Gå til innhold

Må man betale en faktura når utsteder medgir at den er feil?

Anbefalte innlegg

Hei. Autosync har tatt over for Vegfinans. På siste bomregning fra vegfinans var rabatter/bom-avtale utelatt. Regningen var på 1818,-. Den skulle vært ca på halve summen. 
Autosync tok over, så vegfinans henviste meg dit. De vedkjenner seg at fakturaen er for høy, men krever at jeg må betale hele fakturaen først, for at jeg deretter skal få tilbakebetalt det vegfinans har overfakturert. Kan de kreve det? Jeg får ikke noen god forklaring på hvorfor de ikke kan regne rett, for så å sende korrekt faktura. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
morrun skrev (På 11.9.2024 den 7:01 PM):

Hei. Autosync har tatt over for Vegfinans. På siste bomregning fra vegfinans var rabatter/bom-avtale utelatt. Regningen var på 1818,-. Den skulle vært ca på halve summen. 
Autosync tok over, så vegfinans henviste meg dit. De vedkjenner seg at fakturaen er for høy, men krever at jeg må betale hele fakturaen først, for at jeg deretter skal få tilbakebetalt det vegfinans har overfakturert. Kan de kreve det? Jeg får ikke noen god forklaring på hvorfor de ikke kan regne rett, for så å sende korrekt faktura. 

Nei du trenger ikke betale den. Men viktig at du sender en innsigelse på mail der du forklarer hvorfor du ikke vil betale den og at dette er en innsigelse. Da kan de ikke engang sende den til inkasso. Da må de enten sende ny regning eller ta det videre til forliksrådet. Mitt tips er da at du får ny regning som er riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 11.9.2024 at 7:01 PM, morrun said:

Jeg ville betalt riktig beløp. Da har de ingen krav på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Da godtar men en dårlig praksis, så dette er et dårlig råd. Man bør ringe, sende epost og lage mye adminstrasjonsarbeid i slike saker. Det er bare et par tastetrykk som skal til for å kreditnota og en ny faktura.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Merkelig holdning...

Så lenge du kan bevise at du bestrider kravet, og at du har gyldig grunn til dette, så kan ikke kravet opprettholdes. Utsteder bør her utstede kreditnota, og lage ny korrekt faktura.

Hvis du får en regning på 15.000,- av elektrikeren, mens det var en jobb til 2.000,-. Hadde du da betalt denne og vært 13.000 i minus frem til elektrikeren fant det for godt å tilbakebetale?

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, RookieNO said:

Merkelig holdning...

Så lenge du kan bevise at du bestrider kravet, og at du har gyldig grunn til dette, så kan ikke kravet opprettholdes. Utsteder bør her utstede kreditnota, og lage ny korrekt faktura.

Hvis du får en regning på 15.000,- av elektrikeren, mens det var en jobb til 2.000,-. Hadde du da betalt denne og vært 13.000 i minus frem til elektrikeren fant det for godt å tilbakebetale?

Jeg skrev da riktig beløp?
jeg ville betalt 2000,- og bestridt ethvert krav utover dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...