Gå til innhold

Liberalistene legger ned


Tussi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, dei tar konsekvensen av at ingen stemmer på dei. Det er jo nesten unikt for mikroparti.

Sånn dønn seriøst: når du har holdt på med politisk ide i ti år, og ikkje greier å tromme sammen meir enn 4-5000 stemmer så er opplegget dødfødt. INP, FNB og eit par andre har demonstrert at nykommere greier å skrape sammen såpass om dei faktisk har populær politikk.

Det er ting som er kritikkverdig, som sperregrensa. Men dette kravet om 5000 stemmer er ikkje det.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (3 minutter siden):

Hvor stod de politisk?

 

 

De var anarko-liberalister. Ingen stat og markedet skulle bestemme alt. Noen kan jo si at det er den EGENTLIGE denfinisjonen av høyreekstremsme, altså ekstrem markedsliberalisme hvor kapitalismen sørger for alt og hvor staten ikke blander seg inn i noe som helst annet enn å håndheve loven. Altså liberalisme totalt blottet for statlig intervensjon og reguleringer.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Tussi said:

Og det er jeg glad for, et mer ufyselig og egoistisk parti skal man lete lenge etter 

https://www.nettavisen.no/nyheter/liberalistene-legger-ned-opplyser-partinestleder/s/5-95-2017926

 

Vi har like liten nytte for Liberalistene som vi har for Tjen Folket.

Liberalistene er et parti for de som tror ideer som for lengst er forkastet av faget som unnfanget disse ideene. Markedet er ikke perfekt, eller rettere sagt, et uregulert marked fungerer bare under helt spesielle vilkår.

Man kan ikke bygge opp et samfunn rundt en mekanisme som vi vet fører til suboptimale løsninger i de fleste tilfeller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Barny Aråstad said:

Hva mener du er feil med sperregrensen?

M.a. at ei stemme potensielt sett er skilnaden på ingen og ganske mange mandat. Samtidig forstår eg poenget med den, og utjamningsmandata, og har ikkje nødvendigvis forslag til betre løysinger. Men konsekvensen er jo t.d. det vi såg i 2001: Venstre og Bastesen fekk hhv. 3.9% og 1.7% på landsplan - og begge fekk eit mandat. Grunnen er jo kombinasjon av sperregrense på utjamningsmandat, modifisert St. Laguës metode (delingstal 1.4), og valdistrikt.

Ingen valsystem er perfekte, så det er ikkje nødvendigvis lett å gjere det mykje betre, men det er veldig lett å kritisere aspekter ved det.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (54 minutter siden):

M.a. at ei stemme potensielt sett er skilnaden på ingen og ganske mange mandat. Samtidig forstår eg poenget med den, og utjamningsmandata, og har ikkje nødvendigvis forslag til betre løysinger. Men konsekvensen er jo t.d. det vi såg i 2001: Venstre og Bastesen fekk hhv. 3.9% og 1.7% på landsplan - og begge fekk eit mandat. Grunnen er jo kombinasjon av sperregrense på utjamningsmandat, modifisert St. Laguës metode (delingstal 1.4), og valdistrikt.

Ingen valsystem er perfekte, så det er ikkje nødvendigvis lett å gjere det mykje betre, men det er veldig lett å kritisere aspekter ved det.

Da forstår jeg. Ikke for å bli helt off topic. Men det er vel i liberalistenes ånd. Så da går jeg ut i fra at du er mot folkeavstemning da 1 stemme kan være nok til store forandringer.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (10 timer siden):

Liberalistene er partiet for folk som tror at den eneste grunnen til at de selv ikke er suksessfulle er at de trykkes ned av staten. Lite vitende om at den eneste grunnen til at de ikke tigger på gaten er nettopp staten, som hindrer kapitalistene i å rævkjøre dem fra alle fire kanter. De jeg har snakket med som forfekter dette har en eksepsjonell mangel på forståelse for maktdynamikk og absolutt fravær av selvinnsikt.

Men jeg er litt nysjerrig; hva lever disse av? Er det snakk om pengeflyttere, pyramidespillhaier og en og annen naver(hvilken ironi)som mener det er statens skyld at de naver og at de heller ville vært millionærer om deres utopia hadde blitt etablert? Jeg har nemlig det inntrykket av at det er mest slike som dominerer denne sære sekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...