Gå til innhold

Bør jeg sette ny router som "access point"?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny router til min sønn, slik at den kan stå på samme rom som VR-briller, og sørge for et sterkt signal til de. Denne er tilkoblet hovedrouteren i stuen med kabel. Denne routeren er per nå satt opp som et helt eget nettverk. Vil det være noen fordeler med å heller sette routeren opp som access point i rommet med VR-brillene?

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste problem med router etter router er at det blir dobbel NAT (med standard konfig ip4). Spill/Ip-tv som bruker UPnP vil ikke fungere og ytelse kan bli påvirket på sønnen dins nett.

Hvis du ikke trenger å isolere nettet til sønnen din, vil oppsett som access point (AP) være bedre mht. bruk av spill/ip-tv som krever UPnP. Ytelse vil også bli bedre.

Endret av bar1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som @bar1 er inne på, så blir det et eget nettverk bak denne ruteren, og man kan få potensielle utfordringer knyttet til dobbel NAT m.m. 

Min anbefaling ville i utgangspunktet vært å satt den som aksesspunkt. Spørsmål her er jo også om dette nettet kun brukes til VR-brillene, eller om det i praksis også brukes til andre ting. Kobles også andre enheter på her, vil man jo kunne ha utfordringer med at enheter som skal snakke med hverandre på hjemmenettet ikke kan det.

F.eks. om en Chromecast er koblet til Ruter1 og en mobiltelefon er koblet til Ruter2, vil mobiltelefonen ikke se Chromecast-en. Enheter bak Ruter2 vil kunne koble seg til enheter koblet til Ruter1 hvis IP-adresse spesifiseres, men i utgangspunktet ikke omvendt. Når det gjelder tjenester som Chromecast og en god del annet som automatisk skal kunne finnes av enheter i hjemmenettet, vil trafikktypen (broadcast/multicast) som benyttes ikke kunne "flyte" mellom nettene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Som @bar1 er inne på, så blir det et eget nettverk bak denne ruteren, og man kan få potensielle utfordringer knyttet til dobbel NAT m.m. 

Min anbefaling ville i utgangspunktet vært å satt den som aksesspunkt. Spørsmål her er jo også om dette nettet kun brukes til VR-brillene, eller om det i praksis også brukes til andre ting. Kobles også andre enheter på her, vil man jo kunne ha utfordringer med at enheter som skal snakke med hverandre på hjemmenettet ikke kan det.

F.eks. om en Chromecast er koblet til Ruter1 og en mobiltelefon er koblet til Ruter2, vil mobiltelefonen ikke se Chromecast-en. Enheter bak Ruter2 vil kunne koble seg til enheter koblet til Ruter1 hvis IP-adresse spesifiseres, men i utgangspunktet ikke omvendt. Når det gjelder tjenester som Chromecast og en god del annet som automatisk skal kunne finnes av enheter i hjemmenettet, vil trafikktypen (broadcast/multicast) som benyttes ikke kunne "flyte" mellom nettene.

Stemmer. Nå hadde jeg i utgangspunktet ingen ønsker om at andre ting enn VR-brillene (Og PCen som er tilkoblet via kabel) skal brukes på denne routeren. Dette er for å unngå mest mulig forstyrrelser på 5Ghz båndet. Men det er kanskje mulig å blokkere alt annet i TP-Link sin programvare?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Windoge said:

Stemmer. Nå hadde jeg i utgangspunktet ingen ønsker om at andre ting enn VR-brillene (Og PCen som er tilkoblet via kabel) skal brukes på denne routeren. Dette er for å unngå mest mulig forstyrrelser på 5Ghz båndet. Men det er kanskje mulig å blokkere alt annet i TP-Link sin programvare?

Hvis du setter router som AP og som jeg nevnte legger til PC og VR-briller i whitelist så kan ingen andre ting koble seg til det AP-et. Samtidig slipper du problemene med dobbel-NAT.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, sedsberg said:

Hvis du setter router som AP og som jeg nevnte legger til PC og VR-briller i whitelist så kan ingen andre ting koble seg til det AP-et. Samtidig slipper du problemene med dobbel-NAT.

Takk, da skal jeg prøve det. Har ikke sjekket om TP-Link appen har en slik funksjon, men det er kanskje vanlig?

Lenke til kommentar

Trenger jo egentlig ikke å gjøre noe whitelisting på MAC hvis man her uansett har annen SSID og passord - dvs. ikke setter SSID og passord til det samme som for det andre nettet. 

Så kan man jo også her tenke at det f.eks. man ønsker å dedikere 5GHz-båndet til VR-brillene, men at 2.4GHz-båndet kan være aktuelt å bruke til andre enheter, hvis det er slik at avstanden til den andre ruteren er ganske lang. Men her antar jeg ruteren kan også konfiugreres til å ha seperate SSID-er og passord per bånd.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Trenger jo egentlig ikke å gjøre noe whitelisting på MAC hvis man her uansett har annen SSID og passord - dvs. ikke setter SSID og passord til det samme som for det andre nettet. 

Så kan man jo også her tenke at det f.eks. man ønsker å dedikere 5GHz-båndet til VR-brillene, men at 2.4GHz-båndet kan være aktuelt å bruke til andre enheter, hvis det er slik at avstanden til den andre ruteren er ganske lang. Men her antar jeg ruteren kan også konfiugreres til å ha seperate SSID-er og passord per bånd.

Er det slik at routerne "samarbeider" på en annen måte om man setter SSID og passord likt for begge routerne?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (35 minutter siden):

Da må man ha et Mesh-oppsett.

Vel,du kan sette wifi passord og navn på wifi likt på hovedruter og aksesspunkt og la klientene selv styre hvilken ruter de vil koble seg mot.. Et mesh system bruker samme wifi kanal og hjelper klienter til å koble seg automatisk  opp mot beste ruter. 

Egen erfaring er at aksesspunkt egentlig er å foretrekke da mesh kan bidra til at klienter hopper unødig mellom ulike noder. Å lage mange hopp fra node til node frem til hovedruter i et mesh system gir også ustabilt nett med dårligere hastighet er min erfaring. 

Dette kan sikkert variere fra produsent og produkt,men den "gamle" måten med flere aksesspunkter forbundet via kabel til hovedruter er i alle fall min foretrukne måte å bygge opp et nettverk med god hastighet og dekning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

Problemet må er at det sekundet jeg setter min router i access point modus, så slutter både trådløst og kablet Internett å fungere. Noen tips?

Hvilken ruter setter du i AP mode?

Høres nesten ur som du setter hovedruter i AP mode...

Du må også oppdatere IP adressen på klienten som er koblet til AP...Enkleste er vel strengt tatt å restarte klienten(altså pc'n) etter bytte til AP

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Hvilken ruter setter du i AP mode?

Høres nesten ur som du setter hovedruter i AP mode...

Du må også oppdatere IP adressen på klienten som er koblet til AP...Enkleste er vel strengt tatt å restarte klienten(altså pc'n) etter bytte til AP

Stemmer. Var IP adressen. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...