Gå til innhold

Hvilken amerikansk president mener du er den beste i historien?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hvilken POTUS var etter ditt skjønn den beste i historien? Man vil aldri kunne få et klart svar på dette evige spørsmålet, men det er likevel interessant å høre forskjellige folks meninger.

Selv så mener jeg at det er 4 presidenter som stikker ut i historien, og de fire er Abraham Lincoln, Teddy Roosevelt, Franklin D. Roosevelt og Ronald Reagan. Føler meg splittet mellom FDR og Reagan som nummer 1.

Hva mener du? :)

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (13 minutter siden):

Lincoln, Roosevelt, Washington, Kennedy, Obama..

Forstår ikke helt hvorfor så mange nordmenn holder Obama så høyt? Tex så mener jeg at Clinton var en bedre president enn det Obama var.

Endret av Joeal88
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FDR uten tvil. Etter han så er det den eldre Roosevelt, aka Teddy. Livet til T.R. og historiene om han er helt utrolige til en så stor grad at hvis noen hadde fortalt meg dem uten at det fantes historiske bevis, så hadde jeg aldri trodd på på dem. Og ikke minst så var han den første som lagde nasjonalparker, for en mann, for en kar!

Etter Teddy, så putter jeg Biden pga. hans utrolige gjennomsføringskraft av enormt mange viktige bilaterale avtaler i en periode med veldig høy polarisering i USA.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke helt hvorfor så mange nordmenn holder Obama så høyt? Tex så mener jeg at Clinton var en bedre president enn det Obama var.

Obama var presidenten som prøvde å fikse alt de tidligere presidenten hadde ødelagt.

Obamacare var riktig steg, samt alt han gjorde for å få folk gjennom økonomisk.

Slutt på krigen.

Stop av tortur.

Fjernet flere diktatorer.

Samt at han generelt var en grei og artig fyr.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Iki said:

Obama var presidenten som prøvde å fikse alt de tidligere presidenten hadde ødelagt.

Obamacare var riktig steg, samt alt han gjorde for å få folk gjennom økonomisk.

Slutt på krigen.

Stop av tortur.

Fjernet flere diktatorer.

Samt at han generelt var en grei og artig fyr.

Ingen kriget så mye som Obama og ikke minst drone-killings skjøt skikkelig fart under ham. 

Morsomt nok var tiden under Trump den fredeligste i nyere tid. 

Det sagt, ønsker jeg ham ikke tilbake i embedet, primært pga manglende Ukraina-støtte. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, tigerdyr said:

Ingen kriget så mye som Obama og ikke minst drone-killings skjøt skikkelig fart under ham. 

Det sagt, ønsker jeg ham ikke tilbake i embedet, primært pga manglende Ukraina-støtte. 

Tja ville ikke akkurat si det. Trump brukte flere droner enn Obama, han bare gjorde antall drone-killings hemmelig og publiserte dem ikke. Det var også krig mot ISIS, backstabbing av kurderne og deres påfølgende angrep fra tyrkia, borgerkrig i ukraina, øking av amerikanske soldater i konfliktsområder, likvidering av Soleimani og angrep på amerikanske baser, osv, osv.

Jeg vil faktisk påstå at Clinton var en mer fredfull president i nyere tid, til tross for at han var med på en krig for å stoppe et folkemord i Europa. Imponerende nok så starta han ingen konflikt eller militær operasjon etter at Al-Qaeda prøvde å likvidere han i fillipinene 

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (41 minutter siden):

Om du først er presset inn i en krig så er det bedre å avslutte denne enn å starte nye.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Affordable Care Act hadde spart billioner av dollar, 2 trillion dollars på engelsk, i 2019.

https://www.statnews.com/2019/03/22/affordable-care-act-controls-costs/

Det er 20 billioner kroner  20 000 000 000 000 kr.

De har spart mer enn oljefondet på å gi folk tilgang på helsehjelp, og begrense kostnadene.

Familier sparer i snitt 4000$ årlig på lavere kostnader og helserelaterte utgifter, som de kan bruke på mer produktive kjøp. De fleste vet ikke hva de sparer engang, på grunn av håpløs politisering av fakta, alternative fakta for republikanere, og mangel på viten om hva regninger ville vært uten ACA, fordi det ikke står noe sted på regningene at de har spart.

Det er dog ekstremt undervurdert. Og det er det kun det økonomiske.

Livskvaliteten til amerikanerene er bedre.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Obama med sin infamøse «reset»knapp når det kom til forholdet mellom vesten og Russland. Og det kun noen få år etter at russerne bomba og myrdet seg gjennom Georgia. Ingen god president i min bok. Libya er jo en annen sak. Fragmenterte og ødela det landet fullstendig uten noen klar plan på hva som skulle gjøres etter Gaddafi. 

Han var flink til å holde taler da🤷‍♂️

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvor mye kompetanse har egentlig en gjennomsnittlig norsk borger til å svare på et slikt spørsmål?
Eller, hvor mye kompetanse har de 1% mest opplyste av oss til å svare?

Tror snittet kanskje klarer å hoste opp navn på 10-15 presidenter?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Får holde meg til moderne presidenter.

Terningkast 6: FDR
Terningkast 5: Truman, Eisenhower, Kennedy
Terningkast 4: Johnson, Reagan, Bush Sr., Clinton, Obama, Biden
Terningkast 3: Ford, Carter
Terningkast 2: Nixon, Bush Jr. 
Terningkast 1: Trump

Føler jeg har glemt noen.

Ah: Biden og Johnson.

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, tigerdyr said:

Tror du droneangrep skjøt i været under Obama pga Obama eller pga det var da teknologien var klar for masseproduksjon?

Det kan være en naturlig årsak til det var 0 droneangrep under Lincoln.

Den sikreste veien til fred i verden er om man får noen få diktatorer til å styre alt. De har alt å tjene på å være venner seg imellom, og bruke militæret internt til å holde befolkningen i sjakk. Det å måle ledere ut i fra antall kriger og ikke årsaken til krigene blir derfor bare tøv..

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, tigerdyr said:

Ingen kriget så mye som Obama

Hva med han som startet de krigene Obama arvet?
(Og hva med de som satt som presidenter under Vietnamkrigen, Koreakrigen, WW2, WW1, den spansk-amerikanske krigen, den amerikanske borgerkrigen, og først men ikke minst; den amerikanske uavhengighetskrigen?)

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Skurupu said:

De før kan jeg ikke så enormt mye om, men kanskje FDR?

Var det ikke en som døde av lungebetennelse kort tid etter innsettelsen fordi han hadde vært for tynnkledd? (Vi snakker om slutten av januar tidlig mars, tross alt.) Det er jo nesten like dumt som å stirre på sola under en solformørkelse.

edit: Disse er ganske rævva, mener jeg. (Om noen trodde det motsatte.)

edit2: Det var William Harrison som døde kort tid etter innsettelsen: https://en.wikipedia.org/wiki/William_Henry_Harrison#Inauguration

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
1 hour ago, nebrewfoz said:

Hva med han som startet de krigene Obama arvet?

Jeg gir ham ikke skylden for det, men f.eks. Libya og Syria bombet han og det var ikke noe han arvet.  Somalia, Yemen, Pakistan og jeg mangler sikkert enkelte i farten, men ingen jeg kan komme på har gått inn så mange forskjellige steder og bombet som Obama. 

Lenke til kommentar

Donald Trump, hands down! /s

Tror jeg må gi min stemme til den jeg har misslikt minst, tror det må være Obama.

(Av de som har vært presidenter i min levetid iallefall. Kan ikke nok om f.eks Eisenhower, Roosevelt osv. til å ha en formening om dem.)

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (22 timer siden):

Terningkast 6: FDR

Mange setter FDR veldig høyt, litt for høyt etter min mening når man ser på utenrikspolitikk. Han burde aldri påtatt seg sin siste presidentperiode.

Grunnet svak helse og optimistisk tro på Stalin bidra han til å skape grunnlaget for et sovjet-dominert Øst-Europa etter andre verdenskrig (Jalta-konferansen). Det ble ikke stilt strenge nok krav knyttet til frie valg i Øst etter krigen.

Man kan også peke på at det var helt unødvendig å invitere Sovjet inn i krigen mot Japan. Det skapte grunnlaget for sovjetisk dominans i Manchuria, mulighet for Sovjetunionen til å gi materiell støtte til Mao (slik at kommunistene vant borgerkrigen) og splittelsen av Sør-Nord Korea. 

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...