Gå til innhold

Notepad vil ikkje assosieres med .xml


Oknok

Anbefalte innlegg

Det er tungvint å redigere .xml når jeg ikke kan høyreklikke en fil og åpne i Notepad. Istaden må jeg åpne Notepad, trykke CTRL+O, lime inn banen til filen, finne filen og åpne den.

 

Jeg høyreklikker en .xml fil og bruker "open with" men Notepad er ikkje i programlista.

Velger "choose another app". Navigerer til C:\Windows\System32 og velger notepad.exe.

Windows protesterar med "Cannot associate file type with this program".  BULLSHIT. Hvordan får jeg Windows til å halde kjeft og godta at Notepad assosieres? Notepad kan redigere xml-filer når jeg går den tunvinte veien beskrevet øverst.

 

Windows 11 v 23H2.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Gavekort said:

Er det aktuelt å helle installere noe slikt som Notepad++ eller VSCode? De programmene er mye mer egnet til å redigere XML-filer også.

Takk for forslaget, men jeg vet ikke helt. Denne Notepaden er henta fra Windows XP og den har jeg brukt i over 20 år, og den fungere på ein anna maskin med Windows 11 men jeg må ha gjort noko "feil" på denne.

Jeg liker å bruke det jeg alltid har brukt. Sikkert eit autismetrekk. Notepad++ kan være en utvei dersom det er 8 tekn mellom tabulatorane. Men det er ikkje første valg.

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, backtoback said:

Er dette noe du kan få bruk for?

Jeg har prøvd Notepad++ et par dager og jeg prøver XML Tools nå. Jeg åpnet en fil men jeg ser ikke hva jeg kan bruke XML tools til. Jeg ser den lange menyen som på bildet ditt, men ser ikke hva jeg kan bruke det til.

Jeg vet faktisk ikke hva XML er for noe. Men noen program lagrer settings i tekstform i sånne filer. Noen ganger blir de korrupte eller får feil data.

 

Hvordan kan jeg ha flere vinduer av Notepad++? Det ser ikke ut til å like mer enn ett vindu. Det er et problem. Jeg vil ha to vindu så jeg kan sammenligne data.

 

Lenke til kommentar

Windows 11 har to ulike utgaver av Notepad, både den klassiske utgaven (som jeg antar er den du vil bruke) og en Windows Store/UWP-app som Microsoft har en preferanse for. Det kan tenkes det har skjedd en konflikt her.

Avinstaller først Notepad (UWP-app):
1. Gå til Innstillinger > Apper > Installerte apper.
2. Søk etter Notisblokk eller Notepad.
3. Hvis du finner Notepad-appen, klikk på de tre prikkene ved siden av den og velg Avinstaller.

Kontroller at klassisk Notepad er installert:
1. Gå til Innstillinger > System > Valgfrie funksjoner.
2. Ved siden av Legg til en valgfri funksjon klikk på "Vis funksjoner"
3. Søk etter Notisblokk eller Notepad. Hvis den ikke er installert, merk av og klikk Neste for å installere den.

Assosiere .xml-filer med klassisk Notepad:
1. Høyreklikk på en .xml-fil og velg Åpne i > Velg en annen app.
2. Rull ned og velg "Velg en app på denne PC-en".
3. Naviger til C:\Windows\System32\notepad.exe og velg den.
4. Klikk "Alltid" for å åpne filen i klassisk Notepad.

Dersom problemet fortsatt oppstår:
1. Åpne ledetekst som administrator
2. Kjør følgende kommando:
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
3. Når DISM er fullført kjør følgende kommando:
sfc /scannow

De to kommandoene vil forsøke å løse eventuelle systemfeil og reparere korrupte systemfiler.

Etter at DISM- og SFC-skanningen er fullført kan du restarte PC-en og prøve på nytt?

Endret av lintos
Endret rekkefølge for kjøring av DISM og SFC i tråd med diskusjon
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
28 minutes ago, lintos said:

Windows 11 har to ulike utgaver av Notepad, både den klassiske utgaven (som jeg antar er den du vil bruke) og en Windows Store/UWP-app som Microsoft har en preferanse for. Det kan tenkes det har skjedd en konflikt her.

Avinstaller først Notepad (UWP-app):
1. Gå til Innstillinger > Apper > Installerte apper.
2. Søk etter Notisblokk eller Notepad.
3. Hvis du finner Notepad-appen, klikk på de tre prikkene ved siden av den og velg Avinstaller.
 

Notedpad kunne ikke finnes der. Har engelsk Windows men søkte på Notisblokk også. Nix nada.

 

 

Quote

Kontroller at klassisk Notepad er installert:
1. Gå til Innstillinger > System > Valgfrie funksjoner.
2. Ved siden av Legg til en valgfri funksjon klikk på "Vis funksjoner"
3. Søk etter Notisblokk eller Notepad. Hvis den ikke er installert, merk av og klikk Neste for å installere den.

 

Notepad kunne ikke finnes her heller.

Jeg kjører klassisk Notepad fra C:\Windows\System32\notepad.exe

Det kan virke som at Windows ikke vet at den er der.

 

 

Når Notepad mangler (ikke er korrupt), har det noen hensikt å bruke "sfc /scannow" ?

Vil den kommandoen reinnstallere all bloatwaren jeg har fjernet?

 

Lenke til kommentar

Notepad++ funker fint med flere faner, men har aldri hatt flere vinduer. Det er bra for å flere filer åpne samtidig, men som du sier funker dårlig til sammenligning. For sammenligning bruker jeg alltid WinMerge. Da får du veldig god oversikt. Funker også bra til å sammenligne hele mapper med innhold. Alternativt kan du bruke VSCode og "Compare" så får du to filer side om side.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (1 time siden):

Hvordan kan jeg ha flere vinduer av Notepad++? Det ser ikke ut til å like mer enn ett vindu. Det er et problem. Jeg vil ha to vindu så jeg kan sammenligne data.

Du kan starte en nytt vindu i Notepad++ slik:

npp-new-instance.png.4e45228a35ff1860ba2840273bf3c1ca.png

Edit: @NULL har allerede foreslått denne løsningen her :grin: 

  

Abigor skrev (37 minutter siden):

 For sammenligning bruker jeg alltid WinMerge. Da får du veldig god oversikt. Funker også bra til å sammenligne hele mapper med innhold. 

Takk for tipset, jeg skal nå gi WinMerge en sjanse. For tiden bruker jeg en hundgammel versjon av KDiff3, den har funket godt til mine "enkle" sammenligninger.

Endret av backtoback
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (48 minutter siden):

(...)

Når Notepad mangler (ikke er korrupt), har det noen hensikt å bruke "sfc /scannow" ?

Vil den kommandoen reinnstallere all bloatwaren jeg har fjernet?

 

Skjønner bekymringen din, men jeg har ikke erfart det hos meg etter bruk av disse nokså standard kommandoene. Min erfaring er at gjeninnføring av bloatware heller skjer som oftest med Windows Update. For å være på den sikre siden kan du evt. opprette et gjenopprettingspunkt først.


SFC (System File Checker) verifiserer integriteten til systemfiler og reparerer dem hvis de er korrupte eller mangler. SFC påvirker primært kritiske systemfiler og vil vanligvis ikke gjenopprette fjernede apper eller bloatware som ikke er en del av systemets kjernefiler.

DISM (Deployment Image Servicing and Management) reparerer Windows-bildet som brukes til systemreparasjon og oppdateringer. DISM kan potensielt gjenopprette fjernede systemkomponenter hvis de er en del av standard Windows-bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To dokumenter i samme vindu side-om-side:
image.png.104191f45fbcc643e9c48c80f6d01569.png

 

Sammenligne tekst:

Hvis du har to ganske like dokumenter kan du bruke ComparePlus for å sammenligne innholdet.

Installer plugin først:
image.png.80fba15a03297e913077b18e58828f3b.png

Etter installasjon har du flere knapper i NP++. Trykk knappen i rød sirkel på det ene dokumentet og den blå på det andre dokumentet Du trenger ikke plassere dokumentene side-om-side først.

image.png.5ccbbd903138cb26662abb80059b7639.png

image.png.91be5a2cb2e3bfe8c7380b05cedf64a3.png

 

image.png

Endret av Thor.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@NULL og @backtoback ALT+F6 fungerer. Overraskende måte å gjøre det på.

 

51 minutes ago, Abigor said:

For sammenligning bruker jeg alltid WinMerge. Da får du veldig god oversikt. Funker også bra til å sammenligne hele mapper med innhold. Alternativt kan du bruke VSCode og "Compare" så får du to filer side om side.

Flott tips, WinMerge ser ut som noe jeg skulle hatt for flere år siden. Mange ganger har jeg verifisert at kode i to filer er identisk med å kopiere den og bruke "Find" i Notepad....

 

Endret av Oknok
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oknok skrev (2 timer siden):

Jeg vet faktisk ikke hva XML er for noe. Men noen program lagrer settings i tekstform i sånne filer. Noen ganger blir de korrupte eller får feil data.

Med de to første funksjonene i XML Tools kan du sjekke om det er noe feil med XML-fila.

xml-tools-check-syntaks.png.29712e0076e2a43e693bbbd0451eae0b.png

 

Jeg spurte Microsoft Copilot dette spørsmålet:

Sitat

Hva er en XML syntaks-sjekk?

En XML syntaks-sjekk sikrer at et XML-dokument er velformet. Det betyr at det overholder de grunnleggende reglene for XML-syntaks. Her er de viktigste aspektene som sjekkes:

1. Rotelement: Dokumentet må ha ett enkelt rotelement som inneholder alle andre elementer.
2. Riktig tagging: Alle tagger må være riktig nestet. For eksempel er `<parent><child></child></child>` korrekt, men `<parent><child></parent></child>` er ikke korrekt.
3. Sluttagger: Hver åpningstagg må ha en tilsvarende lukketagg. For eksempel `<tag></tag>`.
4. Følsomhet for store og små bokstaver: XML-tagger er sensitive for store og små bokstaver. `<Tag>` og `<tag>` vil bli betraktet som forskjellige tagger.
5. Anførselstegn for attributter: Attributtverdier må være omsluttet av anførselstegn. For eksempel `<tag attribute="value">`.

Hvis et XML-dokument ikke klarer noen av disse kontrollene, anses det ikke som velformet og vil ikke bli behandlet korrekt av XML-parsere.

Translated with DeepL.com (free version)

 

Endret av backtoback
XML Syntax Check
  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, backtoback said:

Med de to første funksjonene i XML Tools kan du sjekke om det er noe feil med XML-fila.

xml-tools-check-syntaks.png.29712e0076e2a43e693bbbd0451eae0b.png

Kanskje jeg får bruk for dette, men de fleste tilfellene av "korrupt" betyr ikke rent teknisk korrupt, men at det er overskrevet med feil data. I de tilfellene hvor det er korrupt data (etter strømbrudd) blir filene automatisk rettet til default, dvs at den fungerer men ting må rettes på. Jeg lager backup noen ganger i uken men jeg kan aldri backe up ofte nok. En backup kan være utdatert etter 20 minutter. Her kommer manuell retting inn.

 

32 minutes ago, Abigor said:

Forresten, XML er et språk som gjør det lettere for programmer å lese eller skrive filer. Det er universalt og brukes svært mange steder. Mye til felles med HTML som brukes på alle nettsider. Men XML er også ganske gammelt og det er mer populært å bruke JSON format istedenfor nå.

Mente du "lettere for programmerere å lese eller skrive filer"? Jeg vil tro at maskinkode er lettest for et program å lese?

Noe data blir lagret som bxml. De filene kan jeg ikke gjøre noe med.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Maskinkode er nok lettere som i ytelse, men XML er universalt og fungerer likt til alle programmer uavhengig kompilering og operativsystem. Men klart det er lettere leseling for menneske. Og det er en av grunnene til at JSON er mer populært, det er enda lettere å lese for menneske.

Hvor ofte har du strømbrudd? Og hvis filen allerede er lagret før et strømbrudd, blir det da likevel overskrevet til default? Når man jobber med filer (enten det er XML eller noe annet) så er det som regel to tilstander. Enten er filen lagret eller så er den modifisert i minnet uten at det er blitt lagret til fil enda. Når filen er lagret så har jeg aldri opplevd at den blir korrupt eller endret til default ved strømbrudd. Og om det er endringer som ikke er lagret så har man i det minste lagret forrige versjon før strømbruddet?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Abigor said:

Maskinkode er nok lettere som i ytelse, men XML er universalt og fungerer likt til alle programmer uavhengig kompilering og operativsystem. Men klart det er lettere leseling for menneske. Og det er en av grunnene til at JSON er mer populært, det er enda lettere å lese for menneske.

Hvor ofte har du strømbrudd? Og hvis filen allerede er lagret før et strømbrudd, blir det da likevel overskrevet til default? Når man jobber med filer (enten det er XML eller noe annet) så er det som regel to tilstander. Enten er filen lagret eller så er den modifisert i minnet uten at det er blitt lagret til fil enda. Når filen er lagret så har jeg aldri opplevd at den blir korrupt eller endret til default ved strømbrudd. Og om det er endringer som ikke er lagret så har man i det minste lagret forrige versjon før strømbruddet?

Inntil nylig gikk strømmen et par ganger i måneden, men de fleste bruddene var internt i datamaskinen. Filene skrives til mer eller mindre kontinuerlig så det jeg tror skjer er at skriving pågår mens strømmen går. Noen av xml-filene har en bxml tvillingfil, men dem forstår jeg meg ikke på, jeg kan ikke kontrollere eller rette dem. Men normalt sett vil en retting av xml automatisk rette opp bxml tvilling.

Det er SSD. Jeg tror en gammel HDD ville vært mer robust selv om den bruker mye mer tid på å skrive. Magnetskiver har momentum og stopper ikke momentant, og det er nok strøm i systemet til at den kan lagre data før den slutter å rotere. Mener jeg å ha lest.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (20 minutter siden):

Inntil nylig gikk strømmen et par ganger i måneden, men de fleste bruddene var internt i datamaskinen. Filene skrives til mer eller mindre kontinuerlig så det jeg tror skjer er at skriving pågår mens strømmen går.

Kan en UPS (Uninterruptible Power Supply) løse disse problemene? Se UPS-kategori hos Prisjakt.

Endret av backtoback
Lenke til kommentar
9 minutes ago, backtoback said:

Kan en UPS (Uninterruptible Power Supply) løse disse problemene? Se UPS-kategori hos Prisjakt.

Ja for de skjeldne gongene strømbruddet er utenfra. Men det hjelper lite når bruddet er i PSU eller hovedkort eller hvor den enn er. Men har en ny maskin no så det problemet ska bli mer sjeldent framover. Men kan fortsatt forekomme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...