Fish Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september Hei! Vi kjøpte en ny leilighet i starten av 2023. Hvitevarer fulgte med på kjøpet, men var ikke en del av standardleveransen i prosjektet. Det var vel noe de slengte med for å gjøre leiligheten mer attraktiv i markedet eller no. Nå har stekeovnen plutselig tatt kvelden, og vi ønsker å reklamere. Produsenten krever kvittering for å ta det på garanti/reklamasjon, og det har vi jo ikke. Utbygger sier hvitevarer ikke er omfattet av nybyggarantien. Finner lite om problemstillingen på nett, så jeg tenkte det var lurt å forhøre meg her: har jeg rett på noe her, eller må jeg bite i det sure eplet å kjøpe ny ovn selv? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Kan være hvitevarer som ble satt inn om leiligheten din ble brukt som visningsobjekt. Burde da være ordinær garanti på de, eller om du får tak i kvitteringer Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Fish skrev (16 timer siden): Hei! Vi kjøpte en ny leilighet i starten av 2023. Hvitevarer fulgte med på kjøpet, men var ikke en del av standardleveransen i prosjektet. Det var vel noe de slengte med for å gjøre leiligheten mer attraktiv i markedet eller no. Nå har stekeovnen plutselig tatt kvelden, og vi ønsker å reklamere. Produsenten krever kvittering for å ta det på garanti/reklamasjon, og det har vi jo ikke. Utbygger sier hvitevarer ikke er omfattet av nybyggarantien. Finner lite om problemstillingen på nett, så jeg tenkte det var lurt å forhøre meg her: har jeg rett på noe her, eller må jeg bite i det sure eplet å kjøpe ny ovn selv? Hvis dere ikke har bestilt hvitevarene separat, men de var inkludert i prisen dere betalte for leiligheten, så skal dere reklamere mot utbygger. Lenke til kommentar
Fish Skrevet 13. september Forfatter Del Skrevet 13. september xClaymanx skrev (9 timer siden): Kan være hvitevarer som ble satt inn om leiligheten din ble brukt som visningsobjekt. Burde da være ordinær garanti på de, eller om du får tak i kvitteringer Leiligheten var ferdigstilt da vi kjøpte den, så det er godt mulig de ble satt inn for å gjøre den mer attraktiv under visning. Kvitteringer er vanskelig å oppdrive fra utbyggeren dessverre. sk0yern skrev (9 timer siden): Hvis dere ikke har bestilt hvitevarene separat, men de var inkludert i prisen dere betalte for leiligheten, så skal dere reklamere mot utbygger. De var ikke bestilt av oss, og medfulgte boligen da vi kjøpte den. Her er utsnitt fra e-postkorrespondanse i forkant av kjøp: Lenke til kommentar
Fish Skrevet 23. september Forfatter Del Skrevet 23. september Utbygger nekter stadig. Krysser fingrene for at Miele tar det på garantien... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Om utbygger nekter er det bare p ta det videre mer forbrukerrådet. Du har 5 år reklamasjon mot utbygger, men siden det er utbygger som har kjøpt det er det begrenset reklamasjon mot produsent (ikke forbrukerkjøp). 1 Lenke til kommentar
Fish Skrevet 23. september Forfatter Del Skrevet 23. september Zepticon skrev (9 timer siden): Om utbygger nekter er det bare p ta det videre mer forbrukerrådet. Du har 5 år reklamasjon mot utbygger, men siden det er utbygger som har kjøpt det er det begrenset reklamasjon mot produsent (ikke forbrukerkjøp). Det er vel vanskelig å ta det gjennom Forbrukerrådet, da vi ikke har kjøpt ovnen direkte fra utbygger? Vi har kjøpt en leilighet hvor hvitevarer fulgte med i prisen, og da er det vel strengt tatt Boligtvistnemnda eller forliksrådet som er eneste mulighet. Utbygger er ikke medlem av Boligtvistnemnda, så det utgår i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Fish skrev (1 minutt siden): Det er vel vanskelig å ta det gjennom Forbrukerrådet, da vi ikke har kjøpt ovnen direkte fra utbygger? Vi har kjøpt en leilighet hvor hvitevarer fulgte med i prisen, og da er det vel strengt tatt Boligtvistnemnda eller forliksrådet som er eneste mulighet. Utbygger er ikke medlem av Boligtvistnemnda, så det utgår i dette tilfellet. Sikkert forliksrådet for boliger sorry. De har reklamasjonsansvar på alt. Ikke noe forskjell på om det er takrenne, induksjonstopp, varmtvannstank eller kjøleskap så lenge det fulgte med når du kjøpte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå