Delvis Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september Er en gammel stasjonær bygd i 2012. Siste tid har det ikke kommet bilde på skjermen, men av og til ved å ta ut/inn HDMI kabel kom det et par ganger et sånt bio bilde, med en melding om "overklokking failed" tror jeg det sto, får ikke det fram igjen, så fikk ikke tatt bilde foreløpig. Og det har dukket opp en hvit bindestrek øverst til venstre for windowslogoen når den starter. Starter til slutt etter en del av/på/vent. Rett før dette begynte å skje, knakk ved et uhell et blad på en vifte i bakkant (bilde nedenfor). Spoiler Kan det ha noe med det å gjøre? Ser ikke høye temperaturer. Bør viften uansett skiftes, og vet noen hva slags vifte som kan passe? Det er " FRACTAL DESIGN DEFINE MINI MINITOWER M-ATX 1". Er der en standard på slike vifter, at de alltid passer? Har aldri byttet vifter før. Fint om de kan ha på Elkjøp/Power e.l. Skal oppover akkurat i dag. Men de har vel neppe slike der. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. september Forfatter Del Skrevet 10. september Målte den er 120 x 120 mm Kan denne passe sikkert? Ser de har den da går jeg for den. Protester noen hvis de tror den ikke passer. Drar snart. https://www.kjell.com/no/produkter/data/datamaskinkomponenter/kjoling/kabinettvifter/noctua-nf-p12-pwm-kabinettvifte-p98849 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september Når det kommer til at den ikke starter, kjør en factory reset på bios og se om det hjelper. Når det kommer til viften så må du se på kontakten på hovedkortet. Hvis den på hovedkortet har 4 pinner, så kjør en PWM vifte, hvis den kun har 3, så må du ikke ha PWM. De med 4 pinner støtter begge type vifter. Det har med hvordan viften styres, enten med puls signal (PWM) eller volt regulering. PWM er best. Så lenge viften har samme dimensjoner, 120x120mm, så passer de inn. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. september Forfatter Del Skrevet 10. september AndersT2 skrev (8 timer siden): Når det kommer til viften så må du se på kontakten på hovedkortet. Hvis den på hovedkortet har 4 pinner, så kjør en PWM vifte, hvis den kun har 3, så må du ikke ha PWM. Supert at du nevnte det, så det i siste liten 👍 Det er 3 pinner, så da kjøpte jeg denne. Fungerer bra Men problemet med oppstarten er der enda. Den starter og høres ut til å svive normalt, bare at skjermen ikke får signal/bilde. (Beklager, ser jeg skrev siste setningen misvisende der.) Har prøvd flere HDMI kabler, men det er samme. Er ikke sikker hvordan kjøre factory reset i Bios på den. Det står ikke akkurat det noe sted som jeg ser. Det står "optimized defaults" kan det være det? Har hvertfall gjort det valgt "Load optimized defaults". Har stått avslått en times tid etter det, og når jeg startet den nå kom det først en melding "..signal" et eller annet på skjermen som varte 1 sek og så kom bildet fram. Får se hva som skjer i morgen når den har stått av lengre. Fordi det er sånn, at hvis den startes på nytt etter ganske kort tid kommer bilde som normalt. Det er når den har stått lengre tid av at problemet med ingen signal på skjermen oppstår ved oppstart . Glemte nevne en ting til som har oppstått rundt samme tid, at klokka på pc'en viser feil tid. Enkelte ganger hender det tiden oppdaterer seg når den står på litt lenge, men neste gang den starter er tiden feil igjen. Tok noen bilder av bios om man ser noe spsielt der: Spoiler Kan jo prøve å gjennopprette pc'en fra et stykke tilbake også og se om det løser det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september 5 minutes ago, Delvis said: Glemte nevne en ting til som har oppstått rundt samme tid, at klokka på pc'en viser feil tid. Bytt batteri. Et sted på hovedkortet sitter det en CR2032 som sørger for at klokka går selv om PC'en er slått av. Uten batteri vil PC'en alltid starte opp 1/1-1980 eller noe sånt, og den datoen vil Windows 'arve' ved oppstart. Det er først når Windows kontakter en Time Server at feilen blir rettet. Men det gjelder bare frem til PC'en slås av igjen. En annen ting med gamle PC'er er at det kan oppstå kontaktproblemer hist og her. Ta ut RAM-modulene og sett dem inn igjen. Gjør det samme med skjermkort osv. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. september Forfatter Del Skrevet 10. september (endret) nebrewfoz skrev (14 timer siden): Bytt batteri. Et sted på hovedkortet sitter det en CR2032 som sørger for at klokka går selv om PC'en er slått av. Stemmer helt sikkert. Har nå byttet batteri og også tatt ut og satt inn igjen RAM-modulene. Skjermkort og annet er integrert i hovedkortet på denne. Startet og bilde på skjerm kom raskere fram nå, så det lovet godt. Men da kom en bioskjerm fram igjen, med en annen melding denne gang. Fikk tatt bilde, og har ikke gjort mer enda. Står "recover Bios settings". Hva er det egentlig spesifikt jeg må gjøre da? Bilde: Spoiler Oppdatering: Fant det ut, var bare å oppdatere og bekrefte. Sorry, glemmer av og til at det bare er et enkelt søk som skal til Ja det er en gammel pc, men når den går så går den bra til sitt eget bruk 😊 Endret 11. september av Delvis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå