Gå til innhold

Her er PlayStation 5 Pro


Anbefalte innlegg

Iki skrev (1 time siden):

Fra digital foundry så vil ps5 pro tilsvare noe sånt som et litt nedklokket rx 7800 xt, men med noen andre oppgraderinger, så da får du omtrent samme grafikk ytelse for omtrent samme prisen.

Nå som de har økt prisene på konsoll-spill og tilbehør så begynner regnestykket å bli farlig nært hverandre. For min del er konsoll blitt såpass dyrt at eneste grunnen til å kjøpe en konsoll er pga. eksklusive spill. Før så var det klart billigere enn PC, ikke sikkert det er så klart nå lengre. Spesielt om man tar høyde for at folk ofte trenger en PC i hjemmet til andre greier også, mens en konsoll kun er god for en ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde håpet at de i det minste viste frem noen nye spill der man ser hva maskinen er god for, noe som skaper litt hype rundt lanseringen. Ikke bare gamle spill en har spilt seg ferdig på. Også står det med liten skrift på traileren at det bare er utvalgte spill på ps5 som får oppgraderinger.

Det er baksiden med slike mid-gen oppgraderinger på konsoll, hvis ikke utvikleren velger å patche spillet får man ingen nyttet av den nye hardwaren. Slike ting gjøre at det frister mer å legge penger i en ny pc istedenfor.

rabler skrev (47 minutter siden):

Om du har såpass dårlig grafikkort at 10000 er en oppgradering er det jammen på tide 😃

Tenker du altså at et 4070 super til 8k er et dårlig kort, og du spiller på konsoll? 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Comma Chameleon said:

Synd Nintendo ikke kan gjøre det samme med hardware også. Er ille når telefonen min er raskere enn en spillkonsoll.

Det er vel der Nintendo har valgt å satse bra nok der Sony og Microsoft kniver om å være best til stadig mer ekskluderede priser som er i ferd med å ødelegge markedet (dyr -> kompleks hardware med mye muligheter-> store utviklingsteam -> høy utviklingskostnad av spill -> lang utviklingstid -> for tidlige releaser -> dårlig kvalitet -> skuffede kunde -> dalende salg -> lavere marketsandandel -> potensiell nedlegging.)

Jeg tenker Nintendo har valgt en god strategi med "akkurat" god nok hardware og optimal software. Nintendo har fokus på kvalitets-software i alle ledd og kvalitets-hardware som er noe svakere med som har lang levetid. Bruker f.eks en Nintendo DS Lite og de begynner å bli gammel men fungerer fremdeles meget bra.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, vidor said:

Det er vel der Nintendo har valgt å satse bra nok der Sony og Microsoft kniver om å være best til stadig mer ekskluderede priser som er i ferd med å ødelegge markedet (dyr -> kompleks hardware med mye muligheter-> store utviklingsteam -> høy utviklingskostnad av spill -> lang utviklingstid -> for tidlige releaser -> dårlig kvalitet -> skuffede kunde -> dalende salg -> lavere marketsandandel -> potensiell nedlegging.)

Jeg tenker Nintendo har valgt en god strategi med "akkurat" god nok hardware og optimal software. Nintendo har fokus på kvalitets-software i alle ledd og kvalitets-hardware som er noe svakere med som har lang levetid. Bruker f.eks en Nintendo DS Lite og de begynner å bli gammel men fungerer fremdeles meget bra.

Nja mange switch spill som sliter, bla siste pokemon spillene og siste zelda slet litt når var mye som skjer på skjermen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (49 minutter siden):

Det er vel der Nintendo har valgt å satse bra nok der Sony og Microsoft kniver om å være best til stadig mer ekskluderede priser som er i ferd med å ødelegge markedet (dyr -> kompleks hardware med mye muligheter-> store utviklingsteam -> høy utviklingskostnad av spill -> lang utviklingstid -> for tidlige releaser -> dårlig kvalitet -> skuffede kunde -> dalende salg -> lavere marketsandandel -> potensiell nedlegging.)

Jeg tenker Nintendo har valgt en god strategi med "akkurat" god nok hardware og optimal software. Nintendo har fokus på kvalitets-software i alle ledd og kvalitets-hardware som er noe svakere med som har lang levetid. Bruker f.eks en Nintendo DS Lite og de begynner å bli gammel men fungerer fremdeles meget bra.

Vil ikke påstå at Nintendo har laget særlig bra software heller. En del uintuitive menyer, alt går tregt. Ingen cloud saving uten abonnement. Kan ikke påstå at jeg har brukt en Switch eller Wii og tenkt "det her er bra software". De har noen velkjente spillnavn som Zelda, Mario, Pokemon og mer, og det er det som faktisk selger Nintendo-konsollene. Jeg vil påstå at de hadde sikkert mistet 80% av salget om de spillene ikke var eksklusive. 

Når flaggskip-spillene sliter med å ha OK ytelse, da har de bommet grovt.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
kilik skrev (På 10.9.2024 den 9:47 PM):

De vet vel millioner kjøper den uansett. 

Tipper Switch 2 også blir dyrere enn mange seg for seg. Kanskje rundt 7000 kr.

Det har du sikkert rett i. Men i motsetning til PS5PRO så regner jeg med at Switch 2 vil ha noen spill som ikke vil kjøre første på generasjon Switch. Derfor betaler jeg eventuelt 7000kr for en Switch 2, mens PS5PRO er helt uaktuell. 

Lenke til kommentar
rabler skrev (På 10.9.2024 den 5:41 PM):

Har aldri brukt drevet på min ps5 så manglende diskdrev bekymrer meg ikke.

Jeg rister på hodet over alle som som sverger at de har behov for diskdrev, med henvisning til at man mister mulighet til å kjøpe brukt, låne av venner osv.

Hvis markedet etter disk var så stort ville vi fortsatt hatt Platekompaniet ved alle gatehjørner i byene. Men det har vi ikke. Fordi "alle" kjøper digitalt.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Jeg rister på hodet over alle som som sverger at de har behov for diskdrev, med henvisning til at man mister mulighet til å kjøpe brukt, låne av venner osv.

Hvis markedet etter disk var så stort ville vi fortsatt hatt Platekompaniet ved alle gatehjørner i byene. Men det har vi ikke. Fordi "alle" kjøper digitalt.

Eg forstår ikkje poenget ditt. Kva betyr det for dei som ynskjer spel på disk at mange andre (kanskje fleirtalet) kjøper digitalt?

Marknaden for spel på disk er tydelegvis der framleis sidan folk kjøper konsoll med diskdrev og spel på disk, men det er sjølvsagt ikkje det volumet det var snakk om før digitale spel gjorde sitt inntog, både på konsoll og PC.

Det har ikkje noko betydning for den enkelte om marknaden for det er stort eller ei, så kva er det du ristar på hovudet over?

Det viktigaste poenget for mange er å kunne kjøpe spel billegare i butikk enn digitale butikkar.

Både i Norge og andre land er det blitt solgt unormalt store mengder PS5 med diskdrev etter at PS5 Pro vart annonsert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 minutter siden):

Eg forstår ikkje poenget ditt. Kva betyr det for dei som ynskjer spel på disk at mange andre (kanskje fleirtalet) kjøper digitalt?

Mitt inntrykk er at mange klager over at spill må kjøpes digitalt samtidig som de hovedsakelig kjøper digitalt selv.

Hvis det er mange som kjøper spill fysisk (noe man får inntrykk av i kommentarfelt rundt omkring) så lurer jeg på hvorfor den ene spillsjappen etter den andre ble nedlagt.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 timer siden):

For min del er konsoll blitt såpass dyrt at eneste grunnen til å kjøpe en konsoll er pga. eksklusive spill.

Det utgis svært få eksklusive spill i dag. Dette er PS5-spill etter snart 4 år på markedet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_5-only_games

De eneste reelle grunnene til å kjøpe en spesifikk konsoll (fremfor PC) er bekvemmelighet, mangel på plass til PC-pult og fordi man vil spille med venner som har den konsollen.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kilik skrev:

De vet vel millioner kjøper den uansett. 

Tipper Switch 2 også blir dyrere enn mange seg for seg. Kanskje rundt 7000 kr.

Jeg er rimelig sikker på at når Nintendo kommer med noe nytt, så slenger de med 10 nye spill samtidig. Slik at man faktisk har noe å bruke konsollen til, i motsetning til PS5 som skryter av bedre bilde på 5 år gamle spill
Lenke til kommentar
Crazning skrev (15 minutter siden):
kilik skrev (På 10.9.2024 den 9:47 PM):

De vet vel millioner kjøper den uansett. 

Tipper Switch 2 også blir dyrere enn mange seg for seg. Kanskje rundt 7000 kr.

Jeg er rimelig sikker på at når Nintendo kommer med noe nytt, så slenger de med 10 nye spill samtidig. Slik at man faktisk har noe å bruke konsollen til, i motsetning til PS5 som skryter av bedre bilde på 5 år gamle spill

Nå er det snakk om en ps5 pro, ikke ps6.

Samt at det ryktes om fremvisning av spill om ikke så lenge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Donkey Kong said:

Det utgis svært få eksklusive spill i dag. Dette er PS5-spill etter snart 4 år på markedet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_5-only_games

De eneste reelle grunnene til å kjøpe en spesifikk konsoll (fremfor PC) er bekvemmelighet, mangel på plass til PC-pult og fordi man vil spille med venner som har den konsollen.

Bekvemmelighet og slippe å ha en PC med Windows er helt klart mine hovedgrunner.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (2 timer siden):

Det utgis svært få eksklusive spill i dag. Dette er PS5-spill etter snart 4 år på markedet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_5-only_games

De eneste reelle grunnene til å kjøpe en spesifikk konsoll (fremfor PC) er bekvemmelighet, mangel på plass til PC-pult og fordi man vil spille med venner som har den konsollen.

Man kan helt fint bygge en PC som står der en playstation ville stått. Og veldig mange spill har crossplay i disse dager. Jeg er også helt enig i at det er veldig få eksklusiver, noe som gjør det til enda mindre grunn å kjøpe konsoll. Bekvemmelighet/enkelhet i å sette opp er forsåvidt riktig, men finnes mye ferdigbygd også.

Jeg kjøper konsoll igjen nå neste år kun pga GTA:6.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (2 timer siden):

Mitt inntrykk er at mange klager over at spill må kjøpes digitalt samtidig som de hovedsakelig kjøper digitalt selv.

Hvis det er mange som kjøper spill fysisk (noe man får inntrykk av i kommentarfelt rundt omkring) så lurer jeg på hvorfor den ene spillsjappen etter den andre ble nedlagt.

I denne diskusjonen ser eg ikkje så mange som klager på det, og forstår heller ikkje kva dei klagar over.

Dei blir nedlagt fordi det blir stadig færre som kjøper fysisk. Det er vel forståeleg? Før digitale spel var det 100% fysisk og det var rom for mange butikkar. I dag er andelen fysiske spel nede i 15%, der internetthandel sannsynlegvis står for ein stor del, som sjølvsagt betyr færre Platekompaniet- og Gamestop-butikkar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...