Gå til innhold

Liberalistene legger ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 hours ago, knopflerbruce said:

...og forøvrig: det går fint an å diskutere liberalisme i Venstre, også. Ja, du møter motstemmer om du vil fjerne for mye velferd og hive det offentliges innblanding på båten, men du kan jobbe for ting som private skoler og mindre eiendomsskatt og få applaus. 

Venstre er veldig for velferd, så lenge det er for de rike. Det er derfor de graviterer mot Høyre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (På 17.9.2024 den 11:21 PM):

Det er jo dette du får når staten bestemmer også, bare at det er andre grupperinger som får og ikke får. Du trenger ikke se lenger enn til skolen for å finne eksempler på tilsvarende prinsipper, hvor private skoleeiere gjerne bruker ressurser på elevene som gjør det svært bra - mens den offentlige skolen nedprioriterer disse av ymse mer eller mindre idiotiske utjevningsgrunner. Og, det er jo ofte derfor en trenger private initiativ - fordi det offentlige ikke gidder gjøre mer enn halve jobben.

Nei, dette stemmer ikke. Norge som stat fordeler og utjevner bedre enn det som hadde vært mulig uten en stat med stor grad av kontroll og styring. Det blir aldri perfekt, men mye bedre enn det Liberalistene drømmer om.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Artig fakta; liveralistene var en skikkelig pølsefest, 9/10 var menn og 1/10 var en som hadde greid med å dra med sin kjæreste.

Det kostet dem også den siste andelen av stemmene. Så, de fikk betale for idiotien. Problemet ble ellers påpekt gjentatte ganger, men vanskelig å få gehør fra antiwoke-krigerne som gjerne ville ha guttaboys-klubb. "Vi lager jo bare kjønnsnøytral liberalistisk politikk, vi - take it or leave it" - når alle programmer siden dag 1 har vært forfattet av menn, og alle endringsforslag har måttet overbevise et landsmøte som i all hovedsak besto av mannlige delegater. Det gjorde at man som regel slapp unna med politikk skrevet for menn, mens alt som måtte ha et snev av appell til kvinner i særdeleshet, ble votert vekk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 time siden):

Venstre er veldig for velferd, så lenge det er for de rike. Det er derfor de graviterer mot Høyre :)

Venstre er faktisk også ganske overdrevne i denne "sympati med svak gruppe"-retorikken, hvor det handler om å finne noen man syns synd på og kaste penger etter dem for å sanke sympati hos folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (23 timer siden):

Artig fakta; liveralistene var en skikkelig pølsefest, 9/10 var menn og 1/10 var en som hadde greid med å dra med sin kjæreste.

Liberalistene har en stor andel menn, men også kvinner med sentrale verv og stillinger i partiet er det også, I 2021 bestod valglisten fra Møre og Romsdal bare av kvinner. 

https://www.tk.no/thea-22-overst-pa-fylkeslista-onsker-a-gjenspeile-samfunnet-i-2021/s/5-51-965104

 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (3 timer siden):

Liberalistene har en stor andel menn, men også kvinner med sentrale verv og stillinger i partiet er det også, I 2021 bestod valglisten fra Møre og Romsdal bare av kvinner. 

https://www.tk.no/thea-22-overst-pa-fylkeslista-onsker-a-gjenspeile-samfunnet-i-2021/s/5-51-965104

 

Jeg håper du skjønte jeg overdrev, men av de bildene jeg så var det nesten bare pølsefest

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (5 timer siden):

Liberalistene har en stor andel menn, men også kvinner med sentrale verv og stillinger i partiet er det også, I 2021 bestod valglisten fra Møre og Romsdal bare av kvinner. 

https://www.tk.no/thea-22-overst-pa-fylkeslista-onsker-a-gjenspeile-samfunnet-i-2021/s/5-51-965104

 

...som var et politisk stunt. Jeg støttet det, men det var også unntaket som bekrefter regelen.

Valglistene er åpne, så det er jo bare for den som gidder å kjøre en statistikk her. Hva er MEDIANandelen kvinner på listene en finner? (Median er fint, for da får ikke outliers i ulike retninger så mye å si)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 15.9.2024 at 2:42 PM, Mr.Duklain said:

Piratpartiet var et parti for sin tid vil jeg mene, hensikten med partiet er ikke like aktuell som det den var på 2000-tallet. 

Jeg prøver ikke å argumentere mot deg, men hvorfor var Piratpartiet mer aktuelt da og mindre nå?

 

On 17.9.2024 at 2:13 PM, knopflerbruce said:

 samle masse sinte folk som hater staten i samme parti. 
 

Det er ikke lett å holde sånne protestparti sammen, det er sinte folk fra hele politiske spekteret og de har noen få ting felles og så er de rykende uenige i masse.

 

On 18.9.2024 at 4:04 PM, fokkeslasken said:

I samtaler med en av grunnleggerene for noen år siden - som er for gullstandarden for penger, sa også at dette fungerer bra slik vi ser det fungerer i spillet World of Wardcraft. Et spill hvor de bokstavlig talt skaper penger når det trengs. Man må jo begynne å lure av og til.

Er ikke overrasket over at de legger ned, men er overrasket over at det tok så lang tid.

Hvordan fungerer gullstandard i wow da? Syntes dette hørtes spesielt ut.

I en spilløkonomi skapes ikke penger "når det trengs", slik en sentralbank kan gjøre. Det skapes litt og litt hele tiden f.eks fra loot eller belønninger. Noe av pengene blir borte ved at f.eks ting kjøpes fra en vendor, og gjennom andre mekaniskmer. Hva var det politikeren ønsket å kopiere? Han ville kanskje at Norges Bank skulle ha gullreserver tilsvarende kroner i omløp, men jeg har vansker med å forestille meg at det er noe tilsvarende i et spill, så det er mulig jeg misforstår noe.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (3 timer siden):

Det er ikke lett å holde sånne protestparti sammen, det er sinte folk fra hele politiske spekteret og de har noen få ting felles og så er de rykende uenige i masse.

Det pleier å merkes godt på miljøet, også. Nå har jeg vært i Venstre etter at det ble brudd med Lib selv, og selv om det er mye uenighet om det sosiale vs det liberale, så er det i en tone hvor man alltid kan dulte borti hverandre etter en diskusjon og ta en øl sammen. Du får ikke de frontene du får i sinnapartier. I Liberalistene var det mer i retning av at det var fløyer som hadde lyst å drukne hverandre i råtne tomater av ymse årsaker. Foliehatter vs politisk korrekte og liknende situasjoner, satt på spissen. Det blir ikke noe godt samarbeidsmiljø av det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (4 timer siden):

Hvordan fungerer gullstandard i wow da? Syntes dette hørtes spesielt ut.

I en spilløkonomi skapes ikke penger "når det trengs", slik en sentralbank kan gjøre. Det skapes litt og litt hele tiden f.eks fra loot eller belønninger. Noe av pengene blir borte ved at f.eks ting kjøpes fra en vendor, og gjennom andre mekaniskmer. Hva var det politikeren ønsket å kopiere? Han ville kanskje at Norges Bank skulle ha gullreserver tilsvarende kroner i omløp, men jeg har vansker med å forestille meg at det er noe tilsvarende i et spill, så det er mulig jeg misforstår noe.

Han skrev vel ikke at han ville kopiere det, men han sammenlignet de. Det hele ble bare rart.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
Oknok skrev (11 timer siden):

Jeg prøver ikke å argumentere mot deg, men hvorfor var Piratpartiet mer aktuelt da og mindre nå?

Dette er et diskusjonsforum, jeg svarte bare på innlegget ditt. Vell mye av grunnen til Piratpartiet var skyhøye priser på DVD-er og CD-er på 2000-tallet, og dette førte til at mange drev med piratkopiering. Med innføring av streamingtjensetster, så har summen forbrukere bruker på digital underholdning sunket, og behovet for nedsalting av piratkopier sunket. De høye prisene var det jeg vil si var drivkraften bak Piratpartiet, men med innføring av streaming, så forsvant mye av piratkopierings aktiviteten, og dermed har hovedkamp-saken til partiet forsvunnet.  

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 timer siden):

I Liberalistene var det mer i retning av at det var fløyer som hadde lyst å drukne hverandre i råtne tomater av ymse årsaker. Foliehatter vs politisk korrekte og liknende situasjoner, satt på spissen. Det blir ikke noe godt samarbeidsmiljø av det.

Jeg er nok enig at partiet på slutten ble mer fragmentert dessverre. Hadde man klart å holde partiet mer samlet, så hvem vet hva de kunne ha oppnådd. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (12 timer siden):

Jeg er nok enig at partiet på slutten ble mer fragmentert dessverre. Hadde man klart å holde partiet mer samlet, så hvem vet hva de kunne ha oppnådd. 

Men, det med å holde folk samlet får du bare ikke til når folk ønsker at "kjernevelgeren" skal være sinte folk som hater staten av grunner som "den er korrupt og overvåker oss". Fordi, da er ALLE fienden, og man blåser opp det som er av uenigheter. I motsetning til de større partiene, hvor en i større grad tenker at folk er ålreite selv om de har et annet syn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (9 timer siden):

Men, det med å holde folk samlet får du bare ikke til når folk ønsker at "kjernevelgeren" skal være sinte folk som hater staten av grunner som "den er korrupt og overvåker oss". Fordi, da er ALLE fienden, og man blåser opp det som er av uenigheter. I motsetning til de større partiene, hvor en i større grad tenker at folk er ålreite selv om de har et annet syn.

Jeg føler det er litt sjagongen til alle nye partier. Som du skriver, så skaper de et fiendebilder av "andre", for å dermed trekke velgere som har de samme "fiendene".  Dette fiendebildet går nok aldri helt bort, men blir nok svekket med årene for de fleste partiet, men ironisk nok er det å ha en "fiende" det som nok samler et parti mest. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Jeg føler det er litt sjagongen til alle nye partier. Som du skriver, så skaper de et fiendebilder av "andre", for å dermed trekke velgere som har de samme "fiendene".  Dette fiendebildet går nok aldri helt bort, men blir nok svekket med årene for de fleste partiet, men ironisk nok er det å ha en "fiende" det som nok samler et parti mest. 

It probably is, fordi det er så lett å tro at noen bare har "glemt" akkurat denne sorten velgere, som typisk har så lite tiltro til systemet at de aldri vil finne på å stemme ved valg, uansett. Så da blir det litt sånn "hmmm, lets get these guys => profit" uten at noen tenker tanken over HVORFOR ingen andre allerede har gjort noe så åpenbart.

All kudos til Alex Vanopslagh i Danmark, da. Han klarte jo faktisk kunststykket å navigere rundt i dette og komme ut med liberalismen i behold, uten å søke den veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

All kudos til Alex Vanopslagh i Danmark, da. Han klarte jo faktisk kunststykket å navigere rundt i dette og komme ut med liberalismen i behold, uten å søke den veien.

Ja, den Liberale Alliansen i Danmark er en suksesshistorie, og et bevis på at liberale partier også har en plass ikke bare i Danmark, men i resten av Skandinavia også. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg nå leser hele artikkelen som det åpnet med er det jo urovekkende å lese at et stortingsflertall i all stillhet og uten medieoppmerksomhet har innført en ny lov som; om ikke gjør det umulig; så ihvertfall atskillig vanskeligere å reise nye parti på beina. Man kan jo spørre hvorfor de er så ivrige etter å få i gang slike lover akkurat nå; om det er tilfeldig at det skjer i en tid hvor de store partiene sliter med troverdigheten og stadig flere føler avmakt over tingenes tilstand i samfunnet. Samtidig som det også er å trekke stigen opp etter seg for de større partiene som har startet et sted. Arbeiderpartiet startet jo også som et lite parti som kjempet seg oppover mot sin posisjon i norsk politikk men unnder neppe andre det. Dette er ikke bra og slett ikke bra for demokratiet. Det siste vi bør ha i Norge er det dysfunksjonelle topartisystemet de har i USA som er et mareritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...