Gå til innhold

Reklamasjon på medfølgende hvitevarer i nybygg


Fish

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi kjøpte en ny leilighet i starten av 2023. Hvitevarer fulgte med på kjøpet, men var ikke en del av standardleveransen i prosjektet. Det var vel noe de slengte med for å gjøre leiligheten mer attraktiv i markedet eller no. Nå har stekeovnen plutselig tatt kvelden, og vi ønsker å reklamere. Produsenten krever kvittering for å ta det på garanti/reklamasjon, og det har vi jo ikke. Utbygger sier hvitevarer ikke er omfattet av nybyggarantien. Finner lite om problemstillingen på nett, så jeg tenkte det var lurt å forhøre meg her: har jeg rett på noe her, eller må jeg bite i det sure eplet å kjøpe ny ovn selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fish skrev (16 timer siden):

Hei!

Vi kjøpte en ny leilighet i starten av 2023. Hvitevarer fulgte med på kjøpet, men var ikke en del av standardleveransen i prosjektet. Det var vel noe de slengte med for å gjøre leiligheten mer attraktiv i markedet eller no. Nå har stekeovnen plutselig tatt kvelden, og vi ønsker å reklamere. Produsenten krever kvittering for å ta det på garanti/reklamasjon, og det har vi jo ikke. Utbygger sier hvitevarer ikke er omfattet av nybyggarantien. Finner lite om problemstillingen på nett, så jeg tenkte det var lurt å forhøre meg her: har jeg rett på noe her, eller må jeg bite i det sure eplet å kjøpe ny ovn selv?

Hvis dere ikke har bestilt hvitevarene separat, men de var inkludert i prisen dere betalte for leiligheten, så skal dere reklamere mot utbygger.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (9 timer siden):

Kan være hvitevarer som ble satt inn om leiligheten din ble brukt som visningsobjekt.

Burde da være ordinær garanti på de, eller om du får tak i kvitteringer

Leiligheten var ferdigstilt da vi kjøpte den, så det er godt mulig de ble satt inn for å gjøre den mer attraktiv under visning. Kvitteringer er vanskelig å oppdrive fra utbyggeren dessverre. 

sk0yern skrev (9 timer siden):

Hvis dere ikke har bestilt hvitevarene separat, men de var inkludert i prisen dere betalte for leiligheten, så skal dere reklamere mot utbygger.

De var ikke bestilt av oss, og medfulgte boligen da vi kjøpte den. Her er utsnitt fra e-postkorrespondanse i forkant av kjøp:

image.thumb.png.97ffb8f2fef0a620cf06e5f576b1cc69.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Zepticon skrev (9 timer siden):

Om utbygger nekter er det bare p ta det videre mer forbrukerrådet. Du har 5 år reklamasjon mot utbygger, men siden det er utbygger som har kjøpt det er det begrenset reklamasjon mot produsent (ikke forbrukerkjøp).

Det er vel vanskelig å ta det gjennom Forbrukerrådet, da vi ikke har kjøpt ovnen direkte fra utbygger? Vi har kjøpt en leilighet hvor hvitevarer fulgte med i prisen, og da er det vel strengt tatt Boligtvistnemnda eller forliksrådet som er eneste mulighet. Utbygger er ikke medlem av Boligtvistnemnda, så det utgår i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Fish skrev (1 minutt siden):

Det er vel vanskelig å ta det gjennom Forbrukerrådet, da vi ikke har kjøpt ovnen direkte fra utbygger? Vi har kjøpt en leilighet hvor hvitevarer fulgte med i prisen, og da er det vel strengt tatt Boligtvistnemnda eller forliksrådet som er eneste mulighet. Utbygger er ikke medlem av Boligtvistnemnda, så det utgår i dette tilfellet. 

Sikkert forliksrådet for boliger :D sorry. De har reklamasjonsansvar på alt. Ikke noe forskjell på om det er takrenne, induksjonstopp, varmtvannstank eller kjøleskap så lenge det fulgte med når du kjøpte.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...