Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Thunderbird sender ikke gmail


Anbefalte innlegg

River meg i håret her, får ikke T.bird til å sende ut mail. Inn går helt fint. Oppsettet skal være riktig, med user=email addresse, poort 465, SSL/TLS og Oauth2. Og Oauth2-autoriseringen fungerer tydeligvis fint på innkommende mail. Det som skjer når jeg prøver å sende en mail, at jeg får opp en helsides melding om å logge inn på T.bird, men ingen ingen "Tillat-knapp". Se bilde. Klikker jeg på "Next", får jeg en helsides feilmelding fra Google om en server-feil : ""The server cannot process the request because it is malformed. It should not be retried. That’s all we know..".

Maskinen er selvbygd og ny, med i7-14700K, masse RAM og Windows11 23H2. ALT annet funker flott, bare ikke dette.

Jeg har forsøkt med diverse kombinasjoner av smtp over port 465 og 587, og alle authoriseringsalternativene.

Jeg har fjernet Oauth-key/passord fra Mozilla, og prøvd å sende igjen, og da er log-in siden korrekt og jeg kan logge på. Men neste trinn er akkurat samme feilmelding fra Google om server-feil.

Det snodige er at jeg sender mail uten probler fra Gmail's web-app...men den hater jeg.. 😉

Noen lure ideer om hva jeg kan finne på ?

tbird login.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SilverShaded skrev (27 minutter siden):

Ja, den biten som er fra "Updating a Gmail account to use OAuth".

Ellers er T.bird satt opp slik som vist.

server settings.jpg

Jeg har nøyaktig samme oppsett i Thinderbird for min gmail og det fungerer fint her.

Er du sikker på at du har skrevet inn ditt korrekte passord for gmailkontoen da du satte opp dette?

Hvis det er feil passord så vil du kunne hente mail, men ikke sende.

Lenke til kommentar
tflovik skrev (2 minutter siden):

Jeg har nøyaktig samme oppsett i Thinderbird for min gmail og det fungerer fint her.

Er du sikker på at du har skrevet inn ditt korrekte passord for gmailkontoen da du satte opp dette?

Hvis det er feil passord så vil du kunne hente mail, men ikke sende.

Dette går jo gjennom en google-konto som jeg har hatt i årevis, så jeg skjønner ikke dette. MEN...noe stemmer ikke i forhold til Mozilla, uten at jeg skjønner hvorfor. Når jeg sjekker Firefox/Mozilla konto, viser den en helt feil passord. Men hvis jeg trykker på Change password, viser den riktig "Current Password" (samme som min google-konto). Snåle greier. 

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (12 minutter siden):

Så spørsmålet er om Mozilla-kontoen skal være identisk med Google-kontoen ? Jeg trodde det, men er usikker nå. Hvis du kunne sjekke...?

Du skal bruke samme passord for gmailkontoen din i Thunderbird som du bruker hos google hvis det var det du lurte på. Ikke blande inn eventuelle andre kontoer i dette.

Lenke til kommentar
tflovik skrev (1 time siden):

Du skal bruke samme passord for gmailkontoen din i Thunderbird som du bruker hos google hvis det var det du lurte på. Ikke blande inn eventuelle andre kontoer i dette.

Takker...det var det jeg trodde.. 🙂

Da må jeg finne ut hvorfor det ser både galt og riktig ut i Mozilla/FF/Thunderbird (skjønt T.bird har ikke noe eget pw, det er jo mozilla-passordet.).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
SilverShaded skrev (På 12.9.2024 den 6:03 PM):

Gir opp snart...nå har brukt tre dager på dette og får det fremdeles ikke til å funke.

Nå har jeg satt opp to-trinns authentication, byttet passord  (uten å bytte !), og fått logget meg på Mozilla-appene FF og T.bird. Men problemet er akkurat det samme.

Noe er galt, det er tydelig.

Hmmm... Høres kjipt ut, og dette er kanskje ikke relevantsvar ,men allikevel... Har du gått inn i innstillingene på Pc`n - og sjekka brannmur og tillatelser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...