Gå til innhold

Besøkte farlig nettside, hva nå


Anbefalte innlegg

Stavet feil og gikk til toutube com. Fikk beskjed i Edge om at siden var farlig. Om jeg faktisk kom fram til den farlige siden er jeg usikker på. Stengte fanen før jeg fikk ordentlig sett hva som stod. Vet ikke om jeg ble effektivt stoppa før jeg kom fram eller om varselet bare legger seg oppå for å advare.

Søker litt og ser folk spørre eller prate om toutube men mistenker at de egentlig prater om youtube.

 

Hvis jeg ble hindret fra å ta kontakt med nettsiden hvordan fungerer det? Jeg ber nettleseren gå til en adresse og hvordan klarer den å overstyre meg, dersom det er det den gjer?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oknok skrev (5 timer siden):

Hvis jeg ble hindret fra å ta kontakt med nettsiden hvordan fungerer det? Jeg ber nettleseren gå til en adresse og hvordan klarer den å overstyre meg, dersom det er det den gjer?

Spørsmålene dine er litt uklare, hva lurer du egentlig på?

Det at Edge sier nettsiden er «farlig» betyr ikke nettsiden får kontroll over alt du gjør bare ved at du besøker den. Nettsiden kan regnes som «farlig» ved at den f.eks. utgir seg for å være en annen nettside for å lure deg til å gi fra deg brukernavn og passord.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Runar said:

Spørsmålene dine er litt uklare, hva lurer du egentlig på?

Det at Edge sier nettsiden er «farlig» betyr ikke nettsiden får kontroll over alt du gjør bare ved at du besøker den. Nettsiden kan regnes som «farlig» ved at den f.eks. utgir seg for å være en annen nettside for å lure deg til å gi fra deg brukernavn og passord.

Jeg lurer på om et slikt varsel (hele siden var rød med en illevarslende tekst) stoppet meg før jeg kom dit, (og da lurer jeg på hvordan Edge klarer å overstyre brukeren), eller om jeg kom til den farlige siden og varselet er noe som plasserer seg oppå for å få meg bort fra domenet.

Jeg kunne ha fått en drive-by download bare med å lande der, hvis jeg landet der. Det er det jeg er usikker på.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (19 minutter siden):

Jeg kunne ha fått en drive-by download bare med å lande der, hvis jeg landet der. Det er det jeg er usikker på.

 

For å gi deg selv ro i sjelen, kan du kjøre et søk med antivirus (Windows sin egen er god nok). Det kan være greit å gjøre uansett, om du ikke har en som gjør dette automatisk med jevne mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Uderzo said:

Edge og andre nettlesere blokkerer nettsider som er shady. Du kan ta det helt med ro, du landet ikke på nettsiden, nettleseren blokkerte før du kom så langt.

Takk for det. 

 

3 hours ago, Nukleosid said:

For å gi deg selv ro i sjelen, kan du kjøre et søk med antivirus (Windows sin egen er god nok). Det kan være greit å gjøre uansett, om du ikke har en som gjør dette automatisk med jevne mellomrom.

Søke gjør den automatisk nå og da. Real time protection er aktivert så hvis den ikke reagerte på noe vil neppe et søk finne noe heller. Automatisk søk vil skje uansett.

 

2 hours ago, Bing123 said:

Ingen nettsider er farlige å besøke i seg selv.

Det som et farlig et eventuelt å laste ned og lagre filer, eller begynne å rote med betaling eller logge inn på en fake side etc.

Uforsiktige handlinger er den største risikoen, men drive-by downloading var mykje pratet om for noen år siden. Det prates mindre om nå, enten fordi det ikke er en nyhet lenger eller fordi risikoen for drive-by er mindre. IE6 og også senere versjoner var utsatt for alt mulig men en vasstett nettleser er ennå ikke laget.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Oknok said:

enten fordi det ikke er en nyhet lenger eller fordi risikoen for drive-by er mindre. IE6 og også senere versjoner var utsatt for alt mulig men en vasstett nettleser er ennå ikke laget

I motsetning Internet Exploder så følger nettlesere i dag en spec, et sett med nøye utarbeidet standarder - skal ikke si jeg enkelt finner om drive-by-downloading er mulig ennå, men sårbarheter kan oppstå. Man kan jo disable javascript som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...