Gå til innhold

Elektriker gir ikke Samsvarerklæring


Anbefalte innlegg

Har hatt totaloppussing hjemme.Hele sikringsskapet ble endret, alle kursene, og alle kurser trukket om. Elektrikeren har ferdigstilt jobben,men ikke levert samsvaerklæring og oppdatert kursfortegnelse.

Har ringt han en rekke ganger og sendt SMS,men han tar verken telefon eller svarer på meldinger.

Hva kan jeg gjøre? Må jeg bruke advokat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toralfb skrev (8 minutter siden):

Er regningen betalt? 

Ofte kommer samsvarserklæring i sammen med regningen. Andre ganger lastes den opp til Boligmappa. 

Jeg har betalt siste faktura ja. Jeg har også etterspurt oppdatert kursfortegnelse. Hadde gammelt skap med kun 4 sikringer og ujordet anlegg, nå har jeg 8stk og jordet og alle kabler ble trukket om.

Lenke til kommentar

Ved en kontroll kan faktura legges frem som bevis på utført arbeid vil jeg anta.

Oppdatert kurs fortegnelse kan man lage selv. Det viktigste er hva de ulike kurser går til. Slå av en med gangen og se hva som skjer..

Det blir ofte mer detaljert på den måten.

Ellers purre elektriker med gjevne mellomrom..

Endret av toralfb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skal elektriker levere samsvarserklæring?
 
 
Kravet er ufravikelig og betyr at du skal motta samsvarserklæring på alle arbeider som utføres på det elektriske anlegget etter 1. januar 1999. I tillegg til samsvarserklæring, skal elektrikeren levere underlag til erklæringen. Dette er gjerne en risikovurdering og sluttkontroll.31. mars 2023
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Vil dette bli godteke dersom det blir kontroll på anlegget?

Ved å fremlegge dokumentasjon i form av faktura og skriftlig bevis på etterlyst samsvarserklæring og kursfortegnelse vil jeg anta skyld legges på elektriker. 

At huseieren skal straffes for elektriker ikke fullfører arbeidet virker urimelig?

Lenke til kommentar

Det skal leveres Samsvarserklæring. Og det skal stå hva som er utført på den jobben.

Blir det elkontroll så har de nå blitt flinke til å spørre etter denne når de ser det er nyere ting, faktura hjelper ikke. Det kan komme som ett punkt som må rettes.

Det er mange av våre kunder som ikke får med seg samsvarserklæringen da den ligger ved som vedlegg til fakturaen, og de ser ikke PDFen i vedlegget. Ringer de inn så får de den alltid tilsent på epost, hvis ikke Boligmappen.

Dessverre så har de endret Boligmappe innleggingen, slik at vi må betale for hver opplasting, hvor det før var gratis.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Det skal leveres Samsvarserklæring. Og det skal stå hva som er utført på den jobben.

Blir det elkontroll så har de nå blitt flinke til å spørre etter denne når de ser det er nyere ting, faktura hjelper ikke. Det kan komme som ett punkt som må rettes.

Det er mange av våre kunder som ikke får med seg samsvarserklæringen da den ligger ved som vedlegg til fakturaen, og de ser ikke PDFen i vedlegget. Ringer de inn så får de den alltid tilsent på epost, hvis ikke Boligmappen.

Dessverre så har de endret Boligmappe innleggingen, slik at vi må betale for hver opplasting, hvor det før var gratis.

Du skjønner ikke hva jeg spør om. Jeg vet jeg trenger samsvarserklæring,men hvordan tvinger jeg elektrikerbedriften til å gi meg den?

De tar jo ikke telefonen fra meg og svarer ikke på SMSer.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (2 timer siden):

Ved å fremlegge dokumentasjon i form av faktura og skriftlig bevis på etterlyst samsvarserklæring og kursfortegnelse vil jeg anta skyld legges på elektriker. 

At huseieren skal straffes for elektriker ikke fullfører arbeidet virker urimelig?

Nettopp, jeg har nå spurt mange ganger om oppdatert kursfortegnelse og samsvarserklæring. Det eneste jeg kommer på nå er advokat. Jobben er hvit så jeg har betalt MVA og alt.

 

Lenke til kommentar
Tesla1856 skrev (11 timer siden):

Har hatt totaloppussing hjemme.Hele sikringsskapet ble endret, alle kursene, og alle kurser trukket om. Elektrikeren har ferdigstilt jobben,men ikke levert samsvaerklæring og oppdatert kursfortegnelse.

Har ringt han en rekke ganger og sendt SMS,men han tar verken telefon eller svarer på meldinger.

Hva kan jeg gjøre? Må jeg bruke advokat?

Meld avvik til DLE i ditt område. Forskriften sier at elektrofirma SKAL utlevere samsvarserklæring. Faktisk har dem ikke anledning til å nekte å utlevere den selv om du ikke har betalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tesla1856 said:

Du skjønner ikke hva jeg spør om. Jeg vet jeg trenger samsvarserklæring,men hvordan tvinger jeg elektrikerbedriften til å gi meg den?

Det er vel i prinsipp to måter å gå fram på som vel også kan kombineres.

A. Slik som @Nedward sier over. Man kan jo begynne med en telefon til DLE. Hvis det ikke fører fram så kan man jo sende en skriftlig melding, der man forklarer saken og ber om at DLE trekker tilbake foretakets autorisasjon til å drive installasjonsvirksomhet. Det er da DLE som bestemmer oppfølgingen av saken, men man kan jo be om det.  Hvis man så senere får DLE på besøk, og de påpeker at samsvarserklæringen mangler, da møter de jo seg selv i døren.

B. Man sender en faktura på hele det beløpet som er betalt og ber om at pengene blir tilbakebetalt, ved at jobben ikke er sluttført. Faktura sendes så til inkasso og tvangsindrivelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...