Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Unngå rust på bremeskiver.

Anbefalte innlegg

Kjøpt brukt elbil som har fått rundt 20k. Skiver og klosser er "mint". Var mye rust på bremseflate, men dette forsvant fort etter et par nedbremsinger. Derimot har ytterkant og "nav" fortsatt veldig mye rust. Pusset navet og kant lett med sandpapir og stålbørste og det ble veldig bra! Sprayet alt sammen med bremserens og skivene så nye ut.   Men etter par vask i rent vann og litt kjøring er mye av rusten på overflaten tilbake. Noen som har forslag til noe jeg kan behandle flatene med for å unngå rust?      For ordensskyld er dette kun kosmetisk, og ikke på deler av bremseskiva som faktisk skal bremse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset.  Første 100-treff på Google er Spray. Hadde vært praktisk å slippe maskering av bremseflate, bremeskjold, caliper mm.  Finnes noe sånt som maling?  Eller må jeg bare spray ned i en boks å ta penselen fatt?

Lenke til kommentar
audioboy skrev (8 timer siden):

Derimot har ytterkant og "nav" fortsatt veldig mye rust. 

Dette er jo helt normalt. Prøv gjerne sinkspray/kaldgalvanisering som foreslått over her. Jeg spår at det kommer til å se fint ut i noen måneder, også ganske kort tid etter at det blir vinterføre med salting, så vil rusten piple fram igjen.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 11.9.2024 at 8:32 PM, toralfb said:

Biltema caliperlakk finnes i 250 ml boks for pensel påføring. Det er flere farger.
Eksempelvis art.nr. 36-338
Vil anta det kan benyttes på selve bremseskiven også, så lenge en ikke påfører på selve sliteflaten? 

Her er ulike fager: https://www.biltema.no/sokeside/?query=caliperlakk

Aner ikke om "kalipperlakk" faktiskt har noe for seg, eller om det er bare lureri: Så video på YouTube en gang med lakkerer fra lakkeringsverksted som fortalte at lakk for høye temperaturer bare er tull, og at vanlig lakk tåler de samme temperaturene. Vet ikke om det er relavant og tilsvarende gjelder for "kalipperlakk". Ser ingen annen grunn enn varmebestandighet som skal være spesiellt for lakk til kalippere.

Ellers er min erfaring med biltemalakk at den er elendig både når det gjelder dekking av overflater og rustbeskyttelse. Men "kalipperlakk" har jeg ikke konkret erfaring med.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...