Skribenten_ Skrevet 9. september Del Skrevet 9. september Fikk en inkasso i dag pga manglende husleie betaling. Det endte med hovedkravet, forsinkelsesrenter og til slutt omkostninger. Omkostninger var på 400kr. Det var det bare å betale og få det ut av verden. Etter en uke får min ektefelle en regning på 400kr merket: omkostninger. Jeg hadde jo allerede betalt hele inkasso regningen og tok derfor en telefon til inkassobyrået. Det viser seg at omkostninger skal betales av alle i husstanden. Så vis det bodde 10 stk i husstanden, så måtte alle 10 betale 400kr hver. Dette hadde jeg aldri hørt om før. Det burde jo være omkostning pr regning, ikke per husstand. Ettersom hva jeg forstod det så mente vedkommende at siden alle i husstanden har ansvar for å betale husleia, så får alle omkostnings gebyret. Dette virker for meg helt merkelig. Er det noen der ute som kjenner til denne reglen eller kan henvise meg til et paragraf eller noe. Må komme til bunns i dette her. 2 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september Renter er per krav, men inkassoomkostninger er per skyldner fordi det iverksettes separate inndrivelsesprosesser mot hver skyldner. I alle fall i teorien. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september 37 minutes ago, krikkert said: Renter er per krav, men inkassoomkostninger er per skyldner fordi det iverksettes separate inndrivelsesprosesser mot hver skyldner. I alle fall i teorien. Men da må vel hver enkelt person ha mottatt varsel om inkasso++? Det kan vel ikke være sånn at person A mottar (og ignorerer) purring, person A mottar (og ignorerer) varsel om inkasso og så blir hver og en av person B-J skyldig omkostninger. De er jo ikke varslet. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september For at en person skal bli skyldig inkassoomkostninger må det være iverksatt inkasso overfor den personen. Hvis person A ikke betaler et krav vil samskyldner B-J være pliktig til å betale kravet og rentene, men det er A alene som er ansvarlig for inkassoomkostningene i den inkassosaken som er opprettet for A. B-J kan bare holdes ansvarlig for de inkassoomkostningene som påløper når/hvis det blir iverksatt inkasso overfor B-J. Normalen i inkassobransjen, såvidt jeg vet, er at inkassovarsel sendes ut til samtlige samskyldnere. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Hvordan har det gått til inkasso? Skal jo få purring først, og om du ikke får betalt så tar du kontakt med de som skal ha pengene og får utsetting. Jeg har utsatt mange regninger, men aldri hatt inkasso. Lenke til kommentar
process Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september (endret) 12 minutes ago, Dubious said: Hvordan har det gått til inkasso? Skal jo få purring først, og om du ikke får betalt så tar du kontakt med de som skal ha pengene og får utsetting. Jeg har utsatt mange regninger, men aldri hatt inkasso. Det går til inkasso dersom man ikke betaler purringer eller inkassovarsel. Jeg er litt forvirret og forstår ikke den juridiske relevansen til trådens problemstilling, så forklar det enkelt. Endret 11. september av process Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september process skrev (12 timer siden): Det går til inkasso dersom man ikke betaler purringer eller inkassovarsel. Jeg er litt forvirret og forstår ikke den juridiske relevansen til trådens problemstilling, så forklar det enkelt. TS har tydeligvis råd til å betale inkasso, så hvorfor har det gått til inkasso? Godt mulig TS ikke har fått purring og at husleien har blitt sendt rett til inkasso. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 12. september Forfatter Del Skrevet 12. september Dubious skrev (2 timer siden): TS har tydeligvis råd til å betale inkasso, så hvorfor har det gått til inkasso? Godt mulig TS ikke har fått purring og at husleien har blitt sendt rett til inkasso. Hei, hvordan det har gått til inkasso var ikke så relevant. Vi fikk 1 stk inkasso krav, men alle husstanden fikk omkostnings gebyr. Tenkt deg at man får et inkassokrav på strøm regningen, men at den enkelte i husstand får hver sin omkostning gebyr. Så vis det bor 10 stk i husstanden, så ville omkostninger gebyrer i denne saken vært på 4000kr. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå