Gå til innhold

iPhone 16 tråden

Anbefalte innlegg

bbios skrev (11 minutter siden):

Litt sånn lade spørsmål her,

lade mellom 20 og 80%, hva gjør at det skal være mer skånsomt mot batteriet? Istedenfor å ha optimal lading på? 
Det regnes jo som én ladesyklus selvom du lader mellom 20 og 80. 

Det er jo ikke en full ladesyklus når du lader i et 60% intervall... En full ladesyklus er fra 0-100%.

Lithium batterier tåler dårligere og presses til yttergrensene ettersom det utsetter battericellene for kjemisk stress. Å stoppe ladingen rundt 80% reduserer også varmeutvikling, som er skadelig for batteriet.

Etter at Apple tillot å bestemme selv grensen for når ladingen skal opphøre, har jeg satt den til 90%.

Endret av torbjornhb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornhb skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke en full ladesyklus når du lader i et 60% intervall... En full ladesyklus er fra 0-100%.

Lithium batterier tåler dårligere og presses til yttergrensene ettersom det utsetter battericellene for kjemisk stress. Å stoppe ladingen rundt 80% reduserer også varmeutvikling, som er skadelig for batteriet.

Etter at Apple tillot å bestemme selv grensen for når ladingen skal opphøre, har jeg satt den til 90%.

Når æ sjekket under battertilstand og antall ladesykluser så sto det "1" nå..  Ladet fra 22 til 80% i går.. 

Lenke til kommentar

Etter en uke med testing av kamera lurer jeg på om det er et eller annet rart med min mobil. 
Jeg kom fra 14 PM og er vant til at mobilen tar bilder lynkjapt uten lagg. 

Jeg har mange ganger tatt bilder av objektet i bevegelse, som f.eks. barna som leker, planter og trær i vinden og fugler i lufta hvor det meste er crispy og bra. 

På 16PM derimot, synes jeg det er noe blurry. Jeg har tatt mange bilder i svært godt lys, med både default kamera innstillinger, HEIF/HEIF MAX, ProRaw 12 MP og ProRaw Max, med og uten live photo etc. 

Av en eller annen grunn virker det på meg som at de eneste bildene jeg nå klarer å få skikkelig bra er av objekter som er HELT urørlig. 
Nå har jeg allerede solgt min forrige mobil så jeg kan ikke sammenligne mine antagelser. 

Eksempel: Det ene bildet her er utenfor en eplebutikk hvor jeg meget sakte beveger mobilen og tar et bilde underveis. Det andre er et bilde tatt av en ansatt på Eplehuset mens han beveger hånden sin. Et bilde av barn i bevegelse. Er det bare jeg som må justere noe eller er det litt merkelig at det ikke tåles bevegelse? 

Om objektet er helt stille eller jeg tar bilder av natur er alt bra. 

IMG_0509.thumb.jpeg.8a6b9243b28828a9fadf00098979ded0.jpeg

IMG_0652.thumb.jpeg.ae89ac8399269b816dc0137227c69673.jpegIMG_0651.thumb.jpeg.9c45353d4d3f042906b5f5c92ec20bce.jpeg

Lenke til kommentar
WBG skrev (23 minutter siden):

Etter en uke med testing av kamera lurer jeg på om det er et eller annet rart med min mobil. 
Jeg kom fra 14 PM og er vant til at mobilen tar bilder lynkjapt uten lagg. 

Jeg har mange ganger tatt bilder av objektet i bevegelse, som f.eks. barna som leker, planter og trær i vinden og fugler i lufta hvor det meste er crispy og bra. 

På 16PM derimot, synes jeg det er noe blurry. Jeg har tatt mange bilder i svært godt lys, med både default kamera innstillinger, HEIF/HEIF MAX, ProRaw 12 MP og ProRaw Max, med og uten live photo etc. 

Av en eller annen grunn virker det på meg som at de eneste bildene jeg nå klarer å få skikkelig bra er av objekter som er HELT urørlig. 
Nå har jeg allerede solgt min forrige mobil så jeg kan ikke sammenligne mine antagelser. 

Eksempel: Det ene bildet her er utenfor en eplebutikk hvor jeg meget sakte beveger mobilen og tar et bilde underveis. Det andre er et bilde tatt av en ansatt på Eplehuset mens han beveger hånden sin. Et bilde av barn i bevegelse. Er det bare jeg som må justere noe eller er det litt merkelig at det ikke tåles bevegelse? 

Om objektet er helt stille eller jeg tar bilder av natur er alt bra. 

IMG_0509.thumb.jpeg.8a6b9243b28828a9fadf00098979ded0.jpeg

IMG_0652.thumb.jpeg.ae89ac8399269b816dc0137227c69673.jpegIMG_0651.thumb.jpeg.9c45353d4d3f042906b5f5c92ec20bce.jpeg

Forhåpentligvis løsningen på problemet; huk av denne:

IMG_0661.thumb.jpeg.0ec5cde4f8ff263def2ae3747f9d750f.jpeg

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (5 minutter siden):

Forhåpentligvis løsningen på problemet; huk av denne:

IMG_0661.thumb.jpeg.0ec5cde4f8ff263def2ae3747f9d750f.jpeg

Den har vært av hele tiden. Er dine bilder skarpe, selv med bevegelser? Vurderer å benytte meg av angrerett, om det bare er min mobil…

Lenke til kommentar
WBG skrev (9 minutter siden):

Den har vært av hele tiden. Er dine bilder skarpe, selv med bevegelser? Vurderer å benytte meg av angrerett, om det bare er min mobil…

Hmmm... Det var kjipt. Jeg har tatt mengder med bilder siden jeg fikk den, men ingen av objekter i veldig rask bevegelse. Var en tur i Berlin forrige uke og fotograferte i hytt og pine. Typisk, båt i fart på elven, folk som går på gata, biler som kjører. Ingen av disse er blury om det er det du opplever.

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg har vært veldig skuffet over batteriet på iPhone "X" Pro modellene i mange år, og har egentlig ikke forstått hvorfor der tappes så raskt.

For et par dager siden kom jeg over to videoer som anbefalte hvilke innstillinger som burde aktiveres og deaktiveres.

Nå skal jeg ikke ta helt av, men seriøst, det har gjort underverker for min del. Har egentlig mest lyst til å være skeptisk til slike videoer, men dette er gull! Anbefales å sjekke 😀

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hilken iPhone ville dere ha kjøpt til ei på 13? Min datter ønsker seg ny tlf til jul. Hun har nå iPhone 12 mini. Hun bruker tlf til alt mulig. Og bruker den også ein del til skolearbeid. Tlf hennes nå er begynt å bli dårlig.

Det som eg tenker er viktig er batteritid, og at den er framtidsrettet. At hun kan ha den i mange år. 

Har sett litt på brukte iPhoner på finn. iPhone 15 Pro Max, osv. Men skeptisk. 

Er det noen store fordeler med å velge pro eller pro Max modellene? Dei er jo generelt dyre. 🥴

Lenke til kommentar

Jeg jobber innen IT og bruker telefon til dels mye, og eneste grunnen til at jeg kjøpte Pro er at jobben betaler såpass stor andel av kaka at den kostet for meg relativt lite.

Kan ikke se for meg at en 13-åring har bruk for en Pro-modell, men om man har vanlig størrelse, eller Max, er litt smak og behag. Max har vel noe bedre batteritid.

Om det ikke må være iPhone (kanskje ikke slik 13-åringer fungerer da) så har Elkjøp super-deal på Pixel 8 Prohttps://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/google-pixel-8-pro-5g-smarttelefon-12128gb-obsidian/654401

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
koots skrev (34 minutter siden):

Jeg jobber innen IT og bruker telefon til dels mye, og eneste grunnen til at jeg kjøpte Pro er at jobben betaler såpass stor andel av kaka at den kostet for meg relativt lite.

Kan ikke se for meg at en 13-åring har bruk for en Pro-modell, men om man har vanlig størrelse, eller Max, er litt smak og behag. Max har vel noe bedre batteritid.

Om det ikke må være iPhone (kanskje ikke slik 13-åringer fungerer da) så har Elkjøp super-deal på Pixel 8 Prohttps://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/google-pixel-8-pro-5g-smarttelefon-12128gb-obsidian/654401

Det må nok vere iPhone. Ellers blir det vel litt av en julaften. 😅 Blir julepresang/bursdagspresang. Hun har brukt iPad i mangen år og iPhone 12 mini. Så er iOS hun er vant med.

Er det noen fordeler med 120hz skjerm, om man ikke spiller på tlf?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Foslo84 said:

Det må nok vere iPhone. Ellers blir det vel litt av en julaften. 😅

Sier du at du oppdrar en drittunge som lager kvalm hvis hun ikke får Iphone på i gave? :D

Lykke til det med det.

1 hour ago, Foslo84 said:

120Hz vil oppleves som smidigere i bruk. Utover det har det ingen "effekt" på daglig bruk.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Locrin skrev (2 timer siden):

Sier du at du oppdrar en drittunge som lager kvalm hvis hun ikke får Iphone på i gave? :D

Lykke til det med det.

120Hz vil oppleves som smidigere i bruk. Utover det har det ingen "effekt" på daglig bruk.

Ne, hadde vel sikkert gått "greit" 😅. Men nå er det no apple systemet hun er vant med.

Lenke til kommentar
Foslo84 skrev (3 timer siden):

Ikke noe hvis personen er vant med 60hz.. like greit å fortsette med det og samtidig spare noen kroner hvis det er årets modell :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I år er vel kanskje det året der det er minst forskjell mellom de vanlige og pro-modellene på mange år. Med mindre man vet at man har veldig lyst på noen av pro-funksjonene (ekstra kamera, ProRaw, 120hz, og noe annet småtteri) så er base-modellen en no-brainer. For min del var det kun pro-modellen som var aktuell da jeg faktisk bruker de funksjonene daglig, men for "folk flest" så vil 16 og 16 Plus holde i massevis, og er også den jeg vil anbefale til alle som ikke vet hva de vil ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har fra før en 15 pro, og ble litt skuffet over batterikapasiteten på den når jeg skiftet fra 12 pro.
Har slått av alltid on-display, uten at jeg syns det hadde den store effekten heller.

Gjennom jobb har jeg nå mulighet til å oppgradere(?) til en iphone 16. Så vidt jeg kan se på nett vil jeg da miste 120hz skjerm og 3x optisk zoom, men få litt bedre batterikapasitet?
Ellers er det svært liten forskjell på de som jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...