Gå til innhold

Liberalistene legger ned


Tussi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (På 14.9.2024 den 2:34 AM):

Ingenting sier ancap mer enn å prøve å bli valgt inn i staten.

Når må det poengterer at å kalle libralistene anarko-kapitalister er som å kalle Rødt for stalinister. 

Jeg selv er og har vært medlem av partiet i flere år, men trakk meg litt tilbake de siste tre årene, fordi jeg mente partiet gikk i feil retning. 

Liberalistene er som navnet tilsier et liberalistisk parti. Libralistene vil ikke fjerne velferdsstaten, men bygge den ned, det er en forskjell, i form av at velferdsfordelingen skal være et samarbeid mellom det offentlige og det private (slik det på flere måter er i dag). 

Synes det er dumt at partiet legger ned, håper vi får et parti som både kan fylle tommerommet og vokse på den liberale siden av norsk politikk  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 timer siden):

Men jeg er litt nysjerrig; hva lever disse av? Er det snakk om pengeflyttere, pyramidespillhaier og en og annen naver(hvilken ironi)som mener det er statens skyld at de naver og at de heller ville vært millionærer om deres utopia hadde blitt etablert? Jeg har nemlig det inntrykket av at det er mest slike som dominerer denne sære sekten.

Jeg aner ikke, men vil tro offentlig stønad. En del forsøker å få "pratejobb" og forstår ikke hvorfor de ikke ahr suksess. Jen jeg blir så mentalt sliten av å snakke med disse folka at det er helt fantastisk. Å skulle diskutere med dem er som å forsøke å forklare hvorfor en te-sil lekker, med å argumentere for eksistensen av hvert eneste hull i nevnte te-sil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 timer siden):

Når må det poengterer at å kalle libralistene anarko-kapitalister er som å kalle Rødt for stalinister. 

Jeg selv er og har vært medlem av partiet i flere år, men trakk meg litt tilbake de siste tre årene, fordi jeg mente partiet gikk i feil retning. 

Liberalistene er som navnet tilsier et liberalistisk parti. Libralistene vil ikke fjerne velferdsstaten, men bygge den ned, det er en forskjell, i form av at velferdsfordelingen skal være et samarbeid mellom det offentlige og det private (slik det på flere måter er i dag). 

Synes det er dumt at partiet legger ned, håper vi får et parti som både kan fylle tommerommet og vokse på den liberale siden av norsk politikk  

OK, mulig jeg tar feil for jeg kjenner ikke så godt til partiet men referer mest til hva andre har sagt og skrevet samt en del selverklærte libertarianere på diverse forum gjennom årene. Muligens jeg også forveksler Liberalistene med DLF; jeg vet ikke om det var snakk om utbrytere; nei? De DLF-folkene som var veldig aktive på nettet for noen år siden var ihvertfall veldig imot velferdsstaten og anarko-kapitalister, men Liberalistene var kanskje en blanding?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

OK, mulig jeg tar feil for jeg kjenner ikke så godt til partiet men referer mest til hva andre har sagt og skrevet samt en del selverklærte libertarianere på diverse forum gjennom årene. Muligens jeg også forveksler Liberalistene med DLF; jeg vet ikke om det var snakk om utbrytere; nei? De DLF-folkene som var veldig aktive på nettet for noen år siden var ihvertfall veldig imot velferdsstaten og anarko-kapitalister, men Liberalistene var kanskje en blanding?

Ungdomsorganisjonen til DLF brøt med med moderpartiet og dannet Liberalistene, fordi DLF hadde en for radikal politikk og en partileder som styrte partiet nærmest som en diktator (ironisk nok). DLF ble kort tid etter grunnleggelsen av Liberalistene nedlagt, og flere av de radikale fra DLF ble med i Liberalistene, men meldte seg raskt ut igjen, etter at de forstod at liberalistene ikke skulle bli et DLF 2.0. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Nå legger de ned fordi partiet har vært inaktivt i to år (mer eller mindre), hele valgloven er bare en billig unnskyldning og de ville vært borte fra kartet snart, uansett. Det er det du får når du skal samle masse sinte folk som hater staten i samme parti. INP forsøker også, og jeg tipper Generasjonspartiet prøve seg på det samme "sjakktrekket". Skal en klare å lykkes med noe slikt, er en pukka nødt til å skille foliehatter fra folk som har en mer ordentlig grunn til å ønske bygge ned staten.

Forøvrig er det intet galt med liberalisme, og essensen i dette er jo at alle de som kaldsvetter over tanker som "ånei, det er jo ikke noe fellesskap" selv kan gå sammen og gjøre noe med akkurat det, fremfor at staten går inn og kjører masse "for the greater good"-svada inn i samfunnet. Det er intet i liberalismen som sier noe imot ulike former for samarbeid, men det skal være privat og basert på opt-in - ikke denne latterlige påtvunge "dugnaden" sosialistene mener vi skal ha. Sosialisme er politikk for egoistene som vil ha goder, bare andre betaler for dem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Nå legger de ned fordi partiet har vært inaktivt i to år (mer eller mindre), hele valgloven er bare en billig unnskyldning og de ville vært borte fra kartet snart, uansett. Det er det du får når du skal samle masse sinte folk som hater staten i samme parti. 

Her må jeg komme med litt korreks. Har partiet slitt de to siste årene? Ja, men de har fortsatt holdt en god aktiviteter både på nasjonalt og lokalt plan. Liberalistene var og er ikke en gruppe folk som hater staten, jeg tror de fleste medlemmene elsker staten, men består av folk, som du, som er skeptiske til den påtvingende sosialistiske dugnaden.   

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Her må jeg komme med litt korreks. Har partiet slitt de to siste årene? Ja, men de har fortsatt holdt en god aktiviteter både på nasjonalt og lokalt plan. Liberalistene var og er ikke en gruppe folk som hater staten, jeg tror de fleste medlemmene elsker staten, men består av folk, som du, som er skeptiske til den påtvingende sosialistiske dugnaden.   

Mitt inntrykk av dem er at de er naboene som koser seg på fest mens piken med svovelstikkene dør på gata utenfor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Ja, det var det jeg sa.... Men det er også basert på diskusjoner med medlemmer der tidligere... 

Du skal selvfølgelig ha lov til å ha dine inntrykk. Problemer med inntrykk at det blir veldig generaliserende. Jeg har selv venner i fra nesten hele politiske spekteret (ingen ny-nazister som jeg vet om), og ja jeg er uenige med dem politisk, men det betyr ikke at jeg ikke kan se dem som medmenneske, og at de har den politiske overbevisningen de har, nettopp fordi de tror at den kan og vil gjøre verden til et bedre sted.   

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 minutter siden):

Du skal selvfølgelig ha lov til å ha dine inntrykk. Problemer med inntrykk at det blir veldig generaliserende. Jeg har selv venner i fra nesten hele politiske spekteret (ingen ny-nazister som jeg vet om), og ja jeg er uenige med dem politisk, men det betyr ikke at jeg ikke kan se dem som medmenneske, og at de har den politiske overbevisningen de har, nettopp fordi de tror at den kan og vil gjøre verden til et bedre sted.   

Det kan godt være,  men de jeg diskuterte med, på VGD den gangen, gav helt klart uttrykk for at om mennesker forkom pga mangel på offentlige tjenester, så var det ikke deres eller andres ansvar, man fikk ha forsikring eller ha det så godt

Hvis liberalisme derimot inkluderer sterk sosial aktivitet privat eller i frivillig regi, det er noe annet. Men det var ikke det inntrykket jeg fikk av dem jeg diskuterte med der 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (28 minutter siden):

Det kan godt være,  men de jeg diskuterte med, på VGD den gangen, gav helt klart uttrykk for at om mennesker forkom pga mangel på offentlige tjenester, så var det ikke deres eller andres ansvar, man fikk ha forsikring eller ha det så godt

Hvis liberalisme derimot inkluderer sterk sosial aktivitet privat eller i frivillig regi, det er noe annet. Men det var ikke det inntrykket jeg fikk av dem jeg diskuterte med der 

Nå vet jeg ikke hvem du diskuterte med, men jeg får en følelse at du snakket med troll. VGD var vell ganske fulle av det om jeg husker rett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 14.9.2024 den 9:08 PM):

Selv om jeg har lite overens med Liberalistene så er dette prinsipielt urovekkende.

Jeg vil heller ha småpartier i det politiske landskapet enn fastgrodde to-parti monolitter.

Det er en mellomting mellom bare to partier og uendelig mange mikropartier. Jeg tenker at hvis et parti er så lite at de ikke klarer å få noe særlig med stemmer, hva er da poenget? Da kan de heller kalle seg en interesseorganisasjon og jobbe på det nivået.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (4 timer siden):

Forøvrig er det intet galt med liberalisme, og essensen i dette er jo at alle de som kaldsvetter over tanker som "ånei, det er jo ikke noe fellesskap" selv kan gå sammen og gjøre noe med akkurat det, fremfor at staten går inn og kjører masse "for the greater good"-svada inn i samfunnet. Det er intet i liberalismen som sier noe imot ulike former for samarbeid, men det skal være privat og basert på opt-in - ikke denne latterlige påtvunge "dugnaden" sosialistene mener vi skal ha. Sosialisme er politikk for egoistene som vil ha goder, bare andre betaler for dem.

Problemet er at det blir for fragmentert, og mange faller utenfor. Det er nødvendig med en overordnet stat. Stater er en helt grei måte å organisere verden på.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (20 minutter siden):

Problemet er at det blir for fragmentert, og mange faller utenfor. Det er nødvendig med en overordnet stat. Stater er en helt grei måte å organisere verden på.

Enig, hvis alt skal baseres på frivillighet vil noen få noe, og andre ingenting. Alle må ha rett til å få dekket ihvertfall basale behov

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...