Gå til innhold

Elektriker gir ikke Samsvarerklæring


Anbefalte innlegg

Sitter med samme problemstilling, har gjort en litt mer omfattende jobb enn deg da jeg også har byttet inntakskabel og fått opp ca 15 nye kurser i nytt sikringsskap. Jeg har ikke fått faktura engang på siste del av jobben (ca 50% av totalen).

De virker rett og slett ganske sløv på dette punktet og avventer både faktura og samsvarserklæring av ukjent årsak.. Meget rart da man skulle tro de var interessert i å få pengene sine.

Jeg kommer ikke til å betale faktura før samsvarserklæring er på plass.

Du gikk på en liten smell ved å gjøre nettopp det. Men du må bare stå på og mase på dem. Purr ukentlig, etter en måned begynner du å purre flere ganger i uken. Folk hater folk som maser og vil sannsynligvis gi deg det du ønsker for at du skal slutte å mase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Jeg hadde elkontroll og hadde ikke denne erklæringen heller. Nytt skap, ny kurs i garasjen med elbillader, nye og større hovedsikringer. Ikke noe å bry seg om sa kontrolløren. Fikk beskjed om å gjøre noe med stikket til varmtvannsberederen når vaskerommet en gang ble pusset opp.

Da har du hatt en dårlig kontrollør på besøk. Hvis de finner feil på stikket til VVB, så er det som regel at det nok er litt brunt rundt hullene i den, og da er det varmegang, og stikk må byttes. Det er brannfarlig. Slikt skulle ha havnet på listen som må rettes, ikke bare ta det ved neste oppussing. Selv om man sier man skal pusse opp om 1 eller 2 måneder, så skal slikt på rapporten. Da kan elektriker som utfører arbeidet på badet også ta seg av kontrollen, og rapportere det inn som fikset.

Jeg hadde også dårlig kontrollør på besøk. Han nevnte jeg var eneste i sameiet som hadde papirene tilgjengelig. Men når han fant ut at jeg var elektriker, så sa han "Da er nok alt i orden her" og pakket og dro. Normalt så bør man ta en ekstra god sjekk hos elektrikere, fort at de de/vi gjør ett par kjappe ting av og til hjemme. Her var det 2 år etter at boligene var nybygd så ikke gjort noe særlig der uansett.

Lenke til kommentar

Var ikke noe feil på stikket, men plasseringen av stikket er håpløst. Man har plugget i vvb og så satt den på plass foran stikket. Det er mao ikke mulig å få ut kontakten uten å flytte berederen. Ellers var jeg ærlig på allt jeg har koblet selv som lamper og en del stikk som er byttet, men han trakk bare på skuldrene. Jeg spurte elektriker om hjelp til dette, men han mente jeg fikk det til selv. Fikk ett godt råd om å trekke litt i ledningene. Drar man ut ledningen og kobberet mangler så har man skrudd for hardt. Kommer allt ut har man skrudd for løst. Jeg prøver å gjøre så lite som mulig selv og der jeg har byttet selv så er det fordi det var så jalla i utgangspunktet. Åpnet her om dagen en boks og ledningene var bare lagt inntil hverandre. Det var en tjuvkobling til en markise. Kabler og markise ble fjernet. Tror tidligere eier var klin gæærn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Rune_says said:

Det er ulovlig for virksomheter å utføre elektriske arbeider uten å være registrert i Elvirksomhetsregisteret.

Det er din plikt å sjekke at virksomheten du hyrer inn står oppført i registeret.

Eg har brukt elektrikar nokre gonger. Eg har ikkje plikt til å sjekke at de står i noko register. Det er eit register eg aldri har hørt om så korleis kan eg sjekke? Eg har ikkje kompetanse til å ha den plikta.

Om nokon kommer og lagar problem over dette ska de få seg ein på trynet.

 

Eg vei heller ikkje kva "samsvarserklæring" er for noko. Hvis eg behøver vite det skulle det vert pensum på skulen. Det var det ikkje.

 

Endret av Oknok
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (12 timer siden):

Da har du hatt en dårlig kontrollør på besøk. Hvis de finner feil på stikket til VVB, så er det som regel at det nok er litt brunt rundt hullene i den, og da er det varmegang, og stikk må byttes. Det er brannfarlig. Slikt skulle ha havnet på listen som må rettes, ikke bare ta det ved neste oppussing. Selv om man sier man skal pusse opp om 1 eller 2 måneder, så skal slikt på rapporten. Da kan elektriker som utfører arbeidet på badet også ta seg av kontrollen, og rapportere det inn som fikset.

Det er i dag krav om at det ikkje skal brukast støpsel til varmtvasstank fordi denne løysinga er sårbar/brannfarleg på grunn av høg straum over tid. Dersom ein gjer noko med anlegget som f.eks. å skifte varmtvasstank slår kravet inn. Eg har sjølv ein slik varmtvasstank, og ved "privat" kontroll (som ein betalar for) har eg fått råd om å følgje med og å sjekke støpselet av og til. Eg meiner å hugse at dersom gummien skulle byrje å løsne er det teikn på varmgang.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (9 timer siden):

Kan forøvrig nevne at jeg har brukt elektrikere før også hvorpå neste elektriker inn har revet seg i håret. Ingen samsvar mellom tykkelse på kabel og sikring bla. Kjipt når kabelen blir glovarm lenge før sikring slår ut..

Det er vel i slike tilfelle at ein treng samsvarserklæringa, og då særleg dersom det blir brann av det.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (18 timer siden):

Eg har brukt elektrikar nokre gonger. Eg har ikkje plikt til å sjekke at de står i noko register. Det er eit register eg aldri har hørt om så korleis kan eg sjekke? Eg har ikkje kompetanse til å ha den plikta.

Om nokon kommer og lagar problem over dette ska de få seg ein på trynet.

 

Eg vei heller ikkje kva "samsvarserklæring" er for noko. Hvis eg behøver vite det skulle det vert pensum på skulen. Det var det ikkje.

 

Sånn funker det ikke. Vi lever i et regelstyrt samfunn og du forventes å kunne reglene. Du lærte på skolen de verktøyene du trenger foe å manøvrere i samfunnet, de enkelte reglene har endret seg. 

 

toralfb skrev (På 13.9.2024 den 6:45 AM):

Ved å fremlegge dokumentasjon i form av faktura og skriftlig bevis på etterlyst samsvarserklæring og kursfortegnelse vil jeg anta skyld legges på elektriker. 

At huseieren skal straffes for elektriker ikke fullfører arbeidet virker urimelig?

Det er eier av det elektriske anlegget som er ansvarlig for både anlegg og dokumentasjon. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (16 timer siden):

Det er i dag krav om at det ikkje skal brukast støpsel til varmtvasstank fordi denne løysinga er sårbar/brannfarleg på grunn av høg straum over tid. Dersom ein gjer noko med anlegget som f.eks. å skifte varmtvasstank slår kravet inn. Eg har sjølv ein slik varmtvasstank, og ved "privat" kontroll (som ein betalar for) har eg fått råd om å følgje med og å sjekke støpselet av og til. Eg meiner å hugse at dersom gummien skulle byrje å løsne er det teikn på varmgang.

Tror det skal være lov å bruke slikt stikk om man vil ha mulighet til å plugge ut vvb. Disse tåler høy strøm over tid.  https://www.elektroimportoren.no/namron-stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44-216-6/1504904/Product.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Herr Brun said:

Sånn funker det ikke. Vi lever i et regelstyrt samfunn og du forventes å kunne reglene. Du lærte på skolen de verktøyene du trenger foe å manøvrere i samfunnet, de enkelte reglene har endret seg. 

Da har noen glemt å tilby meg etterutdanning. Kanskje noen leter etter ting de ikke vet eksisterer, men det kan ikke kreves at folk gjør det. Unnskyld meg. Skal ikke si meir.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oknok skrev (21 minutter siden):

Da har noen glemt å tilby meg etterutdanning. Kanskje noen leter etter ting de ikke vet eksisterer, men det kan ikke kreves at folk gjør det. Unnskyld meg. Skal ikke si meir.

 

Har du lest vilkårene i forsikringene dine?
Mye etterutdanning i dem.
Det har kommet nye lover ganske ofte som omhandler EL, mye omtalt i mediene også.

Står faktisk i min villaforskikring at alt arbeid skal gjøres etter gjeldene lovverk.
Så for at forsikringen min skal gjelde, og jeg skal gjør arbeid på huset eller eiendommen min, må jeg faktisk ta meg bryet å undersøke før jeg gjør noe.
Ev bruke fagfolk jeg faktisk stoler på, altså ta seg bryet med å snakke med venner og kollegaer for erfaringer.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 12.9.2024 den 23.29):
Skal elektriker levere samsvarserklæring?
 
 
Kravet er ufravikelig og betyr at du skal motta samsvarserklæring på alle arbeider som utføres på det elektriske anlegget etter 1. januar 1999. I tillegg til samsvarserklæring, skal elektrikeren levere underlag til erklæringen. Dette er gjerne en risikovurdering og sluttkontroll.31. mars 2023

Hva fan folk prater her om? Kun fagfolk som har ansvaret om/for alt som blir gjort i huset, med dokumentasjon. Les første post igjen..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 timer siden):

Hva fan folk prater her om? Kun fagfolk som har ansvaret om/for alt som blir gjort i huset, med dokumentasjon. Les første post igjen..

Elektriker har plikt til å levere samsvarserklæring. Av og til gjør ikke folk som de skal. Spørsmålet her er hva som skjer når elektriker ikke gjør som hen skal. Mener du svaret da er at huseier er uten ansvar?

Lenke til kommentar

Jeg solgte huset i fjor. Rett før takstmann kom hadde jeg hatt elektriker til å bytte en dimmebryter og sette opp et stikk.

Takstmann spurte om det var gjort arbeider på el-anlegget i det siste, og ba om å få se samsvarserklæring på dette da jeg fortalte ham.

Uten samsvarserklæring ville det blitt en TG3 i rapporten hans, i et hus fra 2014.

Jeg hadde også betalt jobben, men ikke rukket å få erklæringen. Ringte elektrikeren og forklarte at det hastet, og den lå i Boligmappa ikke lenge etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, Herr Brun said:

Elektriker har plikt til å levere samsvarserklæring. Av og til gjør ikke folk som de skal. Spørsmålet her er hva som skjer når elektriker ikke gjør som hen skal. Mener du svaret da er at huseier er uten ansvar?

Dette sier jo FEL §9 noe om:

Quote

Eier og bruker av anlegg som omfattes av denne forskrift skal sørge for at det blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at anlegg til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V.

Og så neste ledd:

Quote

Enhver som prosjekterer, utfører, endrer eller foretar vedlikehold av anlegg, er ansvarlig for at arbeidet som foretas er i samsvar med forskriftens krav.

https://lovdata.no/forskrift/1998-11-06-1060/§9

Det ligger jo et overordnet ansvar og faktisk et hovedansvar på eier og bruker, men det ligger vel også i sakens natur, at det ikke er et krav at den enkelte boligeier skal være elektrofagmann, slik at at vedkommende til enhver tid kan overprøve de elektrofaglige vurderingene til installatør og elektriker. Hvis huseier har brukt en godkjent installatørbedrift og sørger for å få utarbeidet samsvarserklæring, så har nok huseier i utgangspunktet en god sak.

On 14.9.2024 at 11:09 PM, morfin said:

Tror det skal være lov å bruke slikt stikk om man vil ha mulighet til å plugge ut vvb. Disse tåler høy strøm over tid.  https://www.elektroimportoren.no/namron-stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44-216-6/1504904/Product.html

Det er jo et normkrav i NEK400:2022 at man skal ha fast oppkobling og ikke bruke stikkontakt. I teorien så kan man avvike normkrav hvis det kan dokumenteres et tilsvarende sikkerhetsnivå. For å kunne utføre denne vurderingen og utarbeide tilhørende dokumentasjon, så må man ha gjennomgått opplæring i elektrofag over ca 10 år, eller mer, slik at man har godkjenning som elektroinstallatør. Det er vel noe tvilsomt om man finner noen praktiske eksempler på at "en godkjent installatør" kobler opp en varmtvannsbereder på et nytt anlegg vha en 16A stikkontakt beregnet for utendørs bruk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 15.9.2024 at 12:13 AM, Oknok said:

Da har noen glemt å tilby meg etterutdanning. Kanskje noen leter etter ting de ikke vet eksisterer, men det kan ikke kreves at folk gjør det. Unnskyld meg. Skal ikke si meir.

Hvis man i større grad klarer å feildimensjonere en elektrisk kurs i en "vanlig enebolig" eller tilsvarende, da mangler man vel ikke bare "etterutdanning" men også enhver form for elektrofaglige kvalifikasjoner.

Med "vanlig enebolig" så menes en bolig som faller inn under regelverket i "den forenklede bolignormen". Den originale NEK 400 kan være krevende å sette seg inn i, men i den forenklede utgaven, så kan man lese det meste rett ut av normen. 

Siste større endringer som gikk på dimensjonering, i NEK 400, var vel så vidt jeg kan huske i 2010. Ellers så har det vel vært endringer for litt mer spesielle ting som lading av elbil, bruk av solcellepaneler, osv.

Lenke til kommentar
3 hours ago, arne22 said:

Hvis man i større grad klarer å feildimensjonere en elektrisk kurs i en "vanlig enebolig" eller tilsvarende, da mangler man vel ikke bare "etterutdanning" men også enhver form for elektrofaglige kvalifikasjoner.

Med "vanlig enebolig" så menes en bolig som faller inn under regelverket i "den forenklede bolignormen". Den originale NEK 400 kan være krevende å sette seg inn i, men i den forenklede utgaven, så kan man lese det meste rett ut av normen. 

Siste større endringer som gikk på dimensjonering, i NEK 400, var vel så vidt jeg kan huske i 2010. Ellers så har det vel vært endringer for litt mer spesielle ting som lading av elbil, bruk av solcellepaneler, osv.

Du har sikkert rett i alt du sier men det har ikke noe med meg å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (På 13.9.2024 den 9:48 AM):

Jeg hadde elkontroll og hadde ikke denne erklæringen heller. Nytt skap, ny kurs i garasjen med elbillader, nye og større hovedsikringer. Ikke noe å bry seg om sa kontrolløren. Fikk beskjed om å gjøre noe med stikket til varmtvannsberederen når vaskerommet en gang ble pusset opp.

Veldig stor forskjell på kontrollører, noen er folkelige og noen er firkanta paragrafryttere. Det man som eier av anlegget må ha i bakhodet er at forskriftene ikke har tilbakevirkende kraft bortsett fra noen få unntak som f.eks kulokabel&gamle vribrytere. Dette er viktig å merke seg da anbefalinger ofte blir fremstillt som krav.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 timer siden):

Det er jo et normkrav i NEK400:2022 at man skal ha fast oppkobling og ikke bruke stikkontakt. I teorien så kan man avvike normkrav hvis det kan dokumenteres et tilsvarende sikkerhetsnivå. For å kunne utføre denne vurderingen og utarbeide tilhørende dokumentasjon, så må man ha gjennomgått opplæring i elektrofag over ca 10 år, eller mer, slik at man har godkjenning som elektroinstallatør. Det er vel noe tvilsomt om man finner noen praktiske eksempler på at "en godkjent installatør" kobler opp en varmtvannsbereder på et nytt anlegg vha en 16A stikkontakt beregnet for utendørs bruk. 

823.55.301: "Varmtvannsberedere med merkeeffekt > 1500 W skal være fast tilkoblet, eller tilkoblet via en stikkontakt og plugg kombinasjon i samsvar med NEK EN 60309-serien".

 

Bruk av industristikk er ikke fravik fra norm.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...