Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljenivået stiger. Diesel i Olja


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en 2012 VW Tiguan 2.0 TDI, som har full servicehistorikk opp til nå. Jeg merket først noe uvanlig da jeg sjekket oljenivået og så at det var mye høyere enn forventet. Først trodde jeg oljen var overfylt, så jeg skiftet oljen. Etter å ha kjørt en stund begynte oljenivået å stige igjen, noe som fikk meg til å mistenke at diesel kunne blande seg med oljen.

Dette har jeg gjort så langt:

  • Oljeskift: Jeg byttet olje fordi jeg trodde den var overfylt, men etter å ha lagt merke til at nivået steg igjen, begynte jeg å mistenke dieselforurensning.
  • DPF-regenerering: Jeg tok bilen på en 40-minutters kjøretur på motorveien i 3500 RPM for å tvinge frem en regenerering av DPF. Etter dette gjorde jeg et nytt oljeskift og overvåket nivået.
  • Andre kjøretur: Jeg kjørte ytterligere 100 kilometer etter det andre oljeskiftet, men oljenivået fortsetter å stige.
  • Ingen feilkoder: Jeg har skannet bilen med et enkelt Bluetooth OBD-verktøy og gratisversjonen av appen "Car Scanner" på telefonen. Jeg har begrenset erfaring med OBD-verktøy, så jeg lurer på om det finnes en bedre app eller et mer pålitelig verktøy for å håndtere denne typen problem.

Det virker ikke som om det er noe annet feil med bilen. Dette er min første dieselbil, så selv om den bråker litt, tror jeg det er normalt. Jeg er imidlertid usikker på hva som forårsaker at diesel blandes med oljen.

Jeg vil sette pris på råd fra folk som har opplevd noe lignende. Hva kan være årsaken til dette problemet, og hvordan bør jeg gå frem?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til VW motorer og hva som ligger inne for å starte en regenereringsprosess, men på de bilene jeg har med PSA/Ford motor kan flere avbrutte forsøk på regenering av partikkelfilter medføre diesel i oljen siden motorene bruker post-injection. Hvis du har mye småkjøring hvor syklusen tilsier at bilen oppfatter og starter prosessen med å øke temperaturen, men ikke fullfører er det en potensiell forklaring.

Som Habla nevner ovenfor, dyselekkasje. Retur-sjekk på dysene og se om det er noe som stikker seg ut. Bør vel ha specs på disse verdiene, tenker det kan finnes på VW forum.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor langt har bilen gått? Har du mye småkjøring?
Dette er et ikke uvanlig problem, det kan være på grunn av en eller flere sammensatte faktorer. Slitte/defekte dyser kan gi dette problemet, bruksmønster kan også gi dette problemet. Lekke dyser kan sive diesel når motoren står stille, så lekker dieselen forbi stemplene og ned i motorolja. Slitte dyser brenner urent og så må det ofte kjøres regenerering av partikkelfilteret, under regenerering blåses det gjerne en hel del diesel ned i motorolja. Småkjøring gir også soting med dertil behov for regenerering av partikkelfilter. 

Lenke til kommentar
TangoSierra skrev (7 timer siden):

Takk for gode innspill! 
Jeg ser at dette med dyser går igjen. Er det mulig å sjekke om det er feil på dysene med OBD-verktøy? 

Du kan ihvertfall få flere hint ved å bruke merketilpasset OBD-verktøy. Her kan man se at man ved å bruke VCDS kan lese av live data mens motoren går, i dette tilfellet "injection quantity deviation cylinder #" for hver sylinder:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vag motorer på det beste! 

Du kommer også å få problemer med EGR etterhvert, like greit å hoppe på den å få fjernet/byttet den! Så har du DPF som mest sannsynlig vil gå seg tett! Men her tok du en liten forhåndsregel å kjørte et godt stykke på høy rpm! Anbefaler deg dette innimellom, helst med tung bil/evt tung tilhenger bakpå!

Ang feilen din, så er mest sannsynlig dette dyser! Men anbefaler deg å få lest av livdata/feilkoder før videre "feilsøking" ellers kan det fort bli dyrt!

Lenke til kommentar
9 hours ago, bzzlink said:

Jeg ville reklamert til selger her, hvis bilen nylig er kjøpt.

Jeg fikk bilen "nesten" gratis 😅

Jeg fant disse verdiene med OBD og "car scanner", men aner jo ikke hva de vil si. Er det noen forslag?
Den 0-verdien er jo ikke logisk da det høres ut som den fyrer på alle sylindere, og akselerer fint.

 

Dyser.jpg

Lenke til kommentar
TangoSierra skrev (På 14.9.2024 den 10:12 PM):

Jeg fikk bilen "nesten" gratis 😅

Jeg fant disse verdiene med OBD og "car scanner", men aner jo ikke hva de vil si. Er det noen forslag?
Den 0-verdien er jo ikke logisk da det høres ut som den fyrer på alle sylindere, og akselerer fint.

 

Dyser.jpg

Sylinder 1 og 4 er heller ikke logiske, da de tydeligvis melder max-verdi. 65535 er max-verdi på 2 bytes (16 bits). Så skal jeg ikke blottlegge min totale mangel på mekking, men jeg fikk i hvert fall litt bruk for datateknikken jeg lærte for 30+ år siden :)

Lenke til kommentar
5 hours ago, TangoSierra said:

Jeg dro til et verksted og fikk lest av med skikkelig kodeleser. De fant... INGEN feil .... unntatt noen mislykkede DPF-avbrenninger som mekaniker mente kunne forklare diesel i olja.

Ingen teorier om hvorfor de feiler? Bare at bil har blitt slått av for tidlig, eller potensielt andre ting? Forstått det slik også at dårlige glødeplugger kan påvirke DPF-rengjøringsprosessen for en del biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...