Gå til innhold

Elektriker gir ikke Samsvarerklæring


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, morfin said:

823.55.301: "Varmtvannsberedere med merkeeffekt > 1500 W skal være fast tilkoblet, eller tilkoblet via en stikkontakt og plugg kombinasjon i samsvar med NEK EN 60309-serien".

 

Bruk av industristikk er ikke fravik fra norm.

Har ikke med meg normen der jeg er, og hvis det står i normen at man kan bruke en slik industrikontakt i bolig, da er det jo OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (På 14.9.2024 den 12:37 AM):

Det er i dag krav om at det ikkje skal brukast støpsel til varmtvasstank fordi denne løysinga er sårbar/brannfarleg på grunn av høg straum over tid. Dersom ein gjer noko med anlegget som f.eks. å skifte varmtvasstank slår kravet inn. Eg har sjølv ein slik varmtvasstank, og ved "privat" kontroll (som ein betalar for) har eg fått råd om å følgje med og å sjekke støpselet av og til. Eg meiner å hugse at dersom gummien skulle byrje å løsne er det teikn på varmgang.

Det er ikke spesifikt på VVB. Kravet er  alle faste laster over 1500W. Det var 2000W en kort stund, men alle VVB produsentene satt VVB tankene til 1950W i stedet, så de endret det lavere.

Kravet er egentlig litt defust. Noen kjører kun i boks som ikke er en bra løsning. Man bør bruke boks med bryter med lys i. Dette for at Rørlegger skal kunne jobbe lovlig hvis de skal inn og bytte kolbe. De har lov å jobbe på sin del som er inne i VVB, men det er ikke alltid de har lov å gå inn i visse sikringsskap, da de ikke har opplæring til det. Når de ser at lyset slukker på bryteren, så vet de at det er trygt, samt at de har kontroll å at ingen skrur på igjen sikringen som normalt sitter ett annet sted.

På større tanker så bruker vi sikkerhetsbrytere som er låstbare me hengelås.

Det jeg liker å gjøre, så fremt VVB ikke sitter ett godt synlig sted, er å benytte industri stikkontakt, slik som Morfin linker til (Bare mindre versjon). Da kan rørlegger koble fysisk i fra, og kunden trenger ikke å bestille elektrikker inn hvis hele VVB må byttes i fremtiden. Da kan de bytte støpselet igjen selv når det må byttes. Det kjedelige er at industristikkene er blå. Men de tåler belastningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Powertrainer said:

Veldig stor forskjell på kontrollører, noen er folkelige og noen er firkanta paragrafryttere. Det man som eier av anlegget må ha i bakhodet er at forskriftene ikke har tilbakevirkende kraft bortsett fra noen få unntak som f.eks kulokabel&gamle vribrytere. Dette er viktig å merke seg da anbefalinger ofte blir fremstillt som krav.

Jeg synes den folkelige vinkelen funker best på meg. Jeg hører jo på hva han sier og ønsker ikke å tulle med sikkerheten hjemme. Det er fort gjort å tenke at det ikke er så mye strøm, men faktum er jo at det er nok til å ta livet av deg eller starte brann. Det er mye lettere med høyspent hvor kreftene er så synlige. Satt og drakk kaffe når en kæll rev av en kabel med 16000v 10m unna meg. Da hadde jeg forlatt området før koppen traff bakken

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Jeg synes den folkelige vinkelen funker best på meg. Jeg hører jo på hva han sier og ønsker ikke å tulle med sikkerheten hjemme. Det er fort gjort å tenke at det ikke er så mye strøm, men faktum er jo at det er nok til å ta livet av deg eller starte brann. Det er mye lettere med høyspent hvor kreftene er så synlige. Satt og drakk kaffe når en kæll rev av en kabel med 16000v 10m unna meg. Da hadde jeg forlatt området før koppen traff bakken

Ja trykkbølgen er ikke å spøke med, har selv sett doble branndører av jern bli blåst ut og bøyd i vinkel av en enkel kortslutning i en høyspentbryter. Kan være lurt å følge anbefalingene til kontrolløren med tanke på brannsikkerhet og berøringsfare, men noen har en lei tendens til å sette disse anbefalingene som krav og det har de strengt tatt ikke lov til.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (På 14.9.2024 den 12:30 AM):

Eg har brukt elektrikar nokre gonger. Eg har ikkje plikt til å sjekke at de står i noko register. Det er eit register eg aldri har hørt om så korleis kan eg sjekke? Eg har ikkje kompetanse til å ha den plikta.

Om nokon kommer og lagar problem over dette ska de få seg ein på trynet.

 

Eg vei heller ikkje kva "samsvarserklæring" er for noko. Hvis eg behøver vite det skulle det vert pensum på skulen. Det var det ikkje.

 

Du har et litt forenklet syn på verden.  Du lærer ikke alt på skolen nei, det er som med førerkortet at du får en tillatelse til å lære videre på egen hånd (bl.a. oppdaterer deg på nye trafikkregler etc).

Du må selv ta ansvar for etterutdanningen, forutsatt at du er voksen/myndig. 

Samsvarserklæring er en dokumentasjon laget av elektriker eller autorisert elinstallatør på at anlegget er korrekt utført. Skal ligge i en mappe i sikringsskapet gjerne (eller i dokumentasjon som følger boligen).

Alle endringer på elektrisk anlegg fra år 2000 skal ha dette.  Bl.a. for å hindre ufaglært og svart arbeide som evt kan resultere i brann hvis det ikke er gjort riktig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
morfin skrev (På 14.9.2024 den 5:09 PM):

Tror det skal være lov å bruke slikt stikk om man vil ha mulighet til å plugge ut vvb. Disse tåler høy strøm over tid.  https://www.elektroimportoren.no/namron-stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44-216-6/1504904/Product.html

Eit alternativ vil vel vere å få elektrikaren til å setje opp ein brytar på veggen. Evt. har ein uansett mogelegheit til å kople ut sikringskursen og skru av varmtvasstanken på den måten.

Redigert: Etter å ha lese gjennom dei siste innlegga ser eg at @AndersT2 har eit godt innlegg som utdjupar dette.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest a90fb...657 skrev (På 13.9.2024 den 11:46 AM):

Har du ringt firma? Vedkommemde elektriker kan være død/syk.

Anonymous poster hash: a90fb...657

Jeg snakket med han, og han registrerte ikke at jeg hadde betalt begge fakturaene. Etterhvert forsto han at jeg har gjort det og lovet at de skal levere dokumentasjon. Dette var på fredag forrige uke. Ingenting har skjedd enda.

Jeg innså også at de hadde gjort noen feilkoblinger slik at den ene stikkontakten på badet ikke har strøm lengre. For meg er dette ren reklamasjon, men hvor henvbemder man seg? Forbrukerådet? Aner ikke!

 

Lenke til kommentar
Tesla1856 skrev (3 minutter siden):

Jeg innså også at de hadde gjort noen feilkoblinger slik at den ene stikkontakten på badet ikke har strøm lengre. For meg er dette ren reklamasjon, men hvor henvbemder man seg? Forbrukerådet? Aner ikke!

 

Reklamasjon tas med elektrikern, selv om de er vanskelige å ha med å gjøre. De har krav til å kunne ordre opp selv først, før det tast videre med andre instaser. Til slutt så kan du få annet firma til å ordre opp og kreve pengene tilbake fra original firmaet. Men slik tar mye jobb dessverre.

Er dette du har brukt ett vanlig firma med 5+ ansatte, eller elektriker som driver alene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Reklamasjon tas med elektrikern, selv om de er vanskelige å ha med å gjøre. De har krav til å kunne ordre opp selv først, før det tast videre med andre instaser. Til slutt så kan du få annet firma til å ordre opp og kreve pengene tilbake fra original firmaet. Men slik tar mye jobb dessverre.

Er dette du har brukt ett vanlig firma med 5+ ansatte, eller elektriker som driver alene?

Skal være elektriker firma med over 40 ansatte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...