Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dieselmotor, hvor høyt turtall sliter på motoren?


dan83

Anbefalte innlegg

Har en diesel med 6 trinns manuell girkasse og virker som den trives best rundt 1600-2000 omdreininger. Bilen vill alltid at jeg skal gire opp når jeg kommer opp i 2000 omdreininger. Røde feltet starter ved 5000 omdreininger, så litt nysgjerrig på hvor høyt turtall jeg må oppi for å slite på motoren? Hender jeg kjører bilen oppi nærmere 3000 før jeg girer opp og også kjører jevnt på 2500 i lengere strekker, så lenge motoren er sikkerlig varm. Vill dette derimot sliter på motoren over tid, siden det trives aller best på i underkant av 2000? Antar at omdreininger på 3000+ i veldig korte intervaller(feks når jeg skal gir opp) gir minimalt med slitasje på motoren?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Diesel er vel heller at de blir kjørt for lite og ikke blir varme nok.

Det resulterer stort sett i tette dieselpartikkelfilter til rundt 50.000kr og tett EGR ventil til 12-15.000kr.

Å kjøre en diesel litt hardt etter den har blitt god å varm tar den ikke skade av, heller ikke at du drar den opp mot turtallsperra så lenge du ikke holder den der å glemmer å gire.

Til vanlig kjøring ville jeg ha lagt meg i underkant av 2000 omdreininger ved kjøring på flat mark, og kjenner meg igjen fra min 1.9 TDI for en del år tilbake.

TLDR- Kjør motoren varm å gi på litt for å brenne ren motor for avleiringer, samt få god varme i partikkelfilteret for å ha en sunn og frisk motor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mange som holder for lavt turtall når de kjører. Eneste de oppnår er trolig at motoren daukjøres, soter igjen og man sliter mer på dobbelmasse svinghjulet som de fleste biler har. Automatkasser som DSG osv gjør nok dette ennå verre da de som regel vil legge inn tungt gir for å få lavt turtall og forbruk. I det store og hele sparer man nok lite drivstoff, men risikerer mye slitasje i det lange løp. Man kan kjøre i sportmodus for at kassen skal holde lavere gir så får man litt høyere arbeidsturtall. 

Lenke til kommentar

Dieselmotorer liker seg best i området 1800-2200 omdreininger, alt etter som.

Når du får en utflating av motorkraft på høyt/høyere turtall blir man egentlig oppfordret til å bytte gir (se bort fra girskift indikatorer & den slags) av motoren og drivverket selv.

Jeg tror den største slitasjen på diesel er de sjeldent (hos mange diesel eiere) får lange og gode nok drifts sykluser med de problemer det medfører enn å bli dratt litt på girene.

Lenke til kommentar

Hørte en historie fra en kollega. Rett nok noen år gammel. Han ble plukket opp på jobb i frankrike av en liten citroen AX

1.4 liters diesel. Han kjørte bilen rett opp ti 140km/h og lå der til de kom  frem. Kollegaen min ble forskrekket og sa du kan ikke ligge på max turtall hele tiden. Motoren vil aldri holde! Føreren pekte på speedometeret og forklarte at bilen var kjørt over 400 000km med samme motor. 

Forøvrig må jeg si meg enig med mye som er sagt her. Siste diesel bil var en toliter og den gikk billigst om jeg lå på høyest mulig gear med lavest mulig turtall. Da gikk den på 0.43 på mila. Poenget var at man da lett fikk torsjonssvingninger i drivlinja og ubehagelige vibrasjoner. Vi tro at det ikke var sunt for dempeplate i cluch eller andre komponenter i drivlinje. 

Motoren var helt i orden da bilen ble skrapet etter 350 000km. En annen diesel bile jeg hadde gikk lagt over 500 000km med virvelkammer motor. Dyser fuel pumpe og turbo ble aldri skiftet.

Etter at common rail, eksosgass resirkulering, diesel katalysator med eurea dosering, NOx måling samt diesel oksidasjons katalysator og partikkelfilter ble innført har jeg ikke kjørt diesel motor. Teoretisk funker det dårlig når utetemp er -10-15 gader og snittfart 60km/h.

Lenke til kommentar

Du kan se på spesifikasjonene til din motor , og du vil finne en "torque curve". Det er en graf som stiger fra rundt 1000 rpm til den flater ut gjerne fra 1500-1800 rpm, også ligger den flatt til den begynner å dale rundt 3000. Dette flate området er turtallet motoren er designet til å operere best i. Her er som et eksempel en slik kurve for en Audi.

Ligger du under dette båndet, vil motoren få for lite luft, "lugge" og skape mye sot, og ligger du over dette båndet vil motoren slite pumpetap, friksjon, og med å gjennomføre korrekt forbrenning, på grunn av at tiden hver sylinder har på en kompressjonssyklus blir for lav.

Det mest drivstofføkonomiske og det sunneste for motoren er ikke det samme dog. Det mest drivstofføkonomiske er å ligge i bunnen av båndet, og å ikke aksellerere raskt. Har du en "øko" indikator i bilen, er det dette den vil vise. For best ytelse, ønsker du derimot å ligge mot toppen av dette båndet. For motorens helse , ønsker du å ligge et sted i mellom.

Rødt turtall på turtallsmåleren er grensen motorprodusenten har satt hvor det skader motoren. I dag er det elektronisk begrenset slik du ikke kan komme over dette turtallet. Merk at med manuellgir kan du fortsatt "redline" ved bomgir, og skade motoren på den måten.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...