ellers var det kald saft og melk som har vært mine drikker. 

Jeg har også innsett at det kanskje ikke er så smart å drikke energidrikker og har kommet med en forløpig løsning.

Tre teskje med pulverkaffe - ikke av den mørke sorten, blandes med noen dråper melk slik at det akkurat er så vidt det er litt fuktig der nede i bunn av kruset. Så slenger jeg det inn i mikro i 15 sek og gir det et raskt oppkok så melk og kaffe er blandet godt.. Deretter heller jeg kruset fullt av kald melk og rører. Dette ligner sikkert litt på is-kaffe, men oppleves hverken søtt eller bittert for meg. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (13 timer siden):

Likevel vurderer jeg, nå som jeg nærmer meg 50, om jeg skal prøve å få en mere voksen vane og starte dagen med en eller annen variant av kaffe istedet. 

Et annet alternativ er jo te, er ikke så glad i kaffe selv, altså en kopp med sukker fløte og en skvett kaffe er jo digg, men svart kaffe er ikke noe jeg greier å drikke.

https://spillthetea.no/koffein-i-te/

Te har også andre stoffer, blant annet aminosyren l-theanin som sammen med koffein skaper en synergi som gjør deg opplagt, men avslappet. Selv om både te og kaffe inneholder naturlig koffein, så vil effekten merkes forskjellig. Det er nettopp derfor munkene i Japan og Kina drakk te før meditasjonen, selv om teen gjør de våkne, akkurat som med kaffe, blir virkningen mer rolig. Antioksidantene i te sinker også opptaket av koffein i kroppen. Dette gjør at te har en slakere “kurve” enn kaffe, og du unngår den raske toppen med et “koffeinkræsj.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...