Phantom Software Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Veldig mange som prøver å snakke opp Notepad++ her, men tipper de fleste ikke vet at Notepad2 / 3 / 4 eksisterer. De er mye lettere å starte enn notepad++, kan erstatte notepad (altså blir default notepad i Windows), og har det du trenger av syntax highlight, code folding, linjenummer, text encoding osv. Om jeg husker riktig så benytter OP notepad 3. Problemet er ikke at han ikke har notepad++. Jeg har ikke vært bort i noen variant der notepad nekter å assosiere med xml, så kan dessverre ikke hjelpe. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 15. september Forfatter Del Skrevet 15. september (endret) Antar OP = Original Poster altså meg. Windows vet ikke versjonen til min gamle Notepad. "About Notepad" sier versjon 23H2 men det er ikke versjonen for Notepad det er for Windows. Egenskaper på exe-fila sier v 10.xx. Notepad 2 3 og 4 ser ut til å være uavhengige av hverandre. Er det noen grunn til å velge det ene framfor det andre? Et pluss om den ligner på 20 år gammel Microsoft Notepad. Det jeg bruker Notepad til er hurtige notater og til å sammenligne/redigere filer av ulike typer. Enkle ting som knapt krev kunnskap. Endret 15. september av Oknok Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 15. september Forfatter Del Skrevet 15. september (endret) 7 hours ago, lintos said: Dersom problemet fortsatt oppstår: 1. Åpne ledetekst som administrator 2. Kjør følgende kommando: sfc /scannow 3. Når skanning med sfc er fullført kjør følgende kommando: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth De to kommandoene vil forsøke å reparere korrupte systemfiler og løse eventuelle systemfeil. Etter at SFC- og DISM-skanningen er fullført kan du restarte PC-en og prøve på nytt? https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e Quote If you are running Windows 10, Windows 8.1 or Windows 8, first run the inbox Deployment Image Servicing and Management (DISM) tool prior to running the System File Checker. De gjør et poeng av at DISM skal kjøres før sfc /scannow på Win10. Gjelder trolig Win11 også. Er cmd og Powershell hipp som happ? Endret 15. september av Oknok 1 Lenke til kommentar
lintos Skrevet 16. september Del Skrevet 16. september Du har selvsagt rett, kjør gjerne DISM først som beskrevet i lenken. Fin kilde. Såvidt jeg vet så skal det ikke ha noe å si om det brukes ledetekst eller PowerShell for dette bruket. Det avgjørende er at verktøyet kjøres som administrator. 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 16. september Del Skrevet 16. september 8 hours ago, Oknok said: Notepad 2 3 og 4 ser ut til å være uavhengige av hverandre. Er det noen grunn til å velge det ene framfor det andre? Et pluss om den ligner på 20 år gammel Microsoft Notepad. Notepad4 er nok riktig valg nå som arvtager etter notepad2, 3 er vedlikeholdt av noen uavhengige med litt mer kommersielt fokus. Det jeg liker er at den er like kjapp å åpne som standard notepad, og at den erstatter den innebygde notepad som program, så man slipper å styre med dokumenttyper og defaults som resettes hele tiden. For å sette det som default om ikke det er gjort er det en innstilling: https://github.com/zufuliu/notepad4/wiki/System-Integration 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 21. september Forfatter Del Skrevet 21. september On 15.9.2024 at 4:28 PM, lintos said: Dersom problemet fortsatt oppstår: 1. Åpne ledetekst som administrator 2. Kjør følgende kommando: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth 3. Når DISM er fullført kjør følgende kommando: sfc /scannow Jeg gjorde dette. Scan fant "korrupt" Wordpad (som ikke egentlig er korrupt, den er bare gammel). Moderne dårlig Wordpad gjenopprettet. Men jeg bare gjenoppretter den gamle Wordpad igjen. Scan fant ikke noe feil eller mangel med Notepad, selv om moderne Notepad manglet helt. Og den mangler fortsatt. Jeg har fortsatt gammel Notepad som ikke er integrert i menyer. Og jeg har Notepad ++. Men operasjonen hadde jo til hensikt å få tilbake moderne Notepad så jeg kan få systemet til å tro at jeg bruker moderne Notepad (når jeg starter Notepad via kontekstmeny) når jeg rent faktisk bruker den gamle. Det har jeg gjort før og det kan fungere, men da hadde jeg ulempen med to oppføringer av Notepad i kontekstmenyer, den nye og den gamle. Men det var bedre enn å ikke ha noen Notepad i kontekstmenyene. Har jo Notepad++ integrert i kontekstmeny men den er så nedlesset med funksjoner. Brukbar jeg men liker den ikke så mye. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Oknok skrev (På 15.9.2024 den 4:04 PM): Jeg vet faktisk ikke hva XML er for noe. Men noen program lagrer settings i tekstform i sånne filer. Noen ganger blir de korrupte eller får feil data. XML = Extensible Markup Language. HTML, eller XHTML, er et eksempel. Kort sagt så definerer man hvilke felt man vil ha, hva de kan inneholde og hvordan de kan være ordnet, hierarkisk, i et skjema. Hensikten er å ha et forutsigbart maskinlesbart format som også er mulig å lese/redigere for mennesker. Det litt uheldige i ditt tilfelle er at XML godt kan ha det samme innholdet, uten at feltene nødvendigvis MÅ komme i samme rekkefølge, dermed kan vanlig "fil-diff" finne ulikheter som logisk sett ikke er det. Siden xml-filer ofte er maskingenerert blir ofte likt innhold representert på samme måte av det samme programmet, og da er det ikke noe stort problem. Uansett så fins det xml-diff-programmer som er smarte nok til bare å finne forskjeller som faktisk også er logiske forskjeller. Google "xml diff" for å finne ut mer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå