Gå til innhold

Forbukerrådet vil ha forbud mot virtuell valuta i spill


Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (1 minutt siden):

Da vet dere hvor unormalt det er å forstå verdien av en annen valutta i et spill. Vi har et forhold til hvor mye kroner er verdt og hva man kan kjøpe for et gitt beløp, fordi vi bruker det hele tiden selv. Vi har ikke like sterkt forhold til pesos og hvor mye man kan kjøpe for et gitt beløp, selv om man har sjekket valutten før man dro til Mexico.

Foreslår du at vi skal forby ulik valuta i andre land?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Iki said:

Foreslår du at vi skal forby ulik valuta i andre land?

Er et spill en stat?

Nei.

Jeg bare illustrerer med et eksempel i den virkelige verden som nesten alle har vært borti, om hvorfor man mister oversikten innad et gitt spill når man handler med virtuell valutta.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lush said:
7 hours ago, Reg2000 said:

Ser ikke helt det store problemet med dette. Å ha en virtuell valuta lar deg ofte også tjene litt av den mens du spiller.

Spill kan fullt og helt ha in-game penger, men ikke som kan kjøpes eller byttes inn med penger. Om disse in-game pengene kan tjenes ved å spille. Så er jo det kjempeflott om de kan brukes på skins og lignende. Men tror ikke det er dette de vil 😅

Nå er det svært få spill hvor man ved in-game effort kan jobbe seg opp en currency bare ved å spille/gjøre oppdrag osv for å feks tjene seg opp "gems" (bare et eksempel).

Personlig kjenner jeg til toppen en håndfull hvor det faktisk er mulig. Men som til gjengjeld man må betale ekstreme mengder tid for å oppnå. Så kan man jo diskutere om folks bruk av tid osv. Men poenget er at mange spill har lagt seg på en direkte fiendtlig økonomi vs din tid, og tid er penger.

Kan godt være at mange legger igjen spenn i spill de liker, og det er forsåvidt greit. Det er opp til hver enkelt.

Systemene som ligger til bunn er der for å loppe folk for så mye penger som mulig. I den grad at det er psykologer ansatt i ulike foretak som jobber med mekanismene for å hooke oss til å kaste penger etter de.

Jo yngre man er, jo mer skadelig er disse systemene og modellene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er positiv til at forbrukerrådet og andre forbrukerorganisasjoner internasjonalt setter søkelyset på dette.

Først og fremst fordi utgiverne trenger å vite at noen ser dem over skulderen.

Så er det vi spillere og foreldre som har ansvaret selv.

Som far har jeg opplevd en del press på å kjøpe digitalt innhold og Robux. Men det har ført til noen gode diskusjoner som jeg merker barna og jeg har lært av.

Som finansieringsmodell er jeg strengt tatt positiv dersom det øker tilbudet eller finansiering av premiepotter.

Og så er det bra at noen ser bransjen i kortene og fremtvinger transparens.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, rebjorn said:
On 12.9.2024 at 12:15 AM, rabler said:

Denne ble vanskelig, kjenner jeg.

Jeg er jo i utgangspunktet enig i alle punktene til forbrukerrådet her, men så er det jo faktisk mulig å gjøre det på en god måte. Ta for eksempel Warframe og Eve Online. Begge har mulighet for å kjøpe spillvalutta for ekte penger. Warframe lever jo av det, men gjør det uten å være drittsekk og uten at det føles som utnyttelse. Og i Eve Online går det jo begge veier. Har du tid til å bygge deg opp en formue kan du kjøpe det spilletid (fungerer det sånn fremdeles?) og du selger i realiteten spillvaluta til en annen spiller.

Jeg tror jo egentlig forbrukerrådet ønsker en lov som sier, don't be a dick, men jeg ser jo at det er vanskelig å uttrykke presist på legalese 🤣

Expand  

Vi bør kanskje i stedet for å dra alt over én kam vurdere å gå litt i dybden på det. Det er helt klart at ting har gått for langt i mange tilfeller, men en slags mellomting og/eller klare retningslinjer kunne kanskje være en bedre løsning.

Absolutt! Og jeg tror jo egentlig at det er mulig å være både nyansert og treffsikker her. Jeg har fått inntrykk av at selve rapporten er grundigere enn det som ble presentert i denne saken og jeg er jo som jeg sier egentlig enig.

Det er nok først og fremst et resultat av mine egne erfaringer. Jeg har ingen problemer med å holde meg unna mikrotransaksjoner, men har kjøpt et par ekstrapakker i Warframe fordi jeg genuint mener de har nailet F2P-modellen. Problemet er jo at stort sett alle andre gjør ikke det, and that is why we can't have nice things 😒

Så når jeg tenker meg om så er jeg jo veldig glad for at det går mot ett oppgjør her så får vi håpe det er plass til de som gjør det riktig når kruttrøyken legger seg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ghostjaw skrev (22 timer siden):

Nå er det svært få spill hvor man ved in-game effort kan jobbe seg opp en currency bare ved å spille/gjøre oppdrag osv for å feks tjene seg opp "gems" (bare et eksempel).

Personlig kjenner jeg til toppen en håndfull hvor det faktisk er mulig. Men som til gjengjeld man må betale ekstreme mengder tid for å oppnå. Så kan man jo diskutere om folks bruk av tid osv. Men poenget er at mange spill har lagt seg på en direkte fiendtlig økonomi vs din tid, og tid er penger.

Kan godt være at mange legger igjen spenn i spill de liker, og det er forsåvidt greit. Det er opp til hver enkelt.

Systemene som ligger til bunn er der for å loppe folk for så mye penger som mulig. I den grad at det er psykologer ansatt i ulike foretak som jobber med mekanismene for å hooke oss til å kaste penger etter de.

Jo yngre man er, jo mer skadelig er disse systemene og modellene.

Nå er jeg fullstendig enig med deg ar mange aspekter ved disse digitale valutaene er negative og jeg er også enig med at tanken bak det Forbrukerrådet gjør er god.

Jeg synes også det hadde vært fint om jeg kunne ha kjøpt en ting der jeg betaler nøyaktig det det koster og jeg ikke må gå via en digital valuta der prisen krever at jeg regner ut selv hvor mye jeg betaler. Problemet er hvordan det vil fungere i praksis. Jeg spiller Pokemon Go. Der kan jeg kjøpe gullmynter som kan brukes til diverse ting i spillet. Hva med å bare kjøpe disse tingene for penger uten noen mynter? Hva skjer da med myntene mine som jeg har tjent opp ved å forsvare og ta over gymmer? Skal disse fjernes eller skal de omgjøres til tilsvarende verdi i norske kroner?

Om de fjernes så mister jeg muligheten til å kjøpe ting og om de gjøres om til kroner kan det fort gi følelsen av at jeg får betalt for å spille spillet. Pokemon Go har jo en grense på 50 mynter per dag, men andre spill uten slike grenser vil jo fort kunne suge til seg flere. Noen spill gir jo også valuta som premie for å se reklame og ved å spille mye. Om spillet gir følelsen av at man blir betalt så kan jo det også være en enda sterkere trigger for belønningssenteret i hjernen.

Jeg er redd vi fort bare bytter ut et problem med et annet. Dette er et komplekst problem. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Yopaz said:

Nå er jeg fullstendig enig med deg ar mange aspekter ved disse digitale valutaene er negative og jeg er også enig med at tanken bak det Forbrukerrådet gjør er god.

Jeg synes også det hadde vært fint om jeg kunne ha kjøpt en ting der jeg betaler nøyaktig det det koster og jeg ikke må gå via en digital valuta der prisen krever at jeg regner ut selv hvor mye jeg betaler. Problemet er hvordan det vil fungere i praksis. Jeg spiller Pokemon Go. Der kan jeg kjøpe gullmynter som kan brukes til diverse ting i spillet. Hva med å bare kjøpe disse tingene for penger uten noen mynter? Hva skjer da med myntene mine som jeg har tjent opp ved å forsvare og ta over gymmer? Skal disse fjernes eller skal de omgjøres til tilsvarende verdi i norske kroner?

Om de fjernes så mister jeg muligheten til å kjøpe ting og om de gjøres om til kroner kan det fort gi følelsen av at jeg får betalt for å spille spillet. Pokemon Go har jo en grense på 50 mynter per dag, men andre spill uten slike grenser vil jo fort kunne suge til seg flere. Noen spill gir jo også valuta som premie for å se reklame og ved å spille mye. Om spillet gir følelsen av at man blir betalt så kan jo det også være en enda sterkere trigger for belønningssenteret i hjernen.

Jeg er redd vi fort bare bytter ut et problem med et annet. Dette er et komplekst problem. 

Det er ikke komplekst i det hele tatt. De har ofte (nesten alltid) en plan rundt sin in-game currency.

Tåkelegging av in-game valuta er ofte bare en måte å forvirre. Samt legge opp til at feks et battlepass aldri er nok for det de vet at folk vil ha (også et eksempel på kynismen).

Samtidig brukes den in-game currencien som en slags maske, slik at de kan ta mer betalt av land de vet har sterkere økonomi i befolkningen.

Om de må forholde seg til endringen som kommer blir nok den valutaen du har i et gitt spill konvertert til NOK/EUR/etc.

Praksisen som har utbredt seg er mildt sagt giftig, og desverre nøye planlagt. Men jeg er enig at det er mer rettferdig å vite eksakt hva et item koster.

Med Pokemon go som eksempel vil det maskeres slik at du ser den reelle prisen, og da kanskje den maskeres i revers for å møte in-game systemer. (Under panseret er nok hvert kjøp knyttet opp mot unike id systemer og en lommebok for hver spiller som bare får ny maske utad).

Bare gjetning fra meg, men som en liten hobby utvikler kan jeg se for meg ulike løsninger og hva som skjer bak panseret.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ghostjaw skrev (På 13.9.2024 den 4:24 PM):

Det er ikke komplekst i det hele tatt. De har ofte (nesten alltid) en plan rundt sin in-game currency.

Tåkelegging av in-game valuta er ofte bare en måte å forvirre. Samt legge opp til at feks et battlepass aldri er nok for det de vet at folk vil ha (også et eksempel på kynismen).

Samtidig brukes den in-game currencien som en slags maske, slik at de kan ta mer betalt av land de vet har sterkere økonomi i befolkningen.

Om de må forholde seg til endringen som kommer blir nok den valutaen du har i et gitt spill konvertert til NOK/EUR/etc.

Praksisen som har utbredt seg er mildt sagt giftig, og desverre nøye planlagt. Men jeg er enig at det er mer rettferdig å vite eksakt hva et item koster.

Med Pokemon go som eksempel vil det maskeres slik at du ser den reelle prisen, og da kanskje den maskeres i revers for å møte in-game systemer. (Under panseret er nok hvert kjøp knyttet opp mot unike id systemer og en lommebok for hver spiller som bare får ny maske utad).

Bare gjetning fra meg, men som en liten hobby utvikler kan jeg se for meg ulike løsninger og hva som skjer bak panseret.

Ja, det er klart det ikke er komplisert når du ignorerer alt som gjør det komplisert. Det sier seg jo selv.

Poenget mitt er at om valutaen blir om til NOK/EUR/USD og jeg kan tjene opp ved å spille spillet normalt, vil ikke det påvirke meg til å ha lyst til å "tjene" mer? Jeg får ikke lenger en falsk valuta, men "ekte penger". Spillselskapene vet at de utnytter de samme belønningssentrene som om jeg drar på kasino, vil ikke dette bli verre av å gi meg ekte penger som belønning for å spille spillet?

Jeg er helt enig med det du sier om at praksisen er giftig, men jeg er uenig med at det å fjerne det er en enkel løsning. Se for deg at du er ti år, dersom du bruker 8 timer av helga di på et mobilspill blir du belønnet med 50 kroner. Jeg vet ikke hvordan du var når du var på den alderen, men jeg ville definitivt ha brukt de timene på å tjene så mye jeg kunne. En falsk valuta ville ikke ha gitt helt den samme følelsen. 

Vi burde aldri ha latt det gå så langt. Tiden for enkle løsninger er i fortiden og vi må nå se på langt mer sammensatte løsninger for å kjempe mot avhengighetsdannende mekanikker og jobbe for mindre skjulte kostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...