Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilbud varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det vil jeg påstå. En god varmepumpe som blir vedlikeholdt kan vare i 20 år, men jeg ser ikke for meg at du får samme fartstid på denne, rett og slett pga billgire komponenter, både i elektronikk og kompressorer.

Har du fått pris fra en annen leverandør på en kvalitetspumpe?

Et annet poeng er at denne pumpen er ALT for liten til ditt bruk. Den er oppgitt til 80-100m3
Din etasje er minimum 168 m3 (70kvm *takhøyde på minimum 2,4m)

Du må ha denne: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luftluft/luftvarmepumpe-022112/

Og når det gjelder varmepumpe er min erfaring at du burde velge noe som er stort nok med god margin. Vi har en pumpe som er "akkurat stor nok" i følge leverandør, men vi opplever at den ikke holder tritt i et 30 år gammelt hus med litt trekk her og der. Hadde jeg skulle valgt på nytt hadde jeg gått opp ett hakk. Vi ga 19500kr ferdig montert for en Fujitsu/General for 5 år siden.

Lenke til kommentar

Det er listet snittpris for montering, og du må bo innenfor 20 km kjøreavstand fra Jula. 

Lang liste med betingelser, som at du må pakke ut pumpen, du må sette opp stillas om den skal monteres i høyden.
Du må være hjemme. 

Er en god del år siden når, men vi betalte 14k for Panasonic varmpumpe inkludert montering.

Hvordan blir det med reklamasjon, iogmed at man tar med pumpen hjem selv, så kommer montør etterpå?

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna varmepumpe fra Jula. Har du Obs Bygg i nærheten, så får du denne rimeligere ferdig montert i motsetning til den Jula-varmepumpen som er stor nok. https://www.obsbygg.no/varme/varmepumpe/2793664?v=ObsBygg-20252

Det er også et poeng i å unngå å ta en som er alt for stor. Da kan du få problemer med at det blir for varmt og dårlig regulering når du har typiske høst -og vårtemperaturer. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

En del viktige poeng her:
- Velg en totalpakke. Da er selger ansvarlig for pumpen OG montering. Dvs du slipper å måtte betale for demontering/montering dersom det er noe feil med den og du må reklamere.
- Husk at den trenger strøm, så det blir fort 3-5000kr for å legge opp kurs om du ikke har en kontakt der du tenker å montere utedelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (22 timer siden):

Ja, det vil jeg påstå. En god varmepumpe som blir vedlikeholdt kan vare i 20 år,
Har du fått pris fra en annen leverandør på en kvalitetspumpe?
Et annet poeng er at denne pumpen er ALT for liten til ditt bruk. Den er oppgitt til 80-100m3
Din etasje er minimum 168 m3 (70kvm *takhøyde på minimum 2,4m)

Og når det gjelder varmepumpe er min erfaring at du burde velge noe som er stort nok med god margin. Vi har en pumpe som er "akkurat stor nok" i følge leverandør, men vi opplever at den ikke holder tritt i et 30 år gammelt hus med litt trekk her og der. Hadde jeg skulle valgt på nytt hadde jeg gått opp ett hakk. Vi ga 19500kr ferdig montert for en Fujitsu/General for 5 år siden.

Jeg bare MÅ kommentere litt. 
Jeg skiftet ut i vår to stk Daikin pumper som var 15 år gamle. De fungerte utrolig bra, et par skavanker var det riktignok med støy fra en utedel, spjeld på innedelene som ikke fungerte bra lenger og de hadde som all plast blitt GULE..
Men virkemåten!
De gamle virket som sagt, men med to nye så var det som natt og dag! De nye kjøler / varmer mange ganger bedre og raskere OG de bruker mindre strøm! (Har målere på begge to!)
Daikin er KVALITET. Det kom to gutter her som KUNNE jobben og fikk de opp samme dag, dagen etter så pyntet de opp det hele med kanaler på slangene. Veldig ryddig. De fjernet all søppel inklusive de gamle pumpene med originale bruksanvisninger og fjernkontroller!!

Kjøp for all del ei pumpe som er større enn det behovet du har, en litt for stor pumpe gjør temperaturendringene fort og støyer mindre da de jobber i et behagelig tempo!

Nedward skrev (17 timer siden):

Det er også et poeng i å unngå å ta en som er alt for stor. Da kan du få problemer med at det blir for varmt og dårlig regulering når du har typiske høst -og vårtemperaturer. 

Som jeg har sagt i en annen tråd: For store pumper er ikke noe problem i forbindelse med reguleringen! Mannehula her er vel på rundt 50 kubikk og har samme varmepumpe som hovedhuset (to fulle etasjer) og de er begge like lette å styre nøyaktig!

Alt for store er dumt da de koster alt for mye og tar alt for mye plass, men da snakker du uansett om proffe pumper som er i et annet segment.

Zepticon skrev (2 timer siden):

En del viktige poeng her:
- Velg en totalpakke. Da er selger ansvarlig for pumpen OG montering. Dvs du slipper å måtte betale for demontering/montering dersom det er noe feil med den og du må reklamere.
- Husk at den trenger strøm, så det blir fort 3-5000kr for å legge opp kurs om du ikke har en kontakt der du tenker å montere utedelen.

Og den signerer jeg!
EN leverandør som leverer alt betyr en regning og en å forholde seg til hvis du får problemer!

Å få lagt opp en kurs slapp jeg da jeg bare skiftet pumper, men de gamle skulle ha FAST tilkobling, de nye skulle ha egen kontakt. Det betød en rask tur til Biltema og et par hundre kroner i investering! 🙂 (Ikke ALLE kan eller bør gjøre sånt selv da!)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...