Gå til innhold

Tapte Trump egentlig debatten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (9 timer siden):

Tenker det amerikanske folket er lei av demente gamlinger som fjaser om innvandrere som spiser hunder.

Ikke at jeg mener at hverken Kamala eller Trump er skikket som president men det er utrolig interresant hvor fort narrativet endrer seg og hvor mye makt og innflytelse mediagrupper i USA har.

For 6 måneder siden ble man stemplet som en høyreekstrem som leflet med farlige konspirasjonsteorier hvis man i det hele tatt antydet at Joe Biden hadde kognitive problemer. Sekundet han ble ute av bildet ble «Trump er dement» narrativet pushet på fra alle kanter. Selv om han har deltatt i Gud vet hvor mange intervjuer og podcaster og jeg har hørt på noen av de og han er ikke mye dement. Han er som han alltid har vært så jeg synes det er utrolig fordummende og spre det våset der i debatten.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om man mener Trump vant debatten eller ei har nok mye med ståsted og intelligens.   Dessverre teller jo stemmene til de som lar seg lure like mye...

Var f.eks. ikke klar over at Trump påstod at immigranter i Springfield spiser katter og hunder.  Selv om City Administrator i Springfield sier at de ikke har noen troverdige rapporter på det.   

Men Trump er flink til å spille på populistiske og falske argument.   Litt som når Hillary Clinton/Demokratene ble anklaget for organiserte pedofili og rituelle barnemord i lokalene til en Pizza-kjede - dessverre med nesten tragisk utfall når en mann med automatvåpen ble så sint at han dro for å skyte de https://en.wikipedia.org/wiki/Pizzagate_conspiracy_theory

Sitat

In response, a man from North Carolina traveled to Comet Ping Pong to investigate the conspiracy and fired a rifle inside the restaurant to break the lock on a door to a storage room during his search. The restaurant owner and staff also received death threats from conspiracy theorists.

 

Endret av Rune_says
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Kamala vant denne I mine øyne, men det er med min norske synsvinkel.

Begge snakket jo lite konkret om tema, men Harris snakket om det i det minste. Og tidligere debatter med Trump har vist at han har vunnet på å snakke rundt om tema, og provoserer motstander. Enn å faktisk gå i dybden på tema.

Denne ganger failer han på dette, og flere ganger snakket svada og mistet autoriteten i rommet. Og han misset to kjempe poenger, som han nå nevner i denne tweeten. 

Hvorfor tok ikke Kamala grep med en aldrende Biden, og vi har allerede hatt "3,5 år" med Kamala og alt har gått "dårlig".

 

Amerikansk debatt nå for tiden handler etter min mening, mindre om faktisk debatt i tema og mer om en illusjon av debatt. Og her gjorde Harris det meget sterkt, ved å bruke dette mot Trump selv.

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (54 minutter siden):

Ikke at jeg mener at hverken Kamala eller Trump er skikket som president men det er utrolig interresant hvor fort narrativet endrer seg og hvor mye makt og innflytelse mediagrupper i USA har.

For 6 måneder siden ble man stemplet som en høyreekstrem som leflet med farlige konspirasjonsteorier hvis man i det hele tatt antydet at Joe Biden hadde kognitive problemer. Sekundet han ble ute av bildet ble «Trump er dement» narrativet pushet på fra alle kanter. Selv om han har deltatt i Gud vet hvor mange intervjuer og podcaster og jeg har hørt på noen av de og han er ikke mye dement. Han er som han alltid har vært så jeg synes det er utrolig fordummende og spre det våset der i debatten.

 

Bare for å motvirke Poes lov så vil jeg understreke at det var en sarkastisk gjengivelse av MAGA-chudsene sine narrativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (1 time siden):

For 6 måneder siden ble man stemplet som en høyreekstrem som leflet med farlige konspirasjonsteorier hvis man i det hele tatt antydet at Joe Biden hadde kognitive problemer.

For noe bullshit. Selv i demokratiske ekkokamre på reddit var det helt åpenbart at ingen egentlig hadde lyst å stemme på Biden, men Trump var bare et så mye verre alternativ.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Tapte debatten til tross for dette.

image.png.72936aefa948eb3ca92683e815b46ff1.png

I tillegg kan det nevnes at Trump (42min 52s) hadde 5 minutter mer taletid i debatten enn Harris (37min 36s) hadde.

Who spoke the most — and least — in the debate
https://edition.cnn.com/2024/09/10/politics/speaking-times-harris-trump-debate-dg/index.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvem som vant er vell subjektivt. Jeg så hele live på streamen til en Trump-velger som kommenterte underveis. Det startet selvsikkert, men han ble stillere og stillere, og sank lenger og lenger ned i stolen jo lenger ut i debatten vi kom.

Personlig synes jeg Harris vant helt soleklart. Det overrasket meg stort. Trump er vanligvis flink til å kontrollere rommet.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Spørs om Harris vant nok velgere til å snu vippestatane. Er vel det det koker ned til framover. Poenget til Trump med at det ikkje blir ein tredje debatt, synast å gå på at den som gjere ein dårlig debatt gjerne vil ha ein til for å redde seg innatt. Tviler dog på at Harris meiner det slik. Syns dog mimikken til Harris minna om ein person utan god sjølvkontroll, litt for lett å lese liksom. Nokre få ganger greidde dog Harris å få Trump frampå, noko som må ha svidd mykje for Trump å oppleve, for mimikken hans var heller ikkje vanskelig å lese. Trump framsto egentlig mykje betre enn media har prøvd å sværte han til, og Harris var gav ikkje gode nok svar på problema under Biden/Harris. Harris kunne gjort ein betre figur og fjerna all tvil om kven som vinner valget, men slik dette synast å dra seg til kan valget like gjerne ende i favør av Trump. Stålsetter meg for det verste og håper på det beste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...