Sampson Skrevet 13. september Rapporter Del Skrevet 13. september (endret) Jeg og min samboer har ulik økonomi, ingen av oss har dårlig økonomi men jeg tjener ca. dobbelt så mye. Vi er ikke gift, har ikke barn - men vi har bolig og bil. Nylig kjøpte vi nybrukt bil, denne betalte jeg, men vi tenker å eie den 50/50 siden bruken er felles. Min tanke var å bake dette inn som del av EK i boliglånet vi har sammen. Der har jeg allerede 70/30 eierandel basert på hvor mye EK vi har gått inn med. Blir det riktig tenkt at 50% av bilbeløpet trekkes fra hennes EK og legges til min? Det er ikke aktuelt å ta opp noe lån for å løse dette så er ute etter enkleste løsning. Det er snakk om noen 100k. Tar gjerne tips til hvordan dette kan løses, rent økonomisk er det jo ikke noen genistrek for min del å binde så mye opp i boliglånet men det virker heller ikke fair å skulle ha 2 lån når vi har ulik økonomi, jeg trenger jo ikke disse pengene selv om de kunne gjort mer nytte av seg i et fond. Endret 13. september av Sampson Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 13. september Rapporter Del Skrevet 13. september Bilen taper seg i verdi mens bolig vil øke i verdi (sannsynligvis). Ville holdt bil og bolig separat medmindre det er 50/50 på alt. Ellers ingen god butikk for din samboer som får enda mindre andel av boligens gevinst ihht sin prosentandel eierskap. En annen variant er at dere begge har særeie på slike litt større ting og tar det med hvis det blir splitt. Krever da en avtale om dette og at samboer evt betaler ift sin bruk av bilen. Lenke til kommentar
Gjest 2b442...d4c Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september Det jeg gjør i mitt tilfelle mellom meg og samboer er at vi ikke endrer eierandelen i boligen, men vi endrer hvor mye jeg "går inn" med. Feks så har jeg lagt inn ca 1.5Mnok mer enn samboer i kostnader ila vårt liv sammen. Dersom vi går fra hverandre, så skal jeg først ha 1.5Mnok av overskuddet, også deler vi resten av overskuddet basert på eierandel. Anonymous poster hash: 2b442...d4c Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. september Rapporter Del Skrevet 16. september Gjest 2b442...d4c skrev (4 minutter siden): Feks så har jeg lagt inn ca 1.5Mnok mer enn samboer i kostnader ila vårt liv sammen. Dersom vi går fra hverandre, så skal jeg først ha 1.5Mnok av overskuddet, også deler vi resten av overskuddet basert på eierandel. Du burde forholde deg til % istedenfor kronebeløpet. Hvis boligen øker i med 10% i verdi fra dere kjøper den og frem til dere får fra hverandre skal du ha ut 1.65 Mnok. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. september Gjest 2b442...d4c skrev (6 timer siden): Det jeg gjør i mitt tilfelle mellom meg og samboer er at vi ikke endrer eierandelen i boligen, men vi endrer hvor mye jeg "går inn" med. Feks så har jeg lagt inn ca 1.5Mnok mer enn samboer i kostnader ila vårt liv sammen. Dersom vi går fra hverandre, så skal jeg først ha 1.5Mnok av overskuddet, også deler vi resten av overskuddet basert på eierandel. Anonymous poster hash: 2b442...d4c Det er en særdeles dårlig økonomisk løsning for din del. Du har i så fall 1,5mnok låst til 0% rente som inflasjonen bare spiser av år for år. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. september Rune_says skrev (På 13.9.2024 den 3:46 PM): Bilen taper seg i verdi mens bolig vil øke i verdi (sannsynligvis). Ville holdt bil og bolig separat medmindre det er 50/50 på alt. Ellers ingen god butikk for din samboer som får enda mindre andel av boligens gevinst ihht sin prosentandel eierskap. En annen variant er at dere begge har særeie på slike litt større ting og tar det med hvis det blir splitt. Krever da en avtale om dette og at samboer evt betaler ift sin bruk av bilen. At det ikke er god butikk er jo realiteten av å ha forskjellig økonomi. Det er ikke noe annet sted å "ta" pengene fra med unntak av lån (dårlig deal) eller å bake det inn i eksisterende boliglån hvor hun har flere hundre k EK. Særeie er en mulighet, men ikke så ønskelig. Ved et evt. brudd kjøper jeg henne bare ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå