Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Skade på felger etter utleie - Tesla Model Y

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leier ut min bil (Tesla Model Y) på Getaround og har hatt en del leieforhold. Nå har jeg nylig hatt en person som har leid bilen sin som sannsynligvis har kantkjørt bilen og har skrapt godt av felgene.

Jeg kan ikke ekstremt mye om bil, så jeg tenkte å spørre her hva dere tror kostnaden for disse skadene kan være, om det er vesentlig nok til at dere ville fulgt opp saken med Getaround/personen, og om det er noe jeg burde være obs på..?

Felgene var ikke skadet før dette leieforholdet.

f1.thumb.png.e933eed6df5a0634870a9722c556f230.png

f2.png

hf2.png

hf.png

vf2.png

vf.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk av Gettaround er at det er et møkkaselskap som det krever en del/mye for å få godkjent en skadesak hos: Søk på nettsidene deres og se for eksempel hva de anser som "normal slitasje". I følge Gettaround er forholdsvis store og dype riper bare "normal slitasje" som de nekter å kompansere for...

De anser nok leietakere som MYE viktigere enn utleiere og verner nok leietakere så mye de klarer. En utleier anses nok som erstattelig, men en leietaker anses nok som mer verdifull for Getaround siden det er de som gir Getaround inntekter!

Jeg ville kviet meg VELDIG for å leie ut en nyere og dyr bil via de...

Men lykke til med saken mot de 🙂

Lenke til kommentar

Du bør ha vært nøye med å gå over bilen med leietaker på forhånd og dokumentere tilstanden.

Vet ikke hvor mye erfaring OP har med å leie bil, men en god inspeksjon og dokumentasjon før leietaker overtar er viktig for begge parter.

Hvis man ønsker å leie ut bil ofte så kan det være lurt å tilpasse utleieobjektet. F.eks om man unngår dekk/felg-konfigurasjoner som over, der felgen er bredere enn dekket, så blir mye vanskeligere å skade dem også.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 minutter siden):

Du bør ha vært nøye med å gå over bilen med leietaker på forhånd og dokumentere tilstanden

Getaround krever før & etter bilder, og det er tydelig uskadet før leieforholdet startet, og bildene etter leieforholdet viser også skadene som er påført. Så det at leietaker gjorde dette er ikke noen problemer å bevise, men spørsmålet er om Getaround kommer til å dekke det.

Lenke til kommentar
GetaroundMannen skrev (45 minutter siden):

Getaround krever før & etter bilder, og det er tydelig uskadet før leieforholdet startet, og bildene etter leieforholdet viser også skadene som er påført. Så det at leietaker gjorde dette er ikke noen problemer å bevise, men spørsmålet er om Getaround kommer til å dekke det.

Da er vi spent på utfallet av denne saken din. Håper du vil holde oss oppdatert.

Lenke til kommentar

Har selv hatt to skadesaker godkjent av Getaround. De som tror Getaround er vanskelige på saker har ikke prøvd, for Getaround gir bokstavelig talt blaffen siden det uansett er forsikringselskapet If (husk, leietakerene betaler også en forsikring som vi leietakerene aldri får opplyst om, vi ser kun leieprisen som Getaround tar 25% av) som betaler ut og egenandelen går til leietaker, ikke til Getaround. Selv hvis hvert eneste leieforhold hadde store skader så påvirker ikke dette Getaround siden kostnaden de har er fast (en persom som ser på før og etter bilder og hvis han ikke finner skaden på før-bildene så går saken videre til If)..

Lenke til kommentar

Kantkjøring kan også påvirke hjulstilling med påfølgende skjev slitasje av gummi (og verre, skader på komponenter i understellet, endret stabilitet i bilen under kjøring, oppbremsing). En firehjuls hjulstillingskontroll kan avdekke det men med mindre en slik kontroll ble utført for ikke så lenge siden så er det nok verre å få sjekk og eventuelt utbedring utført på forsikringen. Er uansett greit å følge med på dekkslitasje fremover.

Tunge (el-) biler er kjent for ekstra dekkslitasje men tenker på slitasje som kommer pga. feiljusterte vinkler i opphenget.

Uansett surt, håper det blir den verste opplevelsen din hvis du fortsetter å leie ut bil.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, ali q said:

Har selv hatt to skadesaker godkjent av Getaround. De som tror Getaround er vanskelige på saker har ikke prøvd, for Getaround gir bokstavelig talt blaffen siden det uansett er forsikringselskapet If (husk, leietakerene betaler også en forsikring som vi leietakerene aldri får opplyst om, vi ser kun leieprisen som Getaround tar 25% av) som betaler ut og egenandelen går til leietaker, ikke til Getaround. Selv hvis hvert eneste leieforhold hadde store skader så påvirker ikke dette Getaround siden kostnaden de har er fast (en persom som ser på før og etter bilder og hvis han ikke finner skaden på før-bildene så går saken videre til If)..

Hæææææææææææææ???

NEI, Getaround gir IKKE blaffen: Hvorfor tror du Getaround legger listen såpass høyt før de over hodet kaller noe for en skade?! Og du hopper fullstendig bukk over egenandelene som leietakere må betale ved skadesaker...!

Lenke til kommentar

Du har rett, andre gangen jeg skrev leietakere så mente jeg utleiere. Hvis du leser den på nytt med det i mente så gir det kanskje mer mening.

Verken Getaround eller utleier er en part i skadesaken, den er imellom forsikringselskapet og den som leide bilen, det eneste Getaround gjør er å vurdere om det på bildene (ved henting av bilen) allerede er mulig å se skaden (for da kan ikke den som leide bilen i den leieperioden klandres). Jeg har ikke trengt å betale egenandel på en eneste av de to skadesakene jeg har hatt (kun leid ut 3 sommere hittil) og jeg har ikke anelse på hva egenandel leietakerene har hatt (jeg har forstått fra samtale med andre leietakere at de selv kan velge nivå for forsikring før de sender leieforespørsel?). Eneste kostnaden jeg har hatt er å oppdage skaden og ta noen bilder med appen (kan ikke laste opp bilder tatt tidligere), og så vurdere om jeg vil bruke pengene som ble utbetalt på å faktisk fikse bilen eller bare la skaden være der og bli tatt i fremtiden (så jeg slipper å ta turen ens ærend til verksted og bruke en fridag på sånt tøv).

Lenke til kommentar

Da har jeg en oppdatering til de som var interessert.

Jeg har ikke fått noen epost fra Getaround men på nettsidene deres ser jeg en skadesak som er opprettet, og de har bestemt seg for at kompensasjonen jeg skal få er 4000 kroner totalt, i tillegg til generøse 250 kroner for at saken oppstod...

Blir fort å finne frem maling for å "fikse" disse felgene 👌

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...