Gå til innhold

Hva brukes 8-pins ATX12 V-kontakter på hovedkort til?

Anbefalte innlegg

Jeg kommer antageligvis ikke til å kjøpe før i vinter, men ser på nye hovedkort til en Ryzen 9 7950X. Hva er forskjellen med 2 x 8-pins ATX12 V-kontakter, kontra en 4-pins kontakt? Levere mer strøm til prosessoren?

edit: her er liste med delene jeg vurderer hittil. Maskinen kommer ti å bli brukt en del til redigering av video og bilder, og enkel spilling i form av Total War-serien. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

For de hovedkortene som har 8 og 4Pin så sier vel manualen at man skal bruke 8 pin, mens 4 pin er frivillig. Ville nok anbefalt minst 8 pin til 7950X. Kontakt nr 2 som mange har er for de som driver overklokking. Men har man 2 fra PSUen så er det bare å plugge i så slipper den å ligge løst, eller bli borte i en skuff.

En del nyere hovedkort kommer nå også med en PCI-e kontakt enten ved siden av 24pin kontakten, eller nederst, og disse er for å kunne levere nok strøm til USB 4 kontaktene som nå kommer på hovedkortene, enkelte av de kan levere 90-100W så vidt jeg har fått med meg. Noen har hatt det før for å kunne gi nok strøm til PCI-e sporene, men det brukes som regel ikke mer enn 1 av dem uansett, og der har man nok via 24pin kontakten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...