Gå til innhold

Forbukerrådet vil ha forbud mot virtuell valuta i spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne ble vanskelig, kjenner jeg.

Jeg er jo i utgangspunktet enig i alle punktene til forbrukerrådet her, men så er det jo faktisk mulig å gjøre det på en god måte. Ta for eksempel Warframe og Eve Online. Begge har mulighet for å kjøpe spillvalutta for ekte penger. Warframe lever jo av det, men gjør det uten å være drittsekk og uten at det føles som utnyttelse. Og i Eve Online går det jo begge veier. Har du tid til å bygge deg opp en formue kan du kjøpe det spilletid (fungerer det sånn fremdeles?) og du selger i realiteten spillvaluta til en annen spiller.

Jeg tror jo egentlig forbrukerrådet ønsker en lov som sier, don't be a dick, men jeg ser jo at det er vanskelig å uttrykke presist på legalese 🤣

Endret av rabler
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 timer siden):

Denne ble vanskelig, kjenner jeg.

Jeg er jo i utgangspunktet enig i alle punktene til forbrukerrådet her, men så er det jo faktisk mulig å gjøre det på en god måte. Ta for eksempel Warframe og Eve Online. Begge har mulighet for å kjøpe spillvalutta for ekte penger. Warframe lever jo av det, men gjør det uten å være drittsekk og uten at det føles som utnyttelse. Og i Eve Online går det jo begge veier. Har du tid til å bygge deg opp en formue kan du kjøpe det spilletid (fungerer det sånn fremdeles?) og du selger i realiteten spillvaluta til en annen spiller.

Jeg tror jo egentlig forbrukerrådet ønsker en lov som sier, don't be a dick, men jeg ser jo at det er vanskelig å uttrykke presist på legalese 🤣

Enig med deg her. Et totalforbud vil jo ta livet av mange spill men noen grenser og klargjøringer av hva det er man kjøper osv. kan ikke skade. Muligens tydeligere aldersgrenser også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Delvis enig i dette. Opplegget må reguleres.

Enig i å ta bort manipulative og spekulative pengesystemer. Vi nevner i fleng Fifa med sine fotballkort, Take 2's NBA der spillet med overlegg er konstruert slik at det tar lang tid å levle opp/utvikle spilleren din i single player, men du kan "kjøpe deg fri" ved hjelp av ekte penger. Slike systemer der spillet er laget langtekkelig og/eller komplisert slik gratis mobilspill gjerne er, men at du kan kjøpe deg fri fra det er noe av det verste.
Fortnite og en rekke andre spill er direkte rettet mot barn, og har ikke særlig casinoopplegg, men at det er rettet mot barn gjør det omtrent like etisk som å selge narko til barneskolelever.
Få det vekk så fort som faen.

Ser spesielt på et av de nye spillene, First Descendant, der utviklerne er tatt i å oppgi en viss prosentsjanse for å opptjene noe på "vanlig måte" i spillet, men prosentsjansen for å oppnå dette er langt unna den faktiske sjansen. Dette er gjort for at du skal bli utmattet av å prøve å opptjene tingen på egen hånd, og heller åpne lommeboka for å slippe unna.

På den andre siden synes jeg det er helt greit at utviklere, etter at spillet er utgitt, utvikler og legger til ting som man kan kjøpe for ekte penger med en direkte transaksjon, men som ikke har en direkte påvirkning av spillet - såkalt pay to win. Og ikke skjul det bak Koins, Bux, Credits, Gold sånn at jeg ikke helt ser hva denne tingen faktisk koster osv, men vis meg prisen i min valuta og gjør det totalt valgfritt.

Lenke til kommentar
bubba477 skrev (1 time siden):

Enig med deg her. Et totalforbud vil jo ta livet av mange spill men noen grenser og klargjøringer av hva det er man kjøper osv. kan ikke skade. Muligens tydeligere aldersgrenser også.

Det er bare snakk om forbud mot virtuell valuta. Man skal fortsatt kunne kjøpe ting i spillene, men at det da skal komme opp i Dollar, Nok osv. 

Som det står i artikkelen koster Battlepass i Fortnite 950 V-bucks, men du må kjøpe minst 1000 V-bucks. Da blir man sittende igjen med 50 V-bucks man ikke får brukt på noe. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som bruker penger i PUBG. Det er da snakk om season pass (som sikkert er 99 ganger i året) + eventuelt for å åpne 10 stk lootcrates for våpenskin. Mitt valg her altså.

Men Krafton/PUBG hadde nemlig Lamborghini skin nå nylig, og for å få dette noen av disse skinsa, så måtte man ha annen valuta innenfor spillet.

ved å kjøpe season pass, så får man ikke nok valuta til å kjøpe det billigste lamboskin som kostet 2000 lambovaluta. For å få dette måtte man kjøpe ekstra kasser for ekte penger for kanskje å få mer valuta (det var helt random hva man fikk). Det beste lamboskins kostet da 5000 lambovaluta, og det var vel regnet ca 2500-3000kr hvis man ønsket det. Og da snakker man bil med hvitt lakk, man kunne ytterlig kjøpe farge på bilen for 2500 lambovaluta... Og det i tillegg til season pass som da kostet 100kr.

Det er dette som må bort, der man faktisk blir tvunget til å bruke penger for å få produkt selv om man kjøper season pass.

Alt i alt, lootcrates er bare drit. Og det er nesten værre når EA tar godt betalt for et fotballspill der man skal kjøpe crates for å få fortballspillere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (14 minutter siden):

Det er bare snakk om forbud mot virtuell valuta. Man skal fortsatt kunne kjøpe ting i spillene, men at det da skal komme opp i Dollar, Nok osv. 

Som det står i artikkelen koster Battlepass i Fortnite 950 V-bucks, men du må kjøpe minst 1000 V-bucks. Da blir man sittende igjen med 50 V-bucks man ikke får brukt på noe. 

Enig med deg her.

Lenke til kommentar

Vanskelig å være uenig i dette. Jeg driver med et mobilspill der man kan kjøpe diamanter for ekte penger, så kan du bruke diamantene på å kjøpe mynter (valuta i spillet), og så til slutt bruke de myntene på å oppgradere ting. 

Det er jo bare et mellomledd som er satt inn for at folk skal miste oversikten over hva de kjøper. 

Merker det når mini spiller Roblox også, dette stadige maset om å kjøpe valutaen i spillet. Robux, eller hva den heter. 

Få det vekk. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bubba477 skrev:
rabler skrev (7 timer siden):

Denne ble vanskelig, kjenner jeg.

Jeg er jo i utgangspunktet enig i alle punktene til forbrukerrådet her, men så er det jo faktisk mulig å gjøre det på en god måte. Ta for eksempel Warframe og Eve Online. Begge har mulighet for å kjøpe spillvalutta for ekte penger. Warframe lever jo av det, men gjør det uten å være drittsekk og uten at det føles som utnyttelse. Og i Eve Online går det jo begge veier. Har du tid til å bygge deg opp en formue kan du kjøpe det spilletid (fungerer det sånn fremdeles?) og du selger i realiteten spillvaluta til en annen spiller.

Jeg tror jo egentlig forbrukerrådet ønsker en lov som sier, don't be a dick, men jeg ser jo at det er vanskelig å uttrykke presist på legalese 🤣

Enig med deg her. Et totalforbud vil jo ta livet av mange spill men noen grenser og klargjøringer av hva det er man kjøper osv. kan ikke skade. Muligens tydeligere aldersgrenser også.

Om et forbud mot VIRTUELL valuta vil ta livet av flere spill, ja da vil jeg faktisk gå så langt som å si at de ikke har livets rett i utgangspunktet. Jeg styrer glatt unna å bruke penger på virtuell valuta av akkurat den årsaken som nevnes som et av problemene, du kan aldri kjøpe akkurat det beløpet du trenger, du ender alltid opp med mer enn du har behov for. Vis oss prisen i kroner og øre og la oss betale med kroner og øre, her er Dota 2 et godt eksempel, om det kommer et nytt Arcana skin til en helt så er prisen oppgitt i kroner og du betaler med vanlige penger og dette fungerer utmerket.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan støtte dette fullt ut. Se på for eksempel Lost Ark, som hadde vært et sabla godt spill hadde det ikke vært for forretnings modellen.

Tror mange gledelig hadde betalt for et abb i ulike spill. Kall det gjerne vedlikeholds kostnader. Spesielt i sjangere som oppleves som en verden man er ment å senke mange timer ned i.

Det er selvsagt fordeler og ulemper med ulike modeller, men den direkte urettferdige fordelen man får ved å bruke ekte penger i enkelte spill er ikke annet enn kynisme fra utviklerne sin side.

Hvor de går hardt ut først med at spillet koster penger å kjøpe, så snikinnfører de andre forretnings modeller over natten i enkelte "utvidelser".

Grunnen til at jeg nevner Lost Ark, er rett og slett fordi det var stor forskjell på den russiske, koreanske og vesten ved release.

Vesten ble lagt opp som en ren Cash grab. Vi ble løyet til, forsmådd og sett på som en ren melkeku.

Noe som ikke var innlysende til å begynne med, men så fort de skjønte at nok spillere hadde slukt agnet ble den ene etter andre endringen innført. Bugs ble ikke fiksa, men nye skins, classes (som man måtte kjøpe roster plass for å få spilt samt en heftig pay2win modell viste etter hvert at enten så har du et liv og bruker penger i spillet, eller så har du en ny jobb, nemlig Lost Ark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes nyheten er god og enig med mange som har kommentert.

Ser man litt kategorisk på hva disse Gratisspillene med forventet ekstrabetaling utgjør vs "Klassiske" enspillerspill eller flerspillerspill, er det i prinsippet to ulike univers. Unnskyld, det er helt ulike medier. Klassiske spill med en gangs betaling kan jo sammenlignes med bøker eller filmer - konsumert og ferdig. Alternativt nytes som et godt musikkalbum du eier (vi pleier jo ikke lenger å eie en gang).

Betinget gratisspill kan, som treffende omtales av noen her, direkte sammenlignes med en forretningsmodell fra narkobransjen. Du får gjerne en smaksprøve her og etter hvert kommer du forhåpentligvis til å få abstinenser / ubehag pga. langsom progresjon eller noe annet hinder; og her står jeg villig til å hjelpe deg med abstinensene dine... Det kan jo for så vidt sies det er "greit" da modellen kan synes mange steder i andre bransjer. Men når jeg ser at man bevisst vinkler spill mot barn og unge, blir det en annen story.

 

I lys av dette synes jeg det er HELT greit at noen ønsker mer transparens/gjennomsiktighet rundt hvor mye en slik reise vil kunne koste deg. Det er bare ytterste laget på løken man snakker om å skrelle vekk her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev:

Ser ikke helt det store problemet med dette. Å ha en virtuell valuta lar deg ofte også tjene litt av den mens du spiller. 

Det er snakk om in-game valuta som er direkte knyttet til penger. Er det det du tenker på? Som også kan tjenes opp in-game og dermed "spare" penger... Det er jo dette som er kunstig. Spill kan fullt og helt ha in-game penger, men ikke som kan kjøpes eller byttes inn med penger. Om disse in-game pengene kan tjenes ved å spille. Så er jo det kjempeflott om de kan brukes på skins og lignende. Men tror ikke det er dette de vil 😅
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dem holder seg med å forby virtuell valuta, men fortsatt lar folk betale for ting i spillene (for eksempel betale 10kr for et skin) så skulle det vel være greit.

Et problem som oppstår da er jo at man ikke kan tjene seg opp denne valutaen gjennom spillingen, så da må man kanskje fjerne quests og slikt.

Ta for eksempel Overwatch hvor man kan gjøre ukentlige oppdrag for å tjene valuta som man så kan bruke på skins eller et season pass. Dette vil jo da være umulig.

Eller er det kun koblingen mellom digital valuta og ekte penger som skal forbys, altså at man ikke skal kunne kjøpe noen valuta i spillet, men at denne fortsatt skal kunne få finnes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev:

Denne ble vanskelig, kjenner jeg.

Jeg er jo i utgangspunktet enig i alle punktene til forbrukerrådet her, men så er det jo faktisk mulig å gjøre det på en god måte. Ta for eksempel Warframe og Eve Online. Begge har mulighet for å kjøpe spillvalutta for ekte penger. Warframe lever jo av det, men gjør det uten å være drittsekk og uten at det føles som utnyttelse. Og i Eve Online går det jo begge veier. Har du tid til å bygge deg opp en formue kan du kjøpe det spilletid (fungerer det sånn fremdeles?) og du selger i realiteten spillvaluta til en annen spiller.

Jeg tror jo egentlig forbrukerrådet ønsker en lov som sier, don't be a dick, men jeg ser jo at det er vanskelig å uttrykke presist på legalese 🤣

Vi bør kanskje i stedet for å dra alt over én kam vurdere å gå litt i dybden på det. Det er helt klart at ting har gått for langt i mange tilfeller, men en slags mellomting og/eller klare retningslinjer kunne kanskje være en bedre løsning.
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Iki said:

Eller er det kun koblingen mellom digital valuta og ekte penger som skal forbys, altså at man ikke skal kunne kjøpe noen valuta i spillet, men at denne fortsatt skal kunne få finnes?

Slik jeg tolker det hvertfall. At man kjøper ting direkte med ekte penger. 

Om man kan tjene og kjøpe i spillet i tillegg blir jo opp til utviklerne, ingen grunn til å forby det. 

Lenke til kommentar

Er det noen som har reist til syden eller et eller annet sted i utlandet, hvor man må bruke en annen valutta?

Da vet dere hvor unormalt det er å forstå verdien av en annen valutta i et spill. Vi har et forhold til hvor mye kroner er verdt og hva man kan kjøpe for et gitt beløp, fordi vi bruker det hele tiden selv. Vi har ikke like sterkt forhold til pesos og hvor mye man kan kjøpe for et gitt beløp, selv om man har sjekket valutten før man dro til Mexico.

Kjempebra av forbrukerrådet, dette er helt klart bygget videre på av den utrolig gode rapporten de leverte ifjor(?) angående predatory forretningsmodeller innenfor mobil og spill. Det å bruke virtuelle valuttaer (gjerne jo fler jo bedre) er en ekstremt sleip og predatory måte å obfuskere verdien av det man kjøper.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...