Gå til innhold

Dette er feil med det norske landslaget.


Anbefalte innlegg

Ser man på lag oppsettet mot Østerrike i kveld så er det 11 spillere som aldri ellers spiller fotball sammen, knapt noen av dem spiller engang i samme liga. Det er det som er hovedproblemet, det er ekstremt dårlig samspill i laget. Hadde det bare vært å ta de 11 beste spillerne fra utlandet, så kunne en AI gjort laguttaket. Hadde jeg vært trener hadde jeg tatt halve Bodø/Glimt laget og fylt resterende halve laget med Haaland, ødegård etc. Drillo gjorde det i sin tid da han bruke et forsterket RBK lag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Skribenten_ said:

Ser man på lag oppsettet mot Østerrike i kveld så er det 11 spillere som aldri ellers spiller fotball sammen, knapt noen av dem spiller engang i samme liga. Det er det som er hovedproblemet, det er ekstremt dårlig samspill i laget. Hadde det bare vært å ta de 11 beste spillerne fra utlandet, så kunne en AI gjort laguttaket. Hadde jeg vært trener hadde jeg tatt halve Bodø/Glimt laget og fylt resterende halve laget med Haaland, ødegård etc. Drillo gjorde det i sin tid da han bruke et forsterket RBK lag.

Hvordan er dette annerledes enn andre landslag?

Jeg har mer sett på at nivåforskjellene er enorme. Ja det er mange flinke folk, men eliteserien til toppen av premier league er enorm forskjell på. Hvis man ser på laget til østerike er alle i tysk toppserie med unntaket av keeper i Brøndby

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (13 minutter siden):

Hvordan er dette annerledes enn andre landslag?

Jeg har mer sett på at nivåforskjellene er enorme. Ja det er mange flinke folk, men eliteserien til toppen av premier league er enorm forskjell på. Hvis man ser på laget til østerike er alle i tysk toppserie med unntaket av keeper i Brøndby

Vell, Bodø/Glimt hadde vel slått landslaget 9 av 10 ganger. Det er vel egentlig det jeg prøver å si.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Bing123 said:

Feilen med landslaget er en elendig trener som har vært mer opptatt av politikk og godhetsposering.

Mange gode landslag har samme utfordring med spillere som er spredd

Er han noe dårligere enn de andre de siste 20 årene? Tror det er mer forventningene våre som er feile. 

Lenke til kommentar
Bing123 skrev (20 timer siden):

Kilde: Premier League, La Liga, Bundesliga, Champions League.
Jeg snakker om spillermaterialet.

Opplagt har ikke Norge prestert bra som lag

Ja, dette burde vært opplagt. Kapteinen i Arsenal, kanskje verdens best spiss samt toppscoreren i la liga. Om vi ikke lykkes nå, er det mye mulig vi ikke gjør det innen vår levetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Lite kreativt navn said:

Ja, dette burde vært opplagt. Kapteinen i Arsenal, kanskje verdens best spiss samt toppscoreren i la liga. Om vi ikke lykkes nå, er det mye mulig vi ikke gjør det innen vår levetid.

Jeg synes dette er alt for enkelt. Haaland og Ødegård er en del av et maskineri hvor Arsenal og City har veldig høyt nivå. De fungerer i det maskineriet, man kan ikke forvente at Haaland skal klinke ballen i mål alene, det gjør han ikke i City. 

Jeg står på mitt, det er for store nivå forskjeller. Tippeligaen er alt for langt unna til å hevde seg internasjonalt, og det betaler vi dyre dommer for. 

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dette er alt for enkelt. Haaland og Ødegård er en del av et maskineri hvor Arsenal og City har veldig høyt nivå. De fungerer i det maskineriet, man kan ikke forvente at Haaland skal klinke ballen i mål alene, det gjør han ikke i City. 

Jeg står på mitt, det er for store nivå forskjeller. Tippeligaen er alt for langt unna til å hevde seg internasjonalt, og det betaler vi dyre dommer for. 

Jo, vi kunne nok hatt godt av å senke forventningene litt: vi er tross alt et lite land. Jeg har troen hver kvalifisering, men det ender jo alltid som det gjør. Det sagt: dette laget er det beste laget Norge har hatt. Og håland bøtter inn mål for Norge også, btw

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lite kreativt navn said:

Jo, vi kunne nok hatt godt av å senke forventningene litt: vi er tross alt et lite land. Jeg har troen hver kvalifisering, men det ender jo alltid som det gjør. Det sagt: dette laget er det beste laget Norge har hatt. Og håland bøtter inn mål for Norge også, btw

Er dette det beste laget Norge har hatt? Prestasjonsmessig er det jo direkte feil. Og om man ser på individene er jeg ikke enig da heller. 

 

Grodås - Chelsea

Halle - Leeds

Haaland - Leeds / City

Berg- United

Eggen - Alaves

Bjørnebye - Liverpool 

J. Flo - Sheffield

Østenstad - Blackburn 

Solbakken - Aalborg

Rekdal - Hertha

Rudi - Sheffield

Mini - RBK

Strandli - Aalborg

T. Flo - Chelsea. 

Synes dette laget ser bedre ut enn dagens. Selv om man mangler en Haaland størrelse. Kollektivt spiller disse på et høyere nivå enn kollektivet i dag.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Mephisto- said:

Er dette det beste laget Norge har hatt? Prestasjonsmessig er det jo direkte feil. Og om man ser på individene er jeg ikke enig da heller. 

 

Grodås - Chelsea

Halle - Leeds

Haaland - Leeds / City

Berg- United

Eggen - Alaves

Bjørnebye - Liverpool 

J. Flo - Sheffield

Østenstad - Blackburn 

Solbakken - Aalborg

Rekdal - Hertha

Rudi - Sheffield

Mini - RBK

Strandli - Aalborg

T. Flo - Chelsea. 

Synes dette laget ser bedre ut enn dagens. Selv om man mangler en Haaland størrelse. Kollektivt spiller disse på et høyere nivå enn kollektivet i dag.  

Kollektivt er de bedre enn dagens landslag, men individuelt er det langtfra samme kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike sammenligninger er totalt verdiløse, da de viser et stillbilde av fotballen slik den var på det aktuelle tidspunktet. I 1993 og 1995 var vi rangert som verdens nest beste fotballag, kun Brasil lå foran oss på rankingen. Vi hadde allikevel ingen verdenskjente enere på linje med Haaland og Ødegaard nå.

Utviklingen i Norge har stagnert i forhold til veldig mange andre land, men vi klarer innimellom å få frem eksepsjonelle talenter, men ikke nok til å bære et helt lag. Som flere har vært inne på så hjelper det ikke å ha verdensklassespillere i enkelte posisjoner, når kvaliteten på de andre er for dårlig.

Se på damelandslaget vårt. Norge var tidlig ute med fotball for kvinner og fikk et stort forsprang på nesten alle andre land i verden. Gull i VM og OL tyder på at vi var relativt gode der og da. Da de andre begynte å ta damefotballen litt mer seriøst falt vi raskt av.

Kanskje noe av det ligger i at vi har det for godt i Norge? Vi er rett og slett ikke desperate nok til å ville vinne. Hvis man ikke lykkes i fotballen, så er det ikke så farlig, for vi får det jo komfortabelt uansett? Hvis vi ser hvor gode vi er i andre idretter i forhold til antallet innbyggere vi er, så er vi soleklart blant de beste i verden på å dyrke frem talenter, men dette klarer vi rett og slett ikke få til i fotballen...

Lenke til kommentar
1 minute ago, VifteKopp said:

Keeper/Forsvaret var bedre da.

Offensivt bedre nå.

På papiret

Forsvaret var bedre fordi vi var organisert mye bedre. Grodås spilte vel knapt en eneste kamp på klubbnivå i alle årene etter at han gikk fra lillestrøm, men fungerte bra på landslaget. Av forsvaret ellers var Berg og Bjørnebye gode, men vi kan ikke si at Gunnar Halle eller Dan Eggen var så mye bedre enn dagens forvarsspillere. I tillegg til en bedre trener hadde vi nok også mye bedre ledere på banen som feks Berg, Rekdal og Solbakken. Laget ga alt og spilte over evne.

Nyland har jo tildels kopiert Grodås og brukt mesteparten av karrieren på benken, men nå spiller han vel fast i Sevilla og gjør det vel bra der.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (7 minutter siden):

Forsvaret var bedre fordi vi var organisert mye bedre. Grodås spilte vel knapt en eneste kamp på klubbnivå i alle årene etter at han gikk fra lillestrøm, men fungerte bra på landslaget. Av forsvaret ellers var Berg og Bjørnebye gode, men vi kan ikke si at Gunnar Halle eller Dan Eggen var så mye bedre enn dagens forvarsspillere. I tillegg til en bedre trener hadde vi nok også mye bedre ledere på banen som feks Berg, Rekdal og Solbakken. Laget ga alt og spilte over evne.

Nyland har jo tildels kopiert Grodås og brukt mesteparten av karrieren på benken, men nå spiller han vel fast i Sevilla og gjør det vel bra der.

På nittitallet hadde Norge stoppere som Rune Bratseth, Henning Berg, Ronny Johnsen, Erik Hoftun, Erland Johnsen, Dan Eggen. Ganske mye mer solid enn middelmådighetene laget har nå (de tre mulighetene Østerrike skapte på mandag, kommer fra dårlig stopperspill). Venstrebacken var også bedre. Enig i at Grodås ikke var noen elite-keeper, men bedre enn usikre Nyland. Og før han hadde Drillo Erik Thorstvedt til disposisjon. 

Eneste som er på nivå i dag er Julian Ryerson, og han tok egentlig ikke steget før i fjor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...