Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo Feltvogn.


Anbefalte innlegg

Det er mye å finne om Volvo's feltvogn på internett.

Noen klager at komfort er dårlig, men da har jeg folelse at de sammenlikner det med en modern bil.

Da er det mye å klage på.

Hvordan er det når komfort sammenliknes med f.e. VW Boble, eller en VW T2?

Sete skal ble mindre men kan bytes ut med noen bedre, men hvordan er det med fjæring o.s.v.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra en som var sjåfør i militæret på 90-tallet; de har vesentlig dårligere komfort enn en klassisk VW Boble.

Har kjørt begge deler, selv om det begynner å bli en stund siden.

Volvo Felt er ikke en personbil, og mangler det meste  av komfort-relaterte funksjoner. Som f.eks støydemping, eller noe som helst form for polstring i interiøret. Fjæring husker jeg som relativt stiv. Dekkene vi hadde i militæret var grove helårsdekk som ikke var god på vei. Øvre halvdel av karrosseriet er et rektangulært telt, så en del vindstøy blir det. Motor sitter i midten av bilen, med kun et tynn metallkasse rundt, og B16/18/20-motoren er heller ikke støy- og vibrasjonsdempet spesielt godt. Setene er som en benk med sånne tynne billige hagestolputer fra europris på.

Den kommer nok dårlig ut i sammenligning med hvilke som helst personbil laget etter krigen.

Men så er vel ikke komfort grunnen til at man har en sånn heller.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk alle og MailMAn13 tusentakk!

Jeg har kjørt mye rart. B.l.a. beachbuggy som daglig bil mer en 10år. T2b i årevis og en Chevrolet K30. Den site var også militair utgave (6,2liter Diesel) også uten støydemping. Og det var i tiden jeg kjørte 2000 mil i året.

Nå kjøres jeg kun 350-400 mil. Så jeg tenkte meg å bruke det som vanlig bil. Jeg ble lei av alt ting moderne biler ha det jeg ikke trenger slik AC annleg. Og hva er galt med å dreie en håndtak fpr å åpene en vindu? ABS, ESP osv. Jeg har klart meg 40+ år uten slike ting.

Sist kjørte jeg i en bil det vil fortelle meg når jeg må skifte gir. Det bestemmer jeg selv! 

Kanskje jeg har litt annet idé av komfort en de flerste. Jeg skal sover noen netter over dette.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med å skru, men med gamle biler er det forståelig hva er galt når det er noe galt.

Da er det tenning, eller bensin problem men med nye biler er det en sensor det du ikke kan finnes eller må til verksted så de kan koble den til diagnoseutstyr.

Men du har rett, det er uansett en gammel bil med sin problemer. Og forbruk er ikke så hyggelig.

Og det kan (skal) ble vanskeliger å finne deler. Jeg kjenner kun Olav Teigen når han stopper er det enda vanskeliger.

Det var med denne K30. Denne forhandler stoppet, så det var nesten umulig å finne deler. Selvfølgelig er alt å bestille i USA, men er det noen uker vente hver gang.

 

 

Endret av importViking
Lenke til kommentar

Om du vil ha tidenes mest fantastiske bruksbil, kjøp deg neste generasjonen som kom av feltvogner. 

Mb240GD. 

fantastisk bil, kommer seg frem overalt, blir ikke ubehagelig å kjøre på motorveien selv om du ikke bør ligge noe særlig over 90, og som regel registrert for 9 stk. 

Danseplass i motorrommet hvor det sitter en firesilyndret dieselmotor. 

Om vi sammenligner med volvofelten er støy fra kalesjen omtrent den samme, men du slipper veldig mye motorstøy.

Feltvalpen blir vel litt ubehagelig å kjøre i over 60km/t kontra 90 isj for MB

Motorkraft... tja, her vil jeg vel gjette på at de ligger ganske likt, er ikke mye volvofelt jeg har kjørt, men MB'en sine 72 hester er jo ikke allverden når det er snakk om over 2 tonn egenvekt. 

Samme på forbruk, går vel 1.2liter på mila med MB, men er ihvertfall diesel. 

Hadde en slik som bruksbil en periode, og det anbefales! 

Grønne kjøretøy er utrolig kult, og selv om jeg er "litt" inhabil mtp hvilken jeg liker best, så er jeg sikker på at du kommer til å kose deg om du ikke har dårlig tid og du liker litt skruing. 

Om du noen gang drar på treff for slike biler hvor de kjører i terrengløyper til det meste ryker på bilene så er det ikke uvanlig å se at folk klarer å fikse volvofelten sin med hammer og skiftenøkkel uansett hvor de stopper. 

 

Lykke til, håper du poster et bilde her om det blir en feltvogn, uavhengig av fabrikat 🙂

Lenke til kommentar

Hvis militær MB er innafor, så har man også 270-variantene med turbo som alternativ. Vesentlig nærmere personbil i ytelse og karrakterestikk.

Av militære kjøretøyer så er/var sambandsvognene til hæren G270-varianter med turbo. Pprekere enn noe annet av samme type.

G240 er jo såvidt det beveger på seg. Dog, på F34 var det de vel her realistisk nærmere 55-60hk, enn 72hk.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for innsill alle!

Vi her hjemme har langt diskusert hva vi skal gjøre men har bestemt at det ikke skal ble en feltvogn som daglig transporrt.  Kankskje senere som andre bil, men for nå skal vi søke en vannlig bil. Så dessverre kommer det ikke en bilde fra nyttkjøpt feltvogn.

Men for å takke dere alle har jeg vedlagt en fun-bilde fra to biler jeg hadde noe tiårene siden og photoshop var nytt for oss alle.

 

bigbrother.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...