hoodoo Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Hei, hjelper min far på 76 år å kjøpe bil. Budsjettet er 400.000 - 600.000 Info: 1. Må ha 4WD 2. Har garasjeplass med lademuligheter 3. Kjører mange kort-turer på 5-15 km (takler en moderne dieselmotor det bra?- Har hørt at de ikke rekker bli varme). 4. Kjører også et par-tre ganger i året helgeturer fra Midt-Norge. Da ofte cirka 40-50 mil per dag, med en matpause på vegen. Det åpner for å kunne lade hvis valget faller på en el-bil. 5. Må ha plass til fire voksne. Han eier i dag en Toyota Yaris Cross og den er for trang for fire voksne på en tur på 40 mil. 6. Må ha gode kjørelys tilpasset en sprek pensjonist på 76. Gjerne Matrixteknologi eller noe slikt 7. Må ha gode kupelys også i baksetet. Toyota Yaris Cross han har i dag har ikke lys i baksetet i det hele tatt og det var en skuffelse. 8. Bør kunne ha service på den i Kristiansund, altså en merkeforhandler der. 9. Kan kjøpe ny/brukt, maks 7 år gammel bil 10. Bør være lett å sette seg inn i for eldre mennesker, det vil si ikke lavt innsteg som i en lav Passat for eksempel Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september (endret) Toyota Rav4 phev eller en Mitsubishi Outlander Phev 👍 God plass, og grei ren elektrisk rekkevidde på korte turer. Husker ikke rekkevidden sånn i farten. Edit* Litt usikker på hvor lett/vanskelig Rav er, men Outlandern "sklir" jeg rett inn i. (Jeg er høyere en normalen) Du slipper uansett å klatre ned i bilen. Endret 13. september av Duriello Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september (endret) 2 hours ago, hoodoo said: 3. Kjører mange kort-turer på 5-15 km (takler en moderne dieselmotor det bra Nei, det gjør de ikke. Hvis mesteparten av kjøringen er så korte turer som pensjonist (dvs, ikke daglig pendling) og budsjettet er så stort som 600', så er jo ikke jo drivstofføkonomi relevant. Det blir knapt èn full tank i måneden, om det. Tar man økonomi ut av regnestykket er det bensinmotor som gjelder om man ikke går elektrisk. Endret 13. september av MailMan13 Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 14. september Forfatter Del Skrevet 14. september Duriello skrev (12 timer siden): Toyota Rav4 phev eller en Mitsubishi Outlander Phev 👍 God plass, og grei ren elektrisk rekkevidde på korte turer. Husker ikke rekkevidden sånn i farten. Edit* Litt usikker på hvor lett/vanskelig Rav er, men Outlandern "sklir" jeg rett inn i. (Jeg er høyere en normalen) Du slipper uansett å klatre ned i bilen. Kult. Han hadde en Mitsubishi ASX før. Og er glad i det den brakte på banen. Tror han kan ta en Outlander på strak arm. Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 14. september Forfatter Del Skrevet 14. september (endret) MailMan13 skrev (12 timer siden): Nei, det gjør de ikke. Hvis mesteparten av kjøringen er så korte turer som pensjonist (dvs, ikke daglig pendling) og budsjettet er så stort som 600', så er jo ikke jo drivstofføkonomi relevant. Det blir knapt èn full tank i måneden, om det. Tar man økonomi ut av regnestykket er det bensinmotor som gjelder om man ikke går elektrisk. Bra sagt. Bensin har mest å bidra med av oljebilene ja. Han ser litt på Volvo EX30/EX40 også. Litt forskjellig størrelse på de to da. Endret 14. september av hoodoo Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Hvis elektrisk så krysser Tesla Model Y av på 9/10 punkter. Ikke minst den el-bilen som krever minst å sette seg inn i for å få ladet, og finne ut når man bør lade. Han må til Molde å ta service. Men kan legge til at det ikke er noen service intervaller, så det vil være ca. 5 år til første service som må taes hos merkeforhandler. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Volvo XC60 kan være et godt alternativ. Mener de ligger på 450-500 for en 2020/2021 modell Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Opel Grandland X Hybrid4, jeg er fornøyd med min og setter pris på det tradisjonelle designet og førermiljøet med mye analogt. 2021 pre-facelift, fåes for rundt 350 000 med 40-50 000 km på telleren. Liker ikke visir-grillen og de digitale instrumentene på faceliften. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. september Del Skrevet 15. september Ikke noe å tenke på, og hvertfall ikke tenke på hybrid. Tesla Model Y, ferdig. 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Nissan Ariya og Skoda Enyaq ville stått på min liste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå